levenslang huurcontract teniet doen

zicco
Topic Starter

levenslang huurcontract teniet doen

#1 , 21 nov 2009 13:11

In 2005 sloot ik als verhuurder een huurcontract af met Fons en zijn vriendin Irma. Het werd een levenslang huurcontract dat via een notariële akte opgesteld werd. Voor mij werden er geen opzegmogelijkheden voorzien.

Vorig jaar gingen Fons en Irma uit mekaar en werd door de Vrederechter beslist dat Irma in de woonst mocht blijven en Fons moest vertrekken.

Fons ging in beroep (1ste aanleg) en nu spreekt deze rechter uit dat Fons
terug in de woonst mag en dat Irma moet vertrekken tegen 1 februari 2010.

Nu vraag ik me af of ik heel deze situatie niet teniet kan doen, zodat ik terug vrij kan beschikken over mijn woning.
m.a.w. kan ik het contract opzeggen aangezien Irma al een jaar alleen het pand bewoont en alleen de huur betaalt. En nu moet zij er toch uit.

Graag uw reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 21 nov 2009 13:18

Levenslang??? Wat zegt die akte ivm einde overeenkomst: eindigt ze bij overlijden van één huurder of eerst als beiden overleden zouden zijn. In laatste geval blijft kontrakt m.i. ook geldig als er nog maar één van de twee huurt. Staat er ook geen clausule in kontrakt i.v.m. voortijdige beeindiging?

zicco
Topic Starter

#3 , 21 nov 2009 13:25

Het contract neemt een einde op datum van overlijden van de langstlevende van de huurders. (dit staat in de akte)

Kan ik hier echt niet onderuit op een of andere manier?

Reclame

roharro

#4 , 21 nov 2009 13:45

Nu vraag ik me af of ik heel deze situatie niet teniet kan doen, zodat ik terug vrij kan beschikken over mijn woning.
m.a.w. kan ik het contract opzeggen aangezien Irma al een jaar alleen het pand bewoont en alleen de huur betaalt. En nu moet zij er toch uit.

Als er geen clausule in het kontrakt staat op grond waarvan u een voortijdige beëindiging kunt vragen dan zal u een overeenkomst met de huurder(s) moeten trachten te bewerkstelligen. In ieder geval kunt u zich niet beroepen op hun relationale problemen. U kunt hen ook niet dwingen om af te zien van het contract, zeker niet als geen fout hunnentwege(bijv.niet meer betalen van de huur) kan ingeroepen worden.

Sedlex

#5 , 21 nov 2009 14:37

edit: mijn buikgevoel was dus fout.

Vandebos heeft de correcte wetsbepaling vast.
Laatst gewijzigd door Sedlex op 22 nov 2009 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#6 , 21 nov 2009 16:08

Art 3 §8 Huurwetgeving
(§ 8. In afwijking van § 1 kan de huurder een schriftelijke huurovereenkomst sluiten voor het leven. Die huurovereenkomst eindigt van rechtswege bij het overlijden van de huurder. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 4, tenzij partijen anders overeenkomen.) <W>
Art 3 §§2 - 4 huurwetgeving zijn dus niet van toepassing op dit type van overeenkomst. tenzij in de akte anders wordt vermeld.
§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad. (Wordt de opzegging gegeven opdat bloedverwanten in de derde graad het goed kunnen betrekken, dan kan de opzeggingstermijn niet verstrijken voor het einde van de eerste driejarige periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.) <W>
De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder. (Deze laatste moet op verzoek van de huurder de band van verwantschap bewijzen. De verhuurder moet aan dit verzoek voldoen binnen een termijn van twee maanden te rekenen van de kennisgeving ervan; zoniet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging vorderen. Die vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van de opzeggingstermijn worden ingesteld.) <W>
(Het goed moet binnen een jaar na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval van verlenging, na de teruggave van het goed door de huurder, worden betrokken. Het goed moet gedurende ten minste twee jaar werkelijk en doorlopend betrokken blijven.) <W>
Indien de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de betrekking van het goed niet verwezenlijkt, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden huur.
(De partijen kunnen evenwel overeenkomen om de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.) <W>
§ 3. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren, op voorwaarde dat die werkzaamheden :
- worden uitgevoerd met eerbiediging van de bestemming van het goed die voortvloeit uit de wets- en verordeningsbepalingen inzake stedebouw;
- worden uitgevoerd aan het door de huurder bewoonde gedeelte en
- meer kosten dan drie jaar huur van het verhuurde goed ofwel, indien het gebouw waarin dit goed gelegen is uit verscheidene verhuurde woningen bestaat die aan dezelfde verhuurder toebehoren en die van de werkzaamheden ongerief hebben, meer kosten dan twee jaar huur voor al die woningen samen.
(Met het oog op het goede verloop van de werken kan de verhuurder van verscheidene woningen in eenzelfde gebouw te allen tijde verscheidene huurovereenkomsten beëindigen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, voor zover de huurovereenkomst niet tijdens het eerste jaar wordt opgezegd.) <W>
De verhuurder moet aan de huurder kennis geven van, ofwel de hem verleende bouwvergunning, of een omstandig bestek, of een beschrijving van de werkzaamheden samen met een gedetailleerde kostenraming, of een aannemingsovereenkomst.
(De werken moeten worden aangevat binnen zes maanden en worden beëindigd binnen vierentwintig maanden na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval van verlenging, na de teruggave van het goed door de huurder.) <W>
Indien de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de werken niet uitvoert, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden huur.
Op verzoek van de huurder is de verhuurder verplicht hem kosteloos de documenten mede te delen waaruit blijkt dat de werken overeenkomstig de bij deze paragraaf gestelde voorwaarden zijn uitgevoerd.
De partijen kunnen evenwel overeenkomen om de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.
§ 4. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding.
Deze vergoeding is gelijk aan negen dan wel zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van de eerste of de tweede driejarige periode.
De partijen kunnen evenwel overeenkomen om deze mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.
Ofwel bereikt u een overeenkomst met de 2 partijen ofwel moet een dwingende reden voor contractbreuk kunnen aanhalen om de vrederechter te verzoeken het contract te verbreken. (niet betalen huur, niet onderhouden pand, uitoefenen niet toegelaten praktijken uitgeoefend in het pand) Dat lijken me de enige mogelijkheden.

Iets wat ik me wel afvraag is het volgende maar daar spreek je best met een advocaat of de notaris over; Is de akte nog geldig als deze werd gemaakt op naam van het koppel? Het koppel bestaat immers niet meer.

bovendien is het mogelijk dat het contract (akte) aangepast dient te worden? Ik denk dan aan de vermoedelijke hoofdelijke verantwoordelijkheidsclausule die er hoogstwaarschijnlijk in is opgenomen.

Terug naar “Huren”