Kortsluiting kookplaat en opzeg huurcontract

erika22
Topic Starter

Kortsluiting kookplaat en opzeg huurcontract

#1 , 16 okt 2009 22:55

Hoi,

ik zit met volgend probleem:

Ik heb een huis aangekocht en ga dus mijn huuropzeg aangetekend doen met een opzegtermijn van 3 maanden > ingang vanaf 01/11/2009 om te eindigen op 31/01/2009

Mijn huurovereenkomst is er één van 1 jaar (2006) en niet geregistreerd, maar om het netjes te doen hanteer ik dus ook de opzeg van 3 maanden.

Nu is sinds gisteren er een kortsluiting als ik 1 van de 4 kookplaten opzet. Dan valt hier alles uit.

Nu mijn vraag: Dien ik dit nog voor ik de opzeg doe aangetekend te melden? en wie moet voor deze kosten opdraaien?

In mijn huuroverenkomst staat wel:

De huurder draagt zorg voor het onderhoud van de volgende toestellen en installaties:
-de water-, gas en elektriciteitstoestellen
-de sanitaire installaties en afvoerbuizen
-de parlofoon, videofoon
Deze lijst is niet uitputtend.
De huurder herstelt of vervangt deze apparaten op zijn kosten.

De kookplaat is wel al 8 jaar oud, moet ik dit dan nog laten vervangen?

Tevens is er ook op al die tijd een probleem in de keuken met vocht, hierdoor is er schimmel op de muren, lichtkoepel en keukenkasten > tablet staat licht bol waardoor ook water kan insijpelen van de afwasbak.

Waarschijnlijk is dit ook medeoorzaak van de kortsluiting.

Ik heb dit reeds telefonisch gemeld aan de huisbaas waarop hij ook eens is komen kijken. Hij zei me toen dat ik meer moest verwarmen en de ramen terwijl openzetten ? ? ?

Ik heb toen enkele weken later maar de muren geschilderd en de kasten volledig gereinigd. Natuurlijk is dit (schimmelplekken) teruggekomen sinds kort. (Net nu ik de huur ga opzeggen)

Wat kan ik nu best doen?

Hierover opnieuw schilderen/kuisen en niets melden via aangetekend schrijven en gewoon de opzeg doen.

Of deze gebreken melden en daarna de opzeg doen.

Oh ja de kraan van het bad is ook versleten, als ik de douchekop opzet blijft toch het water ook uit de kraan komen. Moet ik dit melden?

alvast bedankt voor het lezen

groetjes
erika

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 okt 2009 23:58

Mijn huurovereenkomst is er één van 1 jaar (2006) en niet geregistreerd, maar om het netjes te doen hanteer ik dus ook de opzeg van 3 maanden.
Niet registratie heeft op een contract van bepaalde duur geen enkele invloed op opzegtermijnen die wettelijk bepaald enkel geldig zijn op een een 3-6-9 contract. Een contract van bepaalde duur is onvoorwaardelijk bindend voor de duur van het contract tenzij er in hetzelfde contract expliciete opzegmodaliteiten worden besproken die duidelijk exclusief slaan op het contract van bepaalde duur. Enige andere mogelijkheid is een akkoord met de verhuurder of een vonnis van de vrederechter die het contract verbreekt.

U zou eventueel sleet kunnen aanvoeren voor de defecte kookplaat aangezien het slechts één paneel blijkt te zijn die de kortsluiting veroorzaakt zou ik u aanraden door een electricien die specifieke plaat eens te laten nakijken. Vaak gaat het in dergelijke gevallen slechts om een slechte fitting of een draadje dat verschoven is door gebruik. Is de kookplaat effectief om zeep, dan kan deze u eveneens vertellen of het hier gaat om sleet of iet. U kan dan deze conclusie eventueel aanhalen om gelijk te halen bij ofwel de verhuurder of later het vredegerecht.

