Huur verhoging

huisjes
Topic Starter

Huur verhoging

#1 , 10 nov 2009 18:02

Vandaag kreeg per post (niet aangetekend) Een brief van me aardige verhuurder dat hij per December 2009 de huur wilt verhogen met 100 euro. De reden geeft hij op als dat hij niet meer uit de onkosten komt maar geeft niet aan welke onkosten hij hiermee bedoelt.

In welke zin geeft het hem het recht om de huur te verhogen. Hij investeert totaal niks in de woning er is zelf achter stalling onderhoudt aan de woning.

Ik betaal nu 300 euro par maand aan huur EXCL omkosten.

Mag ik dit accepteren van me verhuurder?
Laatst gewijzigd door huisjes op 10 nov 2009 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 10 nov 2009 18:26

Ik neem aan dat als je zei "aardige verhuurder" dat je dat als grapje bedoelde.

Hij kan je huur niet verhogen. Zo eenvoudig is dat. Hij kan natuurlijk wel naar de vrederechter gaan om verhoging aan te vragen. Dat kan echter en zal enkel toegestaan worden indien aan een aantal strikte criteria voldaan word. Criteria waaraan hij gegarandeerd niet zal voldoen.

Een vrederechter zal nooit verhoging van de huur toestaan omdat een verhuurder niet rond komt. Maar enkel indien de waarde van het pand verhoogd is.

En laat me niet lachen 100€ meer per maand is in jouw geval een 25% verhoging van de huur.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

huisjes
Topic Starter

#3 , 10 nov 2009 18:48

Ja dat was als grapje :) . Sommige hier weten wel hoe ik over me verhuurder denkt. Maar dat is nu effe niet aan de orde.
Denk hij de onkosten bedoelt van zijn eigen dan.

Enig wat hij er mee zou kunnen bedoelen dat is. Er is pas een nieuwe waterpomp geïnstalleerd en via die pomp krijgen wij ook onze water. Maar hij heeft me niet vooraf kenbaar gemaakt dat hij een nieuwe water pomp liet installeren. En ik weet dat zulke dingen behoorlijk duur zijn.

Maar veder steekt hij geen euro cent in de woning zelf. Ik zit nog met een mazout kachel uit de begin jaren 70. En die kachel is zo gaar als wat. De kozijnen die zijn rot en ga zo maar door zulke dingen intresten met niet. Ik heb zelf wel vorige geïnverteerd in me woning met nieuwe radiateuren omdat de oude aan alle kanten lekten en me verhuurder wilde er toen niet voor op draaien

Reclame

Vandebos

#4 , 10 nov 2009 19:46

Eerste vraag die ik me hierbij stel vooraleer te willen proberen een deftig antwoord te formuleren is:

- Wat staat in uw huurcontract aangaande de algemene onkosten? Is het een maandelijks vast bedrag of is het maandelijks bedrag een voorschot op de jaarlijkse afrekening?

huisjes
Topic Starter

#5 , 10 nov 2009 20:13

Eerste vraag die ik me hierbij stel vooraleer te willen proberen een deftig antwoord te formuleren is:

- Wat staat in uw huurcontract aangaande de algemene onkosten? Is het een maandelijks vast bedrag of is het maandelijks bedrag een voorschot op de jaarlijkse afrekening?
In 2005 hebben we een gezamenlijk huur contract ondertekend die voor de duur van max 1 jaar. Maar is nooit vernieuwd geweest het contact of aangepast. Maar de kosten waren toen.

300 euro huur dus alleen huur van het huis.
50 euro voor water
50 euro stroom en dat alles elke maand. Dus ik betaal deze meneer 400 euro per maand dus dat is inclusief water en stroom.

roharro

#6 , 10 nov 2009 20:23

In dat geval verhoogt hij de huur niet met 25 percent maar wel met 33 percent....de inflatie in de denkwereld van uw huisbaas ligt wel hoog...

huisjes
Topic Starter

#7 , 10 nov 2009 20:35

In dat geval verhoogt hij de huur niet met 25 percent maar wel met 33 percent....de inflatie in de denkwereld van uw huisbaas ligt wel hoog...
Ja mischien is zijn denkwereld wel zo. Maar als ik zo terug denk met het stroom grapje waar inmiddels die kosten per maand voor hem zijn weg gevallen dus 200 euro per maand nu minder voor hem. En plots komt hij met dit grapje op te proppen. Vanwege de onkosten maar van welke dan.

roharro

#8 , 10 nov 2009 20:56

U vermeldt dat in zijn brief staat dat hij de "huur" met 100 EUR verhoogt. Hij mag enkel jaarlijks de huurprijs indexeren (op basis van de gezondheidsindex), telkens op de "verjaardag" van het huurcontract.
Met de huidige lage inflatie zal dat zeker geen 33 percent bedragen.

