Informatie over opzeggen van een huurcontract

Robert Jan
Topic Starter

Informatie over opzeggen van een huurcontract

#1 , 16 okt 2009 20:16

Geachte adviseurs,

Ik ben onlangs in België komen wonen. Ik heb inmiddels ook een appartement gevonden en wil dit graag huren. Helaas heb ik een zeer onzekere baan waardoor ik pas een maand van te voren weet dat ik naar een ander land moet, veel langer dan 2 of 3 jaar zal ik niet blijven. De huurwet in België is mij inmiddels bekend.

Ik begrijp dat er 2 mogelijke contracten zijn. Een van korte duur (1,2 of 3 jaar) of een langdurig contract van 3, 6 of 9 jaar. In belgie is het verplicht om een verhuurder 3 maanden van tevoren te informeren van vertrek. Een kort contract kan zonder speciale voorwaarden of zonder akkoord van de verhuurder niet worden onderbroken. Daar in tegen kan een 3 6 of 9 jarig contract wel worden opgezegd, mits 3 maanden van tevoren en een boete in het eerste jaar van 3 maanden huur, 2e jaar 2 maanden en 3e jaar 1 maand.

Ik hoop dat ik dit goed heb begrepen?

Nu is mijn vraag of er in België geen andere constructie bestaat waardoor huren voor een onbepaalde tijd mogelijk wordt. Of een bepaalde tijd met een opzeg van 1 maand en geen of eventueel maar 1 maand boete?

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 okt 2009 21:00

je kan een contract van bepaalde duur sluiten en daar zeer specifieke opzegvoorwaarden in opnemen. De huurwet zegt immers enkel dat bij een contract van bepaalde duur de wettelijk vastgelegde opzegmogelijkheden niet gelden, zij verbiedt de huurder en verhuurder niet om andere afspraken te maken bij een contract van bepaalde duur.

Probleem zal zijn om een verhuurder te vinden die onder dergelijke voorwaarden wenst te verhuren.

Ik denk dat je best eens bij grote maatschappijen in bv het Brusselse of het Antwerpse gaat luisteren. Zij zullen deze situatie reeds meermaals zijn tegengekomen.

billie3

#3 , 14 nov 2009 20:09

Geldt deze regel ook van 1, 2 of 3 maanden schadevergoeding betalen bij vervroegd verbreken van het contract indien er een nieuwe huurder wordt gevonden. vb begin contract nov 2008 -opzeg gegeven op 1 nov 2009 - dus contract eindigt voor mij op 31/01/2010. Waarschijnlijk is er een nieuwe huurder tegen 01/12/09, moet ik dan toch die schadevergoeding betalen ?

Reclame

Vandebos

#4 , 14 nov 2009 21:23

Normaal gezien wel, tenzij je wat anders kan afspreken met de verhuurder.

Je mag niet vergeten dat zelfs als er een andere huurder is gevonden er toch flink wat werk bij komt kijken... uittredende plaatsbeschrijving, schadekost opmaken, waarborg minus schade vrijgeven, nieuw huurcontract opstellen, met huurder nieuwe plaatsbeschrijving, nieuwe waarborg op bank storten, ...

De wederverhuringsvergoeding wordt eveneens veronderstelt deze kosten te dekken.

Indien het een contract van bepaalde duur is dat je hebt kan de verhuurder zelfs gewoon eisen via vrederechter dat het contract wordt uitgedaan.. (extreem voorbeeld)

Terug naar “Huren”