mondelings huurcontract

dorinka
Topic Starter

mondelings huurcontract

#1 , 28 okt 2009 15:20

Graag had ik geweten wat een mondelings hurcontract in houd. Alsook de beschrijving van het intreden van een huurwoning als die ook niet word gedaan. Kan je huisbaas dan een schade vergoeding vragen als de beschrijving nooit plaats vond bij het uitreden van de huurwoning ? Of kan hij zijn mondelings contract ook mondelings stop zetten wanneer hij dit wilt ? Vriendelijke groeten.
Geboren in Schaarbeek, sinds 2004 wonende in Antwerpen.
Werk in een beschutte werplaats te Boom.
Interesses; Op de hoogte zijn van het medisch vlak, nieuwe wetenschappelijke ondervindingen over ziektes , operaties... Rechtvaardigheid van de mens.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 okt 2009 21:09

Art 1731 BW betreffende plaatsbeschrijving of gebrek eraan.
Art. 1731. <W> § 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.
§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.
Als de eigenaar kan bewijzen dat het beschadigingen zijn aangebracht door de huurders kan hij de vrederechter verzoeken de huurders tot een schadevergoeding te veroordelen. De huurders kunnen steeds verzoeken een externe expert aan te stellen om de reële schadekosten te bepalen. Hierbij dienen zij echter wel rekening te houden met de kosten van die expert...

mondeling huurcontract: artikel 1bis huurwetgeving van dwingend recht vanaf 15/06/2007
Art. 1bis. <Ingevoegd> Van elke huurovereenkomst die onder toepassing van deze afdeling valt en die betrekking heeft op de hoofdverblijfplaats van de huurder moet een geschrift worden opgesteld, dat afgezien van alle andere nadere regels, het volgende moet inhouden : de identiteit van alle contracterende partijen, de begindatum van de overeenkomst, de aanwijzing van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw die het voorwerp van de verhuur zijn en het bedrag van de huur.
De meest gerede contracterende partij kan bij gebreke van uitvoering binnen acht dagen na een ingebrekestelling die betekend wordt bij een ter postaangetekende brief of bij deurwaardersexploot, de andere partij in voorkomend geval via gerechtelijke weg verplichten om een schriftelijke overeenkomst op te stellen, te vervolledigen of te ondertekenen overeenkomstig het eerste lid en indien nodig verzoeken dat het vonnis de waarde zou hebben van een schriftelijke huurovereenkomst.
Een voorafgaande mondelinge overeenkomst tussen de partijen perkt de bevoegdheid van de rechter in.
Onverminderd het tweede en derde lid blijven de vóór de inwerkingtreding van dit artikel mondeling gesloten huurovereenkomsten onder de toepassing vallen van deze afdeling.

dorinka
Topic Starter

#3 , 29 okt 2009 10:37

Dank u Mr vandenbos,
Maar wat bedoeld u daarmee, over die huurwet geving ? Ik vind het vrij ingewikkeld.
Interesses; Op de hoogte zijn van het medisch vlak, nieuwe wetenschappelijke ondervindingen over ziektes , operaties... Rechtvaardigheid van de mens.

Reclame

Vandebos

#4 , 29 okt 2009 12:04

Ik veronderstel dat het gaat over het mondeling contract? In feite komt het erop neer dat vanaf 15/06/2007 het verboden is om mondelinge huurcontracten af te sluiten voor woningen die betrokken worden als hoofdverblijfplaats. Alle mondelinge contracten van die aard gesloten na die datum zijn in feite ongeldig.

Opgepast, dit geldt niet voor mondelinge contracten van deze aard gesloten voor 15/06/2007

Edit: "Gesmolten" vervangen door gesloten...
Laatst gewijzigd door Vandebos op 29 okt 2009 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 okt 2009 18:45

Wip eens binnen op de sociale dienst van het ocmw van uw woonplaats of een sociaal infopunt van het ocmw ( wijkkantoor) of op de sociale dienst van uw werk daar zullen ze u zeker kunnen helpen.

dorinka
Topic Starter

#6 , 30 okt 2009 23:26

De mondelings contract werdt opgemaakt een jaartje geleden door de zelfde verhuurder die ons die Polyvalente opslagplaats had verhuurd maar er niets van had gezegt.
Maar ik kwam te weten dat mijn schoonmoeder ook een mondelings contract heeft. Ze is 76 jaar, twee honden en wou dichter bij ons wonen. Gezien dat ik nu een advocaat heb genomen voor ons geval is die verhuurder vol haat gevoelens voor mij...eerlijk ? Ik vrees hem nu. Wij wonen nu sinds vanavond in onze nieuwe eigen woonst. Ik hoop nu niet dat hij zich afreageerd op mijn schoonmoeder om dat mondelings contract van haar stop te zetten. Ik sta verteld, verbaast dat vel verhuurders nog steeds mondelinge contracten gebruiken. Hij verhuurd goedkoop, huisdieren toegelaten...mensen zoeken soms dringend een woonst en zijn al te gelukkig iets te vinden. Met de gevolgen vandien in sommige gevallen. Die zelfde verhuurder heeft nu nog tijd voor onze zaak tot 30 November als hij nog steeds verder wil gaan ons schade vergoeding te vragen. Maar wat voor mijn schoonmoeder. alvast bedankt voor informatie ik hier over zou krijgen...Dank u Mr Vandebos en Mr Franciscus die mij al zo veel raad hebben gegegeven.

Terug naar “Huren”