HUURINDEXATIE

PASCAL.032
Topic Starter

HUURINDEXATIE

#1 , 12 nov 2009 22:03

mijn huurder heeft een contract getekend van juni 2001 (drie jaar ) de huurbedrag werd tot nu toe nog nooit geindexeerd.
Vorige week stuurde ik hem een brief met de nieuwe verhoogde huurbedrag door indexatie. De huurder beweert dat wegens de huidige economische toestand er geen indexverhoging mag gevraagd worden eerder verlaging.
Hij zal de huurdersbond inschakelen voor hulp.
Heeft hij gelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 nov 2009 22:25

Neen, De indexering van dit jaar valt lager uit dan deze van 12 maanden geleden, echter niet lager dan deze van 2001.

U mag hem dus indexeren met het index cijfer van mei 2009. Deze som mag u met maximaal 3 maanden terugwerkende kracht van hem vragen.

Voor een huurprijs van € 400 in juni 2001 zou dit het volgende resultaat geven:

*
Toepassing wettelijke formule:
*
Nieuwe huurprijs (juni 2009) = Basishuurprijs (juni 2001) * GI [1996] mei 2009 / GI [1996] mei 2001

*
Dit geeft in cijfers:
*
465,57 EUR = 400,00 EUR * 126,24 / 108,46 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf juni 2009

U zou de huurder dus nog deze maand kunnen verzoeken (aangetekend, inclusief uitleg waar de indexverlaging op slaat) om vanaf 01/08 de huurprijs op € 465.57 te brengen en u de achterstallen van deze maand en de drie voorgaande maanden apart bij te betalen.

Hopelijk helpt dit u verder?

PASCAL.032
Topic Starter

#3 , 12 nov 2009 23:49

dit is precies wat ik deed.
Maar de huurder verklaart dat als ik die huurverhoging blijf vragen, hij naar gebrekken in het appartement zal zoeken(en waarschijnlijk ook "iets" zal vinden) en naar de huurdersbond zal gaan.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 nov 2009 00:08

Indien er gebreken zouden zijn aan het appartement dan had hij dat u al lang geleden moeten signaleren en niet na een aanpassing van de huishuur.

Ofwel zijn er geen gebreken en dan is het duidelijk: u zet door en hij betaalt.

Ofwel zijn er inderdaad (grote) gebreken. In dat geval brengt u ze in orde maar hij betaalt wel de aangepaste huur.

In ieder geval raad ik af om mee te spelen in een spelletje chantage. Dan nog liever het voorwerp van de betwisting dumpen.

Vandebos

#5 , 13 nov 2009 10:34

Via AS de huurder vriendelijk meedelen dat u nota neemt van zijn poging tot chantage. Dat u hem niettemin verzoekt binnen de tien werkdagen na kennisname dit schrijven te voldoen aan uw wettelijk verzoek aangezien u anders verplicht zal zijn het vredegerecht op zijn kosten in te schakelen om de indexaanpassing te laten uitvoeren.

Ik veronderstel dat er in het huurcontract een index beding is opgenomen?

Terug naar “Huren”