In 2005 hebben we een gezamenlijk huur contract ondertekend die voor de duur van max 1 jaar. Maar is nooit vernieuwd geweest het contact of aangepast. Maar de kosten waren toen.Eerste vraag die ik me hierbij stel vooraleer te willen proberen een deftig antwoord te formuleren is:
- Wat staat in uw huurcontract aangaande de algemene onkosten? Is het een maandelijks vast bedrag of is het maandelijks bedrag een voorschot op de jaarlijkse afrekening?
Ja mischien is zijn denkwereld wel zo. Maar als ik zo terug denk met het stroom grapje waar inmiddels die kosten per maand voor hem zijn weg gevallen dus 200 euro per maand nu minder voor hem. En plots komt hij met dit grapje op te proppen. Vanwege de onkosten maar van welke dan.In dat geval verhoogt hij de huur niet met 25 percent maar wel met 33 percent....de inflatie in de denkwereld van uw huisbaas ligt wel hoog...
Nee dit helpt me niet al te ver. Al geeft je uitleg wel meer duidelijkheid.Maar was het niet zo dat een verhuurder verplicht is om 10 procent van de totale huur in de woning zelf te steken???. Of zit ik met deze gedacht op een andere contact?.ok... ik herinner me het verhaal.![]()
Als hij in de brief effectief spreekt van kosten die hem nopen de prijs te verhogen ben je gerechtigd hem verzoeken jou een gedetailleerd overzicht van die kosten, aan de hand van fakturen die duidelijk slaan op het pand dat jij huurt, te bezorgen.
Het beding zoals het in het huurcontract is opgenomen kan je toelaten te verklaren dat er bij de aanvang van de huur vaste bedragen contractueel zijn vastgesteld. Of dat in tijden van hoge energieprijzen in het vredegerecht stand gaat houden durf ik echter niet 100% beweren.
Ik zou ineens van het AS profiteren om nogmaals al de gebreken in het pand aan te halen en het aantal keren dat je deze reeds hebt gemeld. (kwestie van duidelijk te maken dat er nog wat andere verantwoordelijkheden zijn waarover hij zich mag bekommeren..)
Als hij de huurprijs wenst te verhogen kan hij dat niet eenzijdig, ofwel ben je akkoord ofwel zal hij bewezen gewijzigde omstandigheden de vrederechter moeten overtuigen. Met de beschrijving die je van de gebreken geeft zou ik een tegeneis tot verlaging van de huur van uw kant wegens redenen hier reeds uitvoerig besproken wel degelijk een kans geven...
Hopelijk helpt dit je verder?
Dus als ik het goed begrijp geld ons contract nu tot 2013?. Als het in maart 2005 is getekendDat contract is automatisch overgegaan in een klassieke 3-6-9 die begint op de dag dat uw contract van 1 jaar is begonnen. De verhuurder moet zich dan ook aan de opzegregels houden die voor dit type van contract zijn vastgelegd.
Hier vindt je een franstalige folder die de huurwet uitlegt, in de link in onderschrift de nederlandstalige.