Gelet op het primaire gedachtengoed van uw huisbaas, zoals dat blijkt uit uw vorige berichten, veronderstel ik dat hij met gestegen"onkosten" zijn persoonlijke consumptieuitgaven bedoelt.

Verder leid ik uit de gegeven omschrijvingen af dat de woongelegenheid op vele punten slecht scoort en zelfs gevaren inhoudt voor de gezondheid (slechte ramen, gevaarlijke kachel - >CO vergiftiging, enz..). Gelet op dat feit alsook op de onredelijke koppigheid van uw huisbaas zou ik zo snel mogelijk uitkijken naar een andere woning. Tegelijk zou ik de woning laten inspecteren om te zien hoe ze scoort volgens het puntensysteem van de Vlaamse Wooncode. Vermoedelijk wordt ze onbewoonbaar verklaard. In dat geval kunt u minstens een deel van de betaalde huurgelden terugvorderen. Bovendien zal de verhuurder echte "onkosten" krijgen om zijn woning terug geschikt voor de verhuurmarkt te maken zoniet zal zijn huurinkomst dalen tot NUL.

Vandebos

#9 , 10 nov 2009 21:00

ok... ik herinner me het verhaal. :twisted:

Als hij in de brief effectief spreekt van kosten die hem nopen de prijs te verhogen ben je gerechtigd hem verzoeken jou een gedetailleerd overzicht van die kosten, aan de hand van fakturen die duidelijk slaan op het pand dat jij huurt, te bezorgen.

Het beding zoals het in het huurcontract is opgenomen kan je toelaten te verklaren dat er bij de aanvang van de huur vaste bedragen contractueel zijn vastgesteld. Of dat in tijden van hoge energieprijzen in het vredegerecht stand gaat houden durf ik echter niet 100% beweren.

Ik zou ineens van het AS profiteren om nogmaals al de gebreken in het pand aan te halen en het aantal keren dat je deze reeds hebt gemeld. (kwestie van duidelijk te maken dat er nog wat andere verantwoordelijkheden zijn waarover hij zich mag bekommeren..)

Als hij de huurprijs wenst te verhogen kan hij dat niet eenzijdig, ofwel ben je akkoord ofwel zal hij bewezen gewijzigde omstandigheden de vrederechter moeten overtuigen. Met de beschrijving die je van de gebreken geeft zou ik een tegeneis tot verlaging van de huur van uw kant wegens redenen hier reeds uitvoerig besproken wel degelijk een kans geven...

Hopelijk helpt dit je verder?

huisjes
Topic Starter

#10 , 10 nov 2009 21:29

ok... ik herinner me het verhaal. :twisted:

Als hij in de brief effectief spreekt van kosten die hem nopen de prijs te verhogen ben je gerechtigd hem verzoeken jou een gedetailleerd overzicht van die kosten, aan de hand van fakturen die duidelijk slaan op het pand dat jij huurt, te bezorgen.

Het beding zoals het in het huurcontract is opgenomen kan je toelaten te verklaren dat er bij de aanvang van de huur vaste bedragen contractueel zijn vastgesteld. Of dat in tijden van hoge energieprijzen in het vredegerecht stand gaat houden durf ik echter niet 100% beweren.

Ik zou ineens van het AS profiteren om nogmaals al de gebreken in het pand aan te halen en het aantal keren dat je deze reeds hebt gemeld. (kwestie van duidelijk te maken dat er nog wat andere verantwoordelijkheden zijn waarover hij zich mag bekommeren..)

Als hij de huurprijs wenst te verhogen kan hij dat niet eenzijdig, ofwel ben je akkoord ofwel zal hij bewezen gewijzigde omstandigheden de vrederechter moeten overtuigen. Met de beschrijving die je van de gebreken geeft zou ik een tegeneis tot verlaging van de huur van uw kant wegens redenen hier reeds uitvoerig besproken wel degelijk een kans geven...