Is het sleet meldt dat dan aangetekend, u dient bewijzen te hebben dat u uw verantwoordelijkheid hebt genomen als goede huisvader (moeder); een AS en een verslag van een reparateur bewijzen dat uitstekend.
Waterkraan eveneens melden. Kalk intern is sleet en niet te vermijden door huurder.

Schimmel:

Zoek eens op schimmel op dit forum, reeds talloze malen besproken.

Als u besluit gebreken te melden doe dan dan aangetekend... die € 5 kan je veel leed besparen.

JohnD

#3 , 17 okt 2009 11:24

De huurder draagt zorg voor het onderhoud van de volgende toestellen en installaties:
-de water-, gas en elektriciteitstoestellen
-de sanitaire installaties en afvoerbuizen
-de parlofoon, videofoon
Deze lijst is niet uitputtend.
De huurder herstelt of vervangt deze apparaten op zijn kosten.
Ik heb het er hier in dit forum reeds over gehad dat uitdrukkingen in een huurkontrakt zoals "niet uitputtend" of "niet-limitatief" of "onbeperkt" of wat weet ik nog als het over de bepaling van de kosten gaat die huurder of verhuurder dienen te dragen; in feite totaal indruisen tegen de zin van de huurwet en de bescherming van de huurder wat betreft onvoorziene kosten die hem niet duidelijk medegedeeld zijn of verzwegen zijn bij het ondertekenen van zijn huurkontrakt. Het zou met andere wooreden inhouden dat als de verhuurder iets vergeet in die opsomming, hij die bepaalde kosten toch nog zou kunnen doorrekenen aan u als huurder, dankzij dergelijke uitdrukkingen als "onbeperkt"..... Te gek om woorden aan vuil te maken.

U moet echter als huurder instaan voor hetgeen u normaal geacht bent te "kunnen" onderhouden.

Ik vraag me af hoe u trouwens een parlofoon of videofoon kan onderhouden. En hoe gaat u afvoerbuizen onderhouden ? Ik bedoel hier niet het vermijden dat er afval in komt of zo. maar gewoon letterlijk zoals het in uw huurkontrakt staat "onderhouden".

Lees deze posts er eens op na, en oordeel zelf over de mening van anderen en mijzelf. Ikzelf ben huurder trouwens.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... ght=#63916
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

j.demoor

#4 , 18 okt 2009 11:18

“Art.1720.De verhuurder...moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder. Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen...Art.1755.Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.”(Burgerlijk Wetboek).

In art.2 Woninghuurwet werd ingevoegd : “§ 2. Met toepassing van de artikelen 1720, 1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek op de huurovereenkomsten geregeld door deze afdeling, is de verhuurder verplicht tot alle herstellingen, andere dan de huurherstellingen. Deze herstellingen andere dan de huurherstellingen kunnen door de Koning worden gedefinieerd, bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. Deze bepalingen hebben een dwingend karakter en zullen uitwerking hebben voor de huurovereenkomsten die ondertekend worden na de inwerkingtreding van dit artikel.(W 2007-04/25/38, art. 101, 3°, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007)”

Dit §2 houdt mijns inziens in dat in de WONINGHUUR de verhuurder zich SEDERT 18-05-2007 niet meer beroepen kan op ‘behoudens andersluidend beding’ uit art.1754 B.W..

De opsomming van GERINGE herstellingen tot onderhoud uit art.1754 B.W. is niet uitputtend ,zodat zij dient samengelezen met rechtspraak en rechtsleer ter zake. PAUWELS,A. en RAES,P.,Bestendig Handboek Huishuur en Handelshuur,Excelsior Brussel 1987,nrs. 133-200 verschaffen een vrij gedetailleerde opsomming.

Deel aangetekend voornoemde wetsbepaling letterlijk mee aan uw verhuurder en eis dat hij er zich naar gedraagt. Deel hem daarin tevens de hierboven door u opgesomde gebreken mee en of ze al dan niet alleen te wijten zijn aan ouderdom of overmacht.

