Huur blijven betalen na verbreking contract.

rik60
Topic Starter

Huur blijven betalen na verbreking contract.

#1 , 26 okt 2009 06:55

Via een immo kantoor huren we een pand voor 3 jaar. Het 1ste jaar is reeds om. We zijn nu een zaak begonnen in een ander pand wat we huren.
Om reden van iedere dag ons te moeten verplaatsen naar onze zaak wensen we te verhuizen naar het appartement boven de zaak.
Ik heb aangetekend het contract met de makelaar opgezegd.Dit heb ik reeds eind augustus gedaan om per 1 december het pand te verlaten.
Ik heb ook al een verbreking ondertekend.
Ik moet een boete van 2 maanden betalen waar ik mee akkoord ga.Maar overal staat er ook bij in de overeenkomsten dat ik huur moet blijven betalen tot er een andere huurder gevonden is.
Kan dit zo maar en hoe los ik dit best op?

Mvg

Eric

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 okt 2009 10:38

U heeft een contract van bepaalde duur ondertekend, daarop zijn de klassieke, wettelijk vast gelegde opzeggingsregels niet van toepassing. de bedoeling van een contract van bepaalde duur is immers beide partijen de garantie te bieden dat het pand gedurende de afgesproken termijn verhuurd is.

Art 3 §6
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W>
Zelf zoeken naar nieuwe kandidaat huurders lijkt me de beste methode. De verhuurder had immers ook gewoon kunnen eisen dat u het contract uitdoet.

Reclame

Terug naar “Huren”