Hopelijk helpt dit je verder?
Nee dit helpt me niet al te ver. Al geeft je uitleg wel meer duidelijkheid.Maar was het niet zo dat een verhuurder verplicht is om 10 procent van de totale huur in de woning zelf te steken???. Of zit ik met deze gedacht op een andere contact?.

Ik heb begrip als me verhuurder de huur prijs wilt verhogen daar wil ik ook niet onder uit komen. dat is de markt. Maar de huur moet wel overeen komen met de staat van de woning en dat is het punt waar ik nu over val.

Maar als het de kosten zijn die op mijn woning slaan wil ik wel eerst inzage in die onkosten hebben. Maar dat is precies tegen zijn zere been wand dan moet hij weer met facturen komen en daar is hij al geen ster in.

Deze beste meneer is boer en ik volg het nieuws ook.Ik begrijp dat hij niet uit de kosten komt. Maar het mag niet ter koste gaan van.

Vandebos

#11 , 10 nov 2009 22:00

Euhh qua verplichting kan ik me dat nergens in een wettekst voor de geest halen. Ikzelf zet jaarlijks één maand huur per pand opzij voor grote en kleine kosten. Gemiddeld is dat tot op heden voldoende gebleken.

Als hij de huurprijs zelf wil verhogen zijn er twee mogelijkheden:

- akkoord tussen huurder en verhuurder

- Op basis van een vonnis van de vrederechter. ( zeer moeilijk te krijgen aangezien je dient te bewijzen dat de waarde van het pand ondertussen gevoelig is gestegen door werken of door zeer sterk gestegen immoprijzen in de buurt)

OPGELET: De jaarlijkse indexering is geen verhoging van de huurprijs, maar een aanpassing van de prijs aan de inflatie. De verhuurder mag deze dus wel jaarlijks toepassen; MAAR enkel wanneer in het huurcontract een clausule van indexering is opgenomen.

Stijging kosten:

of

Er zijn vaste kosten afgesproken in het contract. Dit is in feite bindend tenzij de vermelde kosten absoluut niet overeenstemmen met de realiteit.

of

er is in het contract duidelijk gesteld dat de maandelijks te betalen bedragen enkel een voorschot vormen op de jaarlijkse afrekening. Dit dient er duidelijk in te staan ( Voorschotten) Dan kan de verhuurder u een afrekening presenteren die hoger is dan de voorschotten, deze MOET echter geruggesteund worden door facturen.

of

Na het inkijken van de facturen besluiten huurder en verhuurder gezamenlijk om vanaf datum X de kosten per maand op bedrag Y te brengen.

Is dit duidelijker? Geef anders maar een seintje.

huisjes
Topic Starter

#12 , 10 nov 2009 22:27

Dan ga ik hem terug antwoorden dat hij mij maar eens inzicht geeft in de onkosten die betrekking hebben tot mijn woning. En maar eens een instantie laat komen en laat beoordelen wat de waarde überhaupt is. En dat eerst de puntjes gedaan worden wat er aan de woning scheelt. En dan wil ik er wel eens over na denken.

Ik stel ook kosten elke maand opzei voor de woning die tot mijn verplichten behoren zoals een kapotte kraan enz enz.

huisjes
Topic Starter

#13 , 11 nov 2009 22:34

Heb ik nog een kleine vraagje

Ons huur contract is in 2005 gesloten voor de duur van een jaar. Maar het contract is niet verandert of aan gepast. Hoe geldt het nu dan als me verhuurder mij er nu wilt uit gooien als ik nu niet akkoord gaat met de huur verhoging?

Vandebos

#14 , 11 nov 2009 22:53

Dat contract is automatisch overgegaan in een klassieke 3-6-9 die begint op de dag dat uw contract van 1 jaar is begonnen. De verhuurder moet zich dan ook aan de opzegregels houden die voor dit type van contract zijn vastgelegd.

Hier vindt je een franstalige folder die de huurwet uitlegt, in de link in onderschrift de nederlandstalige.

huisjes
Topic Starter

#15 , 11 nov 2009 23:02

Dat contract is automatisch overgegaan in een klassieke 3-6-9 die begint op de dag dat uw contract van 1 jaar is begonnen. De verhuurder moet zich dan ook aan de opzegregels houden die voor dit type van contract zijn vastgelegd.

Hier vindt je een franstalige folder die de huurwet uitlegt, in de link in onderschrift de nederlandstalige.
Dus als ik het goed begrijp geld ons contract nu tot 2013?. Als het in maart 2005 is getekend

Terug naar “Huren”