Onroerende voorheffing als huurder

Dries38
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onroerende voorheffing als huurder

#1 , 06 dec 2024 21:11

Wij hadden tegen onze ex-huisbaas een procedure opgestart bij de Vrederechter door een verzoekschrift in te dienen. Wij hadden eerder al een minnelijke schikking geprobeerd en daarvoor een aangetekend schrijven maar dat gaf geen resultaat. Wij hebben recht op een terugbetaling van 450 euro. Dit is door de Vlaamse Belastingdienst in een schrijven bevestigd dat dit het bedrag is van de onroerende voorheffing als huurder maar dit bedrag wil zij niet doorstorten. Doorstorten (en niet meer verrekenen in de huur) omdat wij ondertussen daar niet meer wonen maar een woning hebben gekocht. Wij, net zoals zij, hebben nu recent een aangetekend schrijven van het vredegerecht ontvangen dat onze zaak volgende week zou voorkomen. Hierdoor wist zij vrijwel zeker dat ze een verloren zaak had en heeft ze ondertussen snel het bedrag overgemaakt. Goed denk je dan, maar als zij deze zaak zou verliezen bij uitspraak door de Vrederechter dan zijn allicht de kosten van het geding alsook de kosten van een attest van woonst en gezinssamenstelling door haar te betalen. Althans die kans is zeer groot. Nu is de vraag, doordat zij ondertussen het bedrag heeft overschreven, of wij alsnog de zaak kunnen/mogen/moeten laten doorgaan? En in de veronderstelling dat de zaak geannuleerd wordt, zijn wij dan (verplicht) om op te draaien voor de kosten die dit met zich meebrengt (kosten geding, rolrecht, ...)? Graag een dringend advies aangezien de zaak volgende week gepland staat. Indien nodig kan ik alsnog naar het vredegerecht gaan en deze vraag ook stellen maar uit ondervinding weet ik dat ze daar heel karig zijn met juridisch advies. Dus graag jullie ondersteuning. Mvg

Dries38
Topic Starter

#2 , 07 dec 2024 14:27

@Thomas_A...Zowel terugbetaling onroerende voorheffing als kosten zijn vermeld in verzoekschrift....450€ was eigenlijk niet het volledige bedrag....eigenlijk is het 450,80...maar ze heeft maar 450 overgeschreven....

Franciscus

#3 , 07 dec 2024 18:33

Hebt u een advocaat ...
Bij mijn weten kan u ter plaatse vragen aan een advocaat u ook te vertegenwoordigen dan kan er nog een RPV gevraagd worden.
Was indertijd een tip van een advocaat.. 8_)

Reclame

Dries38
Topic Starter

#4 , 07 dec 2024 21:35

@Thomas_A : ik neem je opinie mee. Bedankt! Alleen mis ik op internet specifieke vermeldingen naar dergelijke situaties...Ze bestaan vooral uit de standaardsituaties...enige info bij afwijkingingen op standaardregels is maar moeilijk te vinden...als er websites bestaan die hierover meer vertellen verneem ik het graag..

Dries38
Topic Starter

#5 , 07 dec 2024 21:38

@Franciscus....bedankt voor de tip maar geen advocaat....in principe ook niet nodig aangezien we voor de volle 100% gelijk hebben...in het verzoekschrift staat duidelijk vermeld dat de bijkomende kosten ook voor de gedaagde zijn als de zaak in haar nadeel wordt uitgesproken

LennieK

#6 , 12 dec 2024 09:56

Zijn er nu al kosten gemaakt? Zo nee, dan zou ik geneigd zijn om heel de boel te annuleren. Dan moet je daar ook geen kostbare tijd gaan verdoen...

Terug naar “Huren”