Graag wilde ik weten of iemand mij raad zou kunnen geven in verband met volgende situatie.
Mijn huurwoning is op 02 april verkocht, datum compromis, en nog geen maand later op 29 april, gisteren dus,
kreeg ik mij opzeg van de nieuwe eigenaar.
De motivatie kende ik reeds, een familielid van de eigenaar zal het pand betrekken, waardoor de nieuwe eigenaar
ten allen tijde de huurovereenkomst kan beëindigen, mits een opzeg van 6 maanden.
Bij een eerste contact met de nieuwe eigenaars, tijdens het compromis, had ik al het gevoel dat ze het vervelend
vonden dat er nog een huurder in het pand woonde, en dat deze opzeg van 6 maanden hen stoorde.
Nu, ze gaven de opzeg correct, maar blijkbaar niet van harte.
Ik vind het wel uitzonderlijk dat de tijd tussen het compromis en de notariële verkoopakte zo kort is, volgens de
makelaar die het pand verkocht in opdracht van de eigenaar, is de gebruikelijke
duur ts compromis en akte ongeveer twee maanden.
De makelaar vertelde me echter dat de nieuwe eigenaar druk uitoefenden op de verkoper op zo snel mogelijk alle
benodigde papieren aan hen en hun notaris te bezorgen, duidelijk met de bedoeling om nog binnen de maand de
opzeg te kunnen geven. Wat uiteindelijk blijkbaar ook is gelukt.
Nu is mijn vraag hoe ik kan controleren op welke datum de verkoopakte is ondertekend, aangezien ik een situatie ken
van een vriend, wiens huurcontract op het einde van een maand werd opgezegd door de verhuurder, maar achteraf
bleek dat de verkoopakte pas de eerste week van de maand nadien werd ondertekend.
Ik heb nu ook een beetje dit gevoel, dat de nieuwe eigenaars het huurcontract al opzeggen terwijl de verkoopakte
nog niet is ondertekend, gewoon om zo een maand te winnen.
Van de verkoper, de vorige eigenaar zal het mij niet vertellen, het is een nogal schimmige vennootschap die koopt en
aankoopt aan de lopende band.
En de notaris van de nieuwe eigenaars zal het mij ook wel niet zeggen.
Dus, hoe kan ik als huurder de datum van de notariële akte te weten komen en zo zekerheid hebben over de correctheid
van de datum van huuropzeg.
Mvg