Ten laste van huurder of verhuurder - verwarming kapot

Paoladiallo
Topic Starter

Ten laste van huurder of verhuurder - verwarming kapot

#1 , 15 okt 2009 18:37

Hallo,

Momenteel ben ik hoogzwanger en zoals je weet is het erg koud nu!
Nu zitten we met het volgende probleem:
Onze verwarmingen in de woonkamer en grote slaapkamer doen het niet meer.

In de kleine slaapkamer en badkamer werken ze wel nog, aangezien dit nieuwere verwarmingen zijn.
Degene die het niet doen zijn erg oud.
Nu hebben we onze huisbaas opgebeld, om te vragen wat we eraan moeten doen, maar volgens hen is dat ons probleem, niet van hun.
Zij baseren zich op het huurcontract, waarin staat:
"De huurder is verplicht de gehuurde goederen in goede staat te onderhouden en te gebruiken en er al de huurdersherstellingen aan toe te brengen. Zelfs zware herstellingen, als zij het gevolg zouden zijn van nalatigheid of gebrek aan onderhoud vanwege de huurder, zijn ten laste en voor rekening van de huurder.
Tevens is de huurder verplicht alle afvoerbuizen, waterleidingen, pompen, kranen, gas -en watermeters en WC tegen vorst te vrijwaren en de nodige herstellingen, ten gevolge van vernoemde nalatigheid, uit te voeren en dit alles op eigen kosten."

Bij mijn weten, haal ik hieruit dat, als het geen nalatigheid is van onze kant, dat het wel voor de verhuurder is?
Klopt dit?

Ook zie ik een zin staan met: "Centrale verwarming op aardag met aparte ketel per appartement: Het gewone onderhoud en verbruik van de installatie is ten laste van de huurder."
Maar een herstelling/veranging als deze is toch geen gewoon onderhoud?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 15 okt 2009 18:48

Als de herstelling/vervanging een gevolg is van OUDERDOM/SLEET dan zijn de kosten voor de 'verhuurder'...is het herstellen/vervangen een gevolg van uw NALATIGHEID (vb. een gebrek aan onderhoud) dan zijn de kosetn voor U!

Indien u kan bewijzen dat u 'jaarlijks' het nodige onderhoud deed, stuur dan een AZ en een kopie van het onderhoud naar de verhuurder en EIS dat de verwarming binnen de WEEK wordt hersteld!

Paoladiallo
Topic Starter

#3 , 15 okt 2009 19:05

Bedankt voor het enorm snelle antwoord!

We wonen per 1 september vorig jaar daar.
Dat is dus net iets meer dan een jaar.
We hebben zelf nog geen onderhoud laten doen eigenlijk, omdat ik dacht dat een CV op aardgas, tweejaarlijkse controle behoeft..
Heb ik me daarin vergist?

Een kennis van de huisbaas heeft er wel naar gekeken, maar uiteraard heb ik daar geen attest van.
Dan kan ik dus niet schriftelijk bewijzen dat ik aan mijn onderhoudsplicht heb voldaan.
En nu?

Reclame

artemis

#4 , 15 okt 2009 19:16

Tracht te achterhalen wat de oorzaken van het probleem zijn. Oudere radiatoren doen het niet persé slechter.

De ketel lijkt goed te werken maar sommige radiatoren doen het blijkbaar zwak, zijn dit toevallig de radiatoren die het verst van de ketel liggen?
Misschien moet het radiatorcircuit ontlucht worden? Mogelijk moet er ook gewoon water bijgestoken worden zodat er terug voldoende druk op het circuit zit? Mogelijk zijn de thermostatische kranen van de betreffende radiatoren geblokkeerd? (komt vaak voor als ze te weinig op en dicht worden gedraaid)

Veel vragen, ik weet het, maar de oplossing is soms heel eenvoudig. Het vervelende is dat je pas dan weet of het om sleet of onderhoud gaat.

