Wij huren sinds juni 2022 een energiezuinige woning met zonnepanelen en een regenwaterput. De toiletten en aansluiting voor het wasmachine zijn aangesloten op deze regenwaterput. Er is geen switch voorzien om om te schakelen naar stadswater als de put leeg is (wat ik online kan vinden, is dit wel een mogelijkheid?). Sinds we hier wonen, is de put al meerdere keren leeg geweest en de huisbaas zei dat we dan maar met een tuinslang de put moesten aanvullen met kraantjeswater.
Met de droogte dit jaar, hebben we dit deze maand (april) al twee keer moeten doen. We hebben nu uitgerekend hoeveel ons dit eigenlijk kost.
Wat ik kan vinden op Google, is dat een standaard tuinslang ongeveer 550 tot 1000-1200 liter per uur verbruikt. De onze zou rond de 1000 liter verbruiken. We vullen de put telkens 2 uur dus ongeveer 2000 liter.
Op de website van de Watergroep vind ik de volgende info:
"De prijs* voor 1.000 liter kraanwater (= 1 m³ = 1 kubieke meter) is 7,68 euro**. Wil je de prijs per liter kennen? Deel je 7,68 euro/1.000 = 0,00768 euro per liter kraanwater."
Op vlaanderen.be vind ik dit:
"In Vlaanderen betaal je ongeveer tussen 4,7 en 6,7 euro voor 1 kubieke meter (m³) water, inclusief btw"
1 x 2000 liter aanvullen (dus 2 kubieke meter) kost ons dus ongeveer € 14, dus deze maand zijn we al ongeveer € 28 kwijt. De vraag is: moeten wij dit betalen, of is dit aan de huisbaas om ons terug te betalen of mogen/kunnen wij dit afhouden van de huur?
De huisbaas kan uiteraard niets veranderen aan de droogte, maar we waren specifiek op zoek naar een woning met lagere vaste kosten, en een regenwaterput met kraantjeswater aanvullen op onze kosten is dan wel een beetje belachelijk. Onze huur is ook niet weinig.
Ik weet ook niet of ons verbruik overdreven is, we zijn maar met 2 voltijdse bewoners en 1 kind in co-ouderschap, waarvan 1 iemand zwaar chronisch ziek (die zeer veel naar het toilet gaat en er is veel was te doen).