Sociaal huren herziening +55 kan ik uithuiszetting weigeren?

JasnaMas
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Sociaal huren herziening +55 kan ik uithuiszetting weigeren?

#1 , 08 mei 2025 18:22

Volgend jaar woon ik 9 jaar in een sociale woning. Ik heb eindelijk een stabiel inkomen maar door de berekening van 125% netto inkomen heb ik 100% kans dat ze mij uit mijn sociale woning zullen zetten wegens overschrijding van het minimuminkomen. Volgend jaar kom ik 58 jaar. Ik heb maar een aantal jaar meer om een normaal inkomen te hebben. Mijn pensioen zal maar het minimum zijn, nl. 1700 euro. Dat sta ik terug op straat met een klein pensioen en een hele dure studio op de privémarkt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik blijf een kwetsbaar persoon toch? Heb geen spaarboek ook, heb 2 kinderen opgevoed. Kan ik weigeren onder het billijkheidsprincipe? Zoja, op welke manier?

Sirkii

#2 , 08 mei 2025 22:20

k,Zou al eens gaan praten met de sociale verhuurder.

JasnaMas
Topic Starter

#3 , 09 mei 2025 09:49

Dank je, heb ik gedaan, het gaat over het billijke stuk van boven de 55 jaar. Daar kan ze nog niets over zeggen... natuurlijk geeft dat stress bij mij. Straks sta ik op straat met een pensioen van 1700 euro over enkele jaren...

Reclame

Franciscus

#4 , 09 mei 2025 09:54

Ook OCMW sociale dienst gemeente bevragen.

JasnaMas
Topic Starter

#5 , 09 mei 2025 16:39

OK zal ik doen

basejumper

#6 , 09 mei 2025 22:00

Beste

Van 55 tot uw pensioen is voor de meesten nog 10 tot 12 jaar. U kan toch niet verwachten dat u 12 jaar mensen met een zwakker profiel blokkeert omdat u binnen 12 jaar mogelijk opnieuw een sociale woning nodig zou hebben,
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JasnaMas
Topic Starter

#7 , 11 mei 2025 00:23

Ik kan op prepensioen over 5 jaar en echt pensioen over 10 jaar. Ik ben op het hart gedrukt dat ik kon blijven in deze woning toen ik het betrok. Heb dat letterlijk genomen en het povere huis en tuin leefbaar en gezellig gemaakt met al mijn krachten. Nu met de nieuwe wetgeving is die belofte verbroken en heb ik 'investeringen' gedaan die ik nu als verloren beschouw... Wat is trouwens een zwakker profiel? Alsof ik kan sparen, ik verdien amper boven de maximumgrens. Ik heb vaste kosten ver boven het gemiddelde gezien het huis van 1952 is, dus 73 jaar en 20 jaar geleden 'vernieuwd'... geen zonnepanelen, zolder amper geïsoleerd en dergelijke meer..

Freec

#8 , 11 mei 2025 08:41

Huis en tuin voor een alleenstaande met genoeg inkomen, op kosten van de maatschappij.

Terwijl er gezinnen zijn die geen dak boven hun hoofd hebben. Gezinnen met kinderen.

Ik begrijp al niet dat er een huis en tuin naar een alleenstaande gaat.
Een studio voor een alleenstaande is meer dan voldoende en nog steeds betaalbaar. Je hebt dan ook minder vaste kosten (minder verwarmen).

Een sociale woning is geen hangmat

basejumper

#9 , 11 mei 2025 10:50

Een sociale woning is tijdelijke solidariteit van de gemeenschap naar mensen die met eigen middelen geen woning op de privé markt vinden. En de criteria zijn voornamelijk het inkomen. Als u meer verdient dan in de criteria voorzien kan u geen beroep meer blijven doen op de solidariteit van de gemeenschap. dan zijn er inderdaad andere mensen op de ellenlange wachtlijst die meer dan u die ondersteuning nodig hebben.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huren”