Indien de kortsluiting aan de kookplaten niet te wijten is ouderdom of overmacht,dan kan haar herstel al dan niet ‘gering’ zijn. U kan de verhuurder meedelen dat u,bij uitblijven van herstel door zijn toedoen,vanaf een door u daarin te bepalen moment,zelf de herstelling doet uitvoeren,doch de kosten op hem verhaalt indien de herstelling achteraf NIET gering blijkt te zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

erika22
Topic Starter

#5 , 25 okt 2009 12:29

Alvast bedankt voor de info !

Ik heb het aangetekend schrijven verstuurd alsook gaat dinsdag de opzegbrief aangetekend naar de huisbaas.

Nog 2 vragen: Ik heb toen de huurwaarborg contant betaald bij ondertekening huurcontract, hiervoor heb ik een document ontvangen waarop staat: een voorschot van 1500euro werd betaald voor het huren van een appartement gelegen ....
Hoe en wanneer kan ik dit terugkrijgen?

Wat moet ik juist doen bij het vertrek? Sleutels afgeven enzo, maar moet de huisbaas ook een papier tekenen voor ontvangst en dat het appartement in orde is? Bestaan hier documenten voor?

Niet dat ik vertrek en achteraf mijn borg niet terugkrijg.

Tevens staat in het contract dat er 150euro betaald moet worden voor nazicht van de elektrisch installaties bij vertrek, is dit wettelijk?

dank u

Vandebos

#6 , 25 okt 2009 17:57

Is er indertijd een plaatsbeschrijving opgemaakt?

Het valt me nu pas op dat u spreekt over een contract van 1 jaar ingegaan in 2006. Als het hier niet om een typfout handelt is u contract ondertussen overgegaan van rechtswege overgegaan in een 3-6-9 met als ingangsdatum deze van het 1 jarig contract U bevindt zich dus hoogstwaarschijnlijk in het 4de jaar van uw huurcontract.

Voor de waarborg cash betaald heeft u recht op een gemiddelde bankrente van het ogenblik van overhandiging. Deze bedraagt 2% op jaarbasis.

Normaliter dient u samen met de huisbaas een uittredende plaatsbeschrijving op te maken op het ogenblik dat het pand volledig leeg is. U kan dan de eigenaar de sleutels overhandigen of op de vervaldag van het contract, dit gebeurt altijd tegen ontvangstbewijs. Het dokument op zich is immers eveneens een aanvaarden van de huisbaas dat vanaf de overhandiging van de sleutels er tussen beide partijen geen overeenkomst meer bestaat.
Vb:

Datum X
Locatie Y postcode 9999

Heden bevestigt A, eigenaar van het pand gelegen te ........, dat hij/zij van B, huurder van bovenvermeld pand, alle sleutels terug in goede orde ontvangen heeft. Deze sleutels omvatten:

2 sleutels inkomhall
2 sleutels inkomdeur appartement
2 sleutels en 1 afstandsbediening garage
143 sleutels van postbus.

Namens de huurder (handetekening met handgeschreven tekst "gelezen en akkoord" en datering)

Namens de verhuurder (zelfde regels)

Opgemaakt in 2 exemplaren waarvan één voor iedere partij te (stad) op (datum).

Klaar.

Kijk eens bij andere posts hier wat je dient te doen met een uittredende plaatsbeschrijving om jezelf veilig te stellen.

Appartement in goede orde is vaak een discussie. Neem zelf foto's van het lege pand voordat de plaatsbeschrijving plaatsvind, beschrijf ergens in het klad al je opmerkingen. Ideaal is met dictafoontje het lege pand afgaan elke muur plafond enzovoort besprekend en telkens eveneens in te spreken wanneer je een foto neemt.

