Wat nu indien eea niet naar behoren werkt? Is de verhuurder dan verplicht om dit in goede staat werkend op te leveren? Het is toch niet meer dan normaal dat eea werkend wordt opgeleverd.
Moet werkend opgeleverd worden en kleine herstellingen zijn ten laste van de huurder
Is de verhuurder verplicht alle luxe zaken naar behoren te laten functioneren in het gehuurde indien daar verder niets over opgenomen is?
Uiteraard, maar enkel indien het beschreven is
2. Mag ik stoppen met betaling van huurpenningen indien de verhuurder de zaken niet naar behoren oplevert?
Ja en neen. Strikt genomen volgens diverse art. van BW en huurwet ben je daartoe gemachigd. Er zijn echter vrederechters die vinden dat ze zelf over die materie moeten kunnen beslissen en vinden dat de huurder zulk een beslissing niet zelf mag nemen omdat volgens hen dan de huurder het recht in eigen handen neemt.. Die rechters kunnen je dan een sanctie opleggen. Dus tenzij je weet hoe die of die vrederechter oordeelt kan je beter op safe spelen en geduldig jaar na jaar blijven neerdokken, in afwachting dat de zaak voorkomt.
3. Welke rechten heeft de verhuurder indien ik ivm "onjuiste"/incomplete oplevering de huurpenningen niet meer betaal? Heeft ie bijvoorbeeld het recht om mij uit huis te zetten?
Geen sprake van. Enkel een vrederechter kan daarover beslissen. Maar zie hierboven wat betreft de sancties van de vrederechter als je de pech hebt van een vrederechter te krijgen die vind dat niemand het recht in eigen handen mag nemen.
4. Omdat ik normaalgesproken per 1 februari 2010 het huis ga betrekken is een vrederechter dan in staat om een maand voor die tijd (dus per 1 januari 2010) ivm opzegging huidig huurcontract in NL al vonnis te wijzen?
Zal voor Belgische vrederechter moeten zijn. 4m. lijkt mij haalbaar voor een uitspraak.
Zo, en hier ben je dan wel even mee bezig ..
BURGERLIJK WETBOEK
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.“
Art.1720.De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren...
Art. 1754 Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard