weigeren handelshuurhernieuwing

grace
Topic Starter

weigeren handelshuurhernieuwing

#1 , 08 okt 2009 15:27

ik ben verhuurder van winkelpand De huurder vraagt correct ( 2 juni) de handelshuurhernieuwing na 9 jaar aan.
De verhuurder reageert binnen de wettelijke termijn. (aangetekend schrijven verzonden op op 3 aug afgehaald op 6 aug
De verhuurder weigert op basis van grove nalatigheid van de huurder.
(reeds twee rechtzaken geweest wegens niet betalen huur, onroerende voorheffing) (altijd miserie met de syndic van het gebouw wegens het niet naleven van de basisakte) (het niet onderhouden van de winkel, totaal niet verzorgen en schilderen)
De handelshuurovereenkomst verloopt normaal op 1 dec 2010
sedertdien heb ik niks meer vernomen
als hij toch wilt blijven dan moet hij mijn weigering toch aanvechten bij de rechter (termijn 30 dagen?)
wat moet ik nu zelf ondernemen , moet ik hem nog eens een brief sturen met de melding van dat het huurkontakt dus eindigt op 1 dec 2010
of moet ik niks doen
hoe kan ik nu de winkel te huur zetten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 okt 2009 20:52

“Art.14.De huurder die het recht op hernieuwing verlangt uit te oefenen, moet zulks of straffe van verval...of bij aangetekende brief ter kennis van de verhuurder brengen, ten vroegste achttien maanden, ten laatste vijftien maanden vóór het eindigen van de lopende huur...”(Handelshuurwet 30 april 1951).

“Art.16.I. De verhuurder kan de hernieuwing van de huur weigeren om een van de volgende redenen :...4° Alle grove tekortkomingen van de huurder aan de verplichtingen die voor hem uit de lopende huur voortvloeien, met inbegrip van de waardevermindering van het onroerend goed veroorzaakt door de huurder, de zijnen of zijn rechtverkrijgenden, en van belangrijke veranderingen in de aard of de wijze van exploitatie van de handel aangebracht zonder instemming van de verhuurder, alsook elke ongeoorloofde handeling van de huurder die, objectief beschouwd, de voortzetting van de contractuele betrekkingen tussen de verhuurder en de huurder onmogelijk maakt...Indien de huurder betwist dat de verhuurder gerechtigd is de in de voorafgaande leden opgegeven redenen in te roepen, wendt hij zich tot de rechter binnen dertig dagen na het antwoord van de verhuurder, op straffe van verval...”(Handelshuurwet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

grace
Topic Starter

#3 , 19 okt 2009 12:59

ja maar onze huurder heeft nu niet gereageerd op onze weigering, wat is de volgende stap die wij moeten doen opdat hij dan zeker vertrekt op einddag kontrakt, moeten wij dan zelf naar de rechter en moeten wij wachten tot op einddag,
dank u
iemand hier ervaring mee

Reclame

Vandebos

#4 , 19 okt 2009 13:12

Als hij niet binnen de dertig dagen na kennisname heeft gereageerd door een geding aan te gaan kan u ervan uitgaan dat hij de weigering heeft aanvaard. Dan heeft hij immers geen verhaal meer.

Voor een gewone aangetekende zending wordt verwacht dat de bestemmeling kennis ervan heeft genomen 3 werkdagen na het verzenden.

Vanaf wanneer wenst u het pand het pand terug op de huurmarkt te gooien? Dit kan je ook niet te vroeg doen aangezien je dan wel eens de zaak van de huidige huurder zou kunnen schaden. (en het lijkt me reeds een moeilijke klant...)

grace
Topic Starter

#5 , 20 okt 2009 09:38

het huurkontrakt eindigt dus 30 november 2010
dus ik zou het moeten kunnen te huur zetten voor het eindigt om dan niet te veel maanden te verliezen, want er is ook werk aan , hij heeft nog nooit niks aan het pand gedaan, hij doet wel raar, vroeger betaalde hij heel slecht , we zijn al tweemaal naar de rechtbank geweest, en nu sedert hij antwoord op zijn huurhernieuwing heeft gekregen betaalt hij redelijk, welliswaar nog te laat en in twee keer, daarom denken wij dat er iets achter zit, wij hadden gedacht hij zal nu nog slechter of niet meer betalen, maar nee,

Vandebos

#6 , 20 okt 2009 10:18

Logischerwijze kan u het pand te huur zetten vanaf 6 maanden voordat het contract komt te vervallen.

grace
Topic Starter

#7 , 20 okt 2009 11:28

bedankt

Terug naar “Huren”