Hopelijk helpt dit je verder?

erika22
Topic Starter

#7 , 26 okt 2009 09:17

Weet je me hier ook iets over te vertellen?
Tevens staat in het contract dat er 150euro betaald moet worden voor nazicht van de elektrisch installaties bij vertrek, is dit wettelijk?

Vandebos

#8 , 26 okt 2009 12:01

Door het contract te te tekenen heb je je ermee akkoord verklaard. Wel heb je het recht om een factuur te eisen waaruit blijkt dat dit nazicht effectief is gebeurd door een erkend installateur en dat dit nazicht € 150 heeft gekost.

erika22
Topic Starter

#9 , 26 okt 2009 12:06

Kan ik vragen dat deze factuur op mijn naam opgesteld wordt ten bedrage van 150euro?

Vandebos

#10 , 26 okt 2009 12:22

Daar kan ik spijtig genoeg niet op antwoorden...

erika22
Topic Starter

#11 , 03 nov 2009 18:37

Ik heb de aangetekende brief verstuurd met ontvangstbevestiging, echter na 1 week heb ik nog steeds niets gehoord?

Nu heb ik de post even gebeld en de brief zou nog niet zijn afgehaald, ze melden mij daar dat deze eind deze week terugkomt naar mij.

Nu is natuurlijk mijn vraag wat ik hiermee moet doen?

Vandebos

#12 , 03 nov 2009 22:49

De brief met je opzeg?

Niet openen als hij terug bij je in de bus komt. Gewoon bijhouden. Jij hebt je plicht gedaan.

Als teken van goede wil kan je in de bus van de verhuurder een kopie deponeren waar zeer duidelijk op vermeld staat. "Kopie van aangetekend schrijven met ontvangstbewijs aan u verzonden op datum X (poststempel) eerste keer aangeboden op datum Y, 2de keer aangeboden op datum Z, terugbezorgd aan afzender op datum A. Bij gebrek aan respons zal het vredegerecht ingeschakeld worden".

De brief met de meldingen van de schade?

Idem in feite. Als je binnen de 10 werkdagen geen respons krijgt op deze laatste een verzoeningsgesprek bij het lokale vredegerecht aanvragen.

erika22
Topic Starter

#13 , 15 nov 2009 09:55

Mr. Vandebos,

nog een laatste vraag:

We hebben nog steeds niets vernomen van de huisbaas, echter lijkt er nu verwarring met het adres? De straat waar ze wonen is beukeindelaan 18 en de brief is verzonden naar beukeneindlaan 18. De post meld ons wel dat laatste niet bestaat en dat het goed terecht moet gekomen zijn aangezien we het gewoon schrijven alsook het aangetekend schrijven niet hebben teruggekregen (foutief adres).

Kan het nu zijn dat er geen opzeg heeft plaatsgevonden? Moeten we nu opnieuw opzeggen en een maand langer blijven huren? Of maakt dit niets uit aangezien ook ons contract niet geregistreerd is? (zie eerste bericht)

alvast bedankt

mvg
erika

Vandebos

#14 , 15 nov 2009 11:04

Op de fiche van het aangetekende schrijven staat een nr. Als je dat nummer hier ingeeft kan je zien wanneer het schrijven werd bezorgt.

Kijk dat eens na aub.

erika22
Topic Starter

#15 , 15 nov 2009 12:18

Dat heb ik reeds gedaan, maar geen informatie beschikbaar.

Toen heb ik naar het nummer gebeld wat erbij staat.
Hier hebben ze me verteld dat de zending in het postkantoor ligt en nog niet is afgehaald. Dit zou daar 2 weken blijven liggen, dus eerstdaags zal deze zending bij ons terugkomen.

Blijft natuurlijk het probleem met het foute adres.
Volgens mij hebben ze de gewone zending wel ontvangen en halen ze de aangetekende niet af omdat ze gezien hebben dat hun adres fout is? Kan dit voor problemen zorgen? Ons contract is niet geregistreerd.

Terug naar “Huren”