Paoladiallo
Topic Starter

#5 , 15 okt 2009 19:20

Hallo Artemis,

Onze ketel zit in de kelder, en wij zitten op het eerste verdiep.
Het verschil in afstand is dus gering.
We hebben het circuit al ontlucht, en ook hebben we gecontroleerd of er genoeg druk op staat.
Of het de thermostatische kranen zijn, goh ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten oplossen of daarachter zou moeten kijken.

Het zijn inderdaad veel vragen, maar dat is juist een nuttig advies!
Wij willen ook achter het probleem komen, maar ik vrees dat dit toch een professional langs laten komen wordt.
Maar met niet zo heel veel geld te besteden, wil ik wel zeker weten ten laste van wie die kosten komen..

Efjoma

#6 , 16 okt 2009 09:52

Als alle radiatoren ontlucht zijn en de waterdruk is in orde moet je eens voelen welke leidingen warm zijn. Als het probleem zich voordeed vanaf de eerste verwarming na de zomer zitten waarschijnlijk de kranen vast. Bij sommige kranen gebeurd dit regelmatig na de zomer maar is dit gemakkelijk te verhelpen.

Vandebos

#7 , 16 okt 2009 10:20

Inderdaad kan ook te maken hebben met één van de circulatie pompen die te lag hebben stilgestaan. (lange zomer) Soms vormt er zich dan een korstje die de circulatie tegen houdt.

Warm water buizen volgen en met een kleine rubberen hamer Lichtjes herhaaldelijk tikken op de plek waar de warmte stopt kan helpen... LICHTJES...

Lex

#8 , 16 okt 2009 11:02

We hebben zelf nog geen onderhoud laten doen eigenlijk, omdat ik dacht dat een CV op aardgas, tweejaarlijkse controle behoeft..
Ik ga daar geen termijn op plakken!

In iedergeval lees eens wat er in uw huurcontract en in uw brandverzekeringspolis staat...verder moet u ook eens kijken welke bepalingen, ivm de brandveiligheid, er staan in het POLITIEREGLEMENT van uw gemeente staat.

j.demoor

#9 , 17 okt 2009 12:24

“Art.1720.De verhuurder...moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder. Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen...Art.1755.Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.”(Burgerlijk Wetboek).

‘991.Partijen mogen van art.1720,lid 2 B.W.,zoals van de meeste plichten van de verhuurder,afwijken‘(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,561).

In art.2 Woninghuurwet werd ingevoegd : “§ 2. Met toepassing van de artikelen 1720, 1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek op de huurovereenkomsten geregeld door deze afdeling, is de verhuurder verplicht tot alle herstellingen, andere dan de huurherstellingen. Deze herstellingen andere dan de huurherstellingen kunnen door de Koning worden gedefinieerd, bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. Deze bepalingen hebben een dwingend karakter en zullen uitwerking hebben voor de huurovereenkomsten die ondertekend worden na de inwerkingtreding van dit artikel.(W 2007-04/25/38, art. 101, 3°, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007)”

Dit §2 houdt mijns inziens in dat in de WONINGHUUR de verhuurder zich niet meer beroepen kan op ‘behoudens andersluidend beding’ uit art.1754 B.W., VANAF 18-05-2007.

Onderzoek vooraf of uw woninghuurcontract al dan niet gesloten werd NA 17 mei 2007.

Is dit WEL het geval deel dan aangetekend voornoemde wetsbepaling letterlijk mee aan uw verhuurder en eis dat hij er zich naar gedraagt. Deel hem daarin tevens letterlijk mee ‘De huurder kan de betaling van zijn huurgelden opschorten,zolang de verhuurder zijn onderhoudsverplichtingen (art.1719,1720 B.W.) niet uitvoert. De toepassing van de exceptio non adimpleti contractus is gepast,omdat de huurovereenkomst een wederkerige overeenkomst is waarbij een partij geen rechten kan doen gelden zonder tot enige correlatieve verplichting te zijn gehouden‘(Rb.Kortrijk 9 oktober 1984,T.R.D.-dossier 1988-1,7,noot).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”