Registreren inwoners

PASCAL.032
Topic Starter

Registreren inwoners

#1 , 25 okt 2009 22:54

Ik heb een huis met 7 studio's maar krijg nu een brief van AWW met maar 4 aantal ingeschreven inwoners. moet ik de aantal inwoners bewijsen aan de hand van huurcontracten of moet ik bij de bevolkingsdienst terecht? kan dat online? Daarentegen krijg ik nog officiele brieven van advocaten enz. op naam van een huurder die al een jaar geleden weg is ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 26 okt 2009 10:39

Ik heb een huis met 7 studio's maar krijg nu een brief van AWW met maar 4 aantal ingeschreven inwoners. moet ik de aantal inwoners bewijsen aan de hand van huurcontracten of moet ik bij de bevolkingsdienst terecht? kan dat online?
In principe is dat gebaseerd op het aantal inwoners ingeschreven per 1 januari van het lopende jaar (wijzigingen worden pas het jaar nadien opgenomen) en heeft het enkel toepassing op de korting, het beetje gratis water dat elke bewoner van het Vlaams Gewest krijgt.
Uw huurders hebben dus niet allemaal een domicilie op dat adres (en krijgen hun korting op het adres waar ze wel domicilie hebben).
Vervelend is dat je niet weet wie en dat je daardoor de korting niet kan doorrekenen aan wie hem toekomt (iets wat ik altijd deed voor we individuele meters hebben laten plaatsen).

Ik zou bij de dienst bevolking van uw gemeente informeren wie precies wel gedomicilieerd is op uw adres en sinds wanneer.

j.demoor

#3 , 27 okt 2009 10:38

Indien elke studio een eigen teller heeft,dan dient u er bij verhuur over te waken dat de overeenkomst met AWW overgedragen wordt door de uitgaande huurder aan de nieuwe huurder. Zet dit zo nodig recht.

Indien enkel u contractant bent van AWW, dan is het aan u om het factuurbedrag van AWW rechtmatig te verdelen over uw huurders.

Indien uw huurovereenkomsten niet de verplichting opleggen de gehuurde studio als hoofdverblijfplaats te bestemmen dan zijn uw huurders contractueel niet verplicht er zich te domiciliëren. Indien zij dit wel opleggen,doe dan die verbintenis nakomen,desnoods door gerechtelijke verbreking van de huur.

Onafhankelijk van uw huurovereenkomst geldt : “Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Wend u daartoe tot de bevolkingsdienst.

Correspondentie van niet-meer-bewoners stuurt u kosteloos via DE POST terug met vermelding ’terug afzender ; verhuisd’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

artemis

#4 , 28 okt 2009 11:35

Indien uw huurovereenkomsten niet de verplichting opleggen de gehuurde studio als hoofdverblijfplaats te bestemmen dan zijn uw huurders contractueel niet verplicht er zich te domiciliëren. Indien zij dit wel opleggen,doe dan die verbintenis nakomen,desnoods door gerechtelijke verbreking van de huur.

Onafhankelijk van uw huurovereenkomst geldt : “Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Wend u daartoe tot de bevolkingsdienst.
Dit blijft voor mij toch troebele materie.

Stel dat het hier om huurcontracten hoofdverblijfplaats gaat...
Hoe kan je domiciliëring van de huurder afdwingen als blijkt dat hij dat niet heeft gedaan? Is het juist om dan te stellen dat de wetgeving inzake woninghuurovereenkomsten hoofdverblijfplaats dan simpelweg niet geldt? M.a.w. dat er o.a. andere opzegtermijnen gelden?

En wat als een huurder volgens Art.16.§ 1. wel feitelijk op het huuradres woont maar toch zijn domicilie elders heeft? Want zo zijn er nogal wat....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 okt 2009 18:32

Dat is toch simpel hoor - eventjes contact opnemen met de kwartieragent.
Als eigenaar moet je die voor u zeer belangrijke persoon toch kennen.
Zeker als je het correct speelt.
U belt en zegt dat u alle zeven studio's verhuurt hebt - en of de kwartieragent daar ook 7 inschrijvingen heeft. Ga eens praten en geeft hem copie van contracten en tel nr van bewoners - zal snel opgelost zijn.

Mijn zus verhuurt studentenkamers - sommige moeten ingeschreven worden andere mogen niet ingeschreven worden - andere schrijven zich in zonder weten van zus - of vergeten zich in of uit te schrijven.
Regelmatig contact heeft al 'heel veel problemen opgelost' oa met bepaalde dames die cel mensenhandel verdacht van bepaalde zaken. Zus werd uitgenodigd bij recherche en ze mocht wat gaan uitleggen - dankzij kwartieragent die alles wist kon hij direct weerleggen gezien hij wist dat het stagiairs geneeskunde waren van een groot ziekenhuis gezien hij bij start stage door zus verwittigd was en eens poolshoogte was gaan nemen.
telefoontje naar recherche en zaak in orde.

artemis

#6 , 29 okt 2009 19:22

Dat is toch simpel hoor - eventjes contact opnemen met de kwartieragent.
Als eigenaar moet je die voor u zeer belangrijke persoon toch kennen.

.
Mja, hier is er om de x maanden een andere wijkagent, en als je denkt hem/haar te pakken te hebben dan beweert die maar een tijdelijke vervanger te zijn.
Hoe dan ook, de wijkagent kwam eens aanbellen bij een ex-huurder en toevallig was mijn man in die studio aan het werken. Bleek die wijkagent niet eens te weten dat er al bijna een jaar geen domicilie meer was in die studio (ze werd ondertussen gerenoveerd en stond leeg). De exacte datum van uitschrijving wisten we van de dienst Bevolking, maar de wijkagent bleek helemaal niet op de hoogte, bedankte mijn man zelfs voor de informatie want zij was 'al enkele keren vruchteloos langsgekomen' en had blijkbaar nooit het domicilie geverifieerd.
Misschien bestaan er meer wakkere wijkagenten ;-)

Maar uiteindelijk weten we niets over de context van deze vraagstelling, behalve dan dat het over de waterfactuur gaat.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 okt 2009 17:59

kan ook nog kloppen ( voor een stuk)
Dat is een interne verhuis - adreswijziging in dezelfde gemeente wordt doro bevolkingsdiensten niet meer doorgegeven aan de politie enkel een verhuis van buiten de gemeente en adressen waar er een woononderzoek moet gebeuren worden aan politie ten controle doorgegeven.

Terug naar “Huren”