Wanneer niet-geregistreerd huurcontract opzeggen?

antwoordapen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wanneer niet-geregistreerd huurcontract opzeggen?

#1 , 18 dec 2024 17:05

Beste,

Wij hebben een huurcontract van bepaalde duur (3 jaar). Het huurcontract is voorlopig niet geregistreerd (we zitten al ver buiten de wettelijke termijn waarbinnen dit moest gebeuren), waardoor er geen opzegtermijn of -vergoeding verschuldigd is op dit moment.

Als wij een aangetekend schrijven verzenden om te laten weten dat wij vertrekken, op welke datum is het huurcontract dan gedaan?

Ik lees op website huurdersbond "ten vroegste de 1ste van de maand volgend op de maand van de kennisgeving". Impliceert dit dat wij ook een latere datum (NA de 1ste van de volgende maand) kunnen kiezen?

In het Vlaams Woninghuurdecreet echter lees ik: "(...)die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.".

Concreet wil ik weten of ik bijvoorbeeld nu, in december 2024 een aangetekend schrijven kan richten aan de verhuurder waarin ik vermeld dat de huurovereenkomst een einde neemt op pakweg 1/03/2025.

OF, zal de huurovereenkomst sowieso een einde nemen op 1/02/2025 als ik in 12/2024 een aangetekend schrijven aan de verhuurder richt?

Wat kan een mogelijk gevolg zijn van een aangetekend schrijven in 12/2024 met opzegging per 03/2025?

Wie weet raad...

mava105

#2 , 18 dec 2024 19:43

en soms ronduit fout.

LennieK

#3 , 19 dec 2024 11:14

Je mag in jouw opzegbrief zelf de start en einde van de opzegtermijn bepalen, het contract is immers niet geregistreerd. Bij wijze van spreken is dat 1 week.

Reclame

LennieK

#4 , 19 dec 2024 13:31

Je mag in jouw opzegbrief zelf de start en einde van de opzegtermijn bepalen, het contract is immers niet geregistreerd. Bij wijze van spreken is dat 1 week.
Dat was zo onder de federale huurwet. Nu in het Vlaamse huurdecreet beëindiging eerste dag volgend op opzeg.
Mea culpa. Je hebt gelijk. Als ik het goed interpreteer (ik las artikel 20 van het Vlaams woninghuurdecreet) dan start de opzeg altijd de eerste van de maand die volgt op de opzeggingsbrief. Maar je kiest nog steeds zelf wanneer hij eindigt dan? Dus bij wijze van spreken de 2e van diezelfde maand?

LennieK

#5 , 19 dec 2024 17:36

aha, op die manier. Duidelijk

antwoordapen
Topic Starter

#6 , 20 dec 2024 08:43

Hartelijk dank voor de reacties! Ik noteer dat we dus volgens het Vlaams Woninghuurdecreet in februari 2025 een aangetekend schrijven moeten verzenden opdat de overeenkomst een einde neemt op 1/3/2025.

Eventueel nog een vraag voor moest iemand het weten... Stel ik stuur vandaag een brief en ik schrijf daar in dat ik op 1 MAART 2025 vertrek. Gevolgen? Opzeg onwettig of?

justice speaker

#7 , 20 dec 2024 11:39

U stuurt dan best in februari 2025 een aangetekende brief en u moet niet wachten om te vertrekken tot op 1 maart. U moet dan uiterlijk weg zijn op 28 februari 2025
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”