COMMISSIE bij vroegtijdig beëindigen contract

MCL
Topic Starter

COMMISSIE bij vroegtijdig beëindigen contract

#1 , 05 nov 2009 23:20

Ik heb een huurcontract van 3 jaar met een woonbureau.
Nu heb ik het na 2 jaar opgezegd en er is ook een nieuwe huurder die er onmiddellijk na mij is ingetrokken.

Ik moet echter een schadevergoeding betalen aan het woonbureau.

Is dit wettelijk?
En indien ja, mogen zij dat van de huurwaarborg aftrekken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 06 nov 2009 00:13

Ik heb een huurcontract van 3 jaar met een woonbureau.
Nu heb ik het na 2 jaar opgezegd en er is ook een nieuwe huurder die er onmiddellijk na mij is ingetrokken.

Ik moet echter een schadevergoeding betalen aan het woonbureau.

Is dit wettelijk?
En indien ja, mogen zij dat van de huurwaarborg aftrekken?
Ja, een vast huurkontrakt van 3 jaar kan normaal zelfs niet opgezegd worden. Zij kunnen niets van de huurwaarborg aftrekken vermits die op een geblokkeerde rekening staat. Als u die vergoeding niet betaalt geven zij geen toesteming voor vrijgave van de huurwaarborg.
Er is echter kans dat, indien u de zaak voor de vrederechter brengt, deze oordeelt dat, vermits er een nieuwe huurder is, u geen schadevergoeding hoeft te betalen. Dit is echter een spelletje poker omdat niemand weet hoe zo'n vrederechter zal oordelen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 06 nov 2009 10:46

Die commissie dient hoogstwaarschijnlijk om de kosten die het inhuizen van de nieuwe huurder met zich meebrengt. ( denk aan het opstellen van een nieuw contract, de nieuwe plaatsbeschrijving, plaatsing huurwaarborg, enz) Aangezien jij het contract hebt opgezegd en de verhuurder hierin heeft toegestemd, alhoewel dit absoluut niet hoefde, lijkt het me enkel fair dat de kosten die hiermee gepaard gaan gedragen worden worden door de contractverbreker.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2009 15:37

U hebt opgezegd en de verhuurder heeft de opzeg aanvaard.

De overeenkomst is in der minne beëindigd.

De vergoeding voor opzeg tijdens eerste, tweede of derde jaar is niet verschuldigd, die is enkel verschuldigd bij overeenkomst van negen jaar.

U bent enkel schadevergoeding verschuldigd als de verhuurder zijn akkoord om de overeenkomst te beëindigen afhankelijk heeft gemaakt van het betalen van een schadevergoeding of (wat vaak het geval is) de huurovereenkomst bepaalt dat de huurder kan opzeggen mits betaling van een schadevergoeding.

scorpioen

Vandebos

#5 , 06 nov 2009 19:04

Lees uw contract en de eventuele verbrekingsovereenkomst nauwgezet na op bedingen over schadevergoedingen.

Terug naar “Huren”