kosten plaatsbeschrijving

Vandebos
Berichten: 16087

Re: kosten plaatsbeschrijving

#16 , 05 jan 2012 11:14

Dat lijkt me inderdaad een hoog bedrag... Waasland, kuststreek?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BlackPanther
Berichten: 2

#17 , 05 jan 2012 13:11

Nee, Diepenbeek in de provincie Limburg. :(

Vandebos
Berichten: 16087

#18 , 05 jan 2012 14:52

Persoonlijke mening? Verder zoeken naar een ander pand bij en ander immokantoor. Verspreidt uw ervaring zo ruim mogelijk onder uw kennissenkring. Niet zo efficiënt als negatieve reclame in dergelijke gevallen.

Aan het BIV melden dat kantoor X te Y met vastgoedmakelaars a, b en c en makelaarsnummers 111111, 222222 en 333333, het equivalent van een maand huur vragen voor de plaatsbeschrijving ongeacht het pand en zonder hen mogelijkheid te verschaffen deze door een onafhankelijke derde te laten uitvoeren.

(haalt weinig tot niets uit doch bijkomende druk op dat instituut kan nooit kwaad)

Reclame

ACTIVA
Berichten: 1

#19 , 17 apr 2012 15:33

Wat komt er zoal kijken bij de opmaak van een plaatsbeschrijving bij aanvang huur ?
1 Afspraak maken met huurder en verhuurder voor het plaatsbezoek.
2 Verplaatsing naar het verhuurde goed - afstand en verkeer spelen een rol.
3. gegevens opnemen (meestal op dictafoon) voor een "omstandige plaatsbeschrijving" zoals de wet eist. Dit wil zeggen plaats per plaats vloer, muur per muur, plafond, ramen & deuren en hun functioneren en hun gebreken beschrijven..... dit is iets anders dan op een multiple choise lijstjes die banken wel eens verspreiden zodat huurder en verhuurder samen kunnen bij bvb behang aanvinken of het goed, redelijk of slecht is. OP deze manier kan je achteraf echt niet bepalen welke beschadigingen er bij aanvang waren en welke veroorzaakt zijn door de huurder.
4. De notities uittypen en eventuele foto's toevoegen
5. Plaatsbeschrijving overmaken aan de beide partijen zodat ze hun eventuele opmerkingen kunnen overmaken aan de deskundige.
6. Eventueel nieuw plaatsbezoek om de opmerkingen na te zien (voor sommigen is de omschrijving van de deskundige nooit correct genoeg)
7. Definitief verslag laten ondertekenen door alle partijen en daarna aan elke partij 1 exemplaar overmaken.
8. Kosten van papier en printwerk.

Punt 1, 2 en 3 samen : 4 uur à 65 €/uur = 260 €
Punt 4, 5 en 7 samen : 4 uur à 65 €/uur = 260 €


Bijgevolg is een prijs tussen de 250 en 300 € per partij zeker niet overdreven.
Al wie beduidend goedkoper is zit onder de marktprijs (en verdient zijn boterham niet) of levert half werk af.

Hoe meer mankementen een appartement of woning heeft hoe meer bladzijden de plaatsbeschrijving zal tellen.
Een plaatsbeschrijving van een 2 slaapkamerappartement (= inkom, living, keuken, badkamer, wc, berging, 2 slaapkamers, terras, eventueel garage en kelder = 9-11 plaatsen) in normale staat, zal meestal een plaatsbeschrijving van +/- 10 bladzijden opleveren.[/i]

MAAR : nadat de plaatsbechrijving van een pand een eerste maal DEGELIJK opgemaakt is komen we in een ander verhaal. Als dezelfde deskundige de "plaatsschouwing bij het einde van de huur" doet (= nazien aan de hand van de plaatsbeschrijving bij aanvang van de huur, wat er beschadigd of veranderd is bij uittrede van de huurder) en mits er niet te veel schade is heeft hij met zijn vaststellingen eigenlijk al de basis van de nieuwe plaatsbeschrijving bij ingang huur van de volgende verhuring. Hij kan dan zijn oorspronkelijk verslag aanpassen waar nodig en de nieuwe namen en datums invullen, en natuurlijk moet hij dan nog de partijen zijn verslag in prélectuur geven zodat ze hun opmerkingen kunnen maken, en na eventuele opmerkingen nagezien te hebben overgaan tot de ondertekening van de plaatsbeschrijving.
Zoals je ziet kan het vanaf dan goedkoper uitvallen maar er blijft toch nog heel wat heen en weer geloop voor alle handtekeningen onder de PB's staan.

Reken vanaf de 2° verhuring een bedrag van +/- 150 € per partij.

Ik geef er dus de voorkeur aan dat dezelfde expert telkens opnieuw aangesteld wordt voor het opmaken van de plaatsbeschrijving én voor het nazicht bij einde huur, mits de prijs toegepast wordt zoals hierboven vermeld. Het verwijt dat er een deskundige opgedrongen wordt door de vastgoedmakelaar is dus zeker niet altijd terecht

TENSLOTTE : Een correct uitgevoerde plaatsbeschrijving is goud waard voor beide partijen. Het hoger vermeld multiple choise gevalletje is niets waard voor de rechtbank. Hou er rekening mee dat bij discussies enkel de geschreven zaken echt belangrijk zijn.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 17 apr 2012 16:50

Ik maak, als verhuurder, zelf mijn PB.
Ze zijn steeds zeer omstandig, en bedragen gemakkelijk 10 à 12 blz voor een 2 kamer appartement.
Ik maak ze alleen, zonder de aanwezigheid van de huurder. Ik maak een voorlopige draft, die ik dan aan de huurder overhandig. Ik geef hem dan 14 dagen de tijd om opmerkingen en/of aanpassingen door te geven. Dan print ik alles uit in 3 exemplaren en laat die ondertekenen. Daarna zorg ik voor de registratie van de dokumenten. Hiervoor reken ik eenmalig de gigantische som van 30 euro aan de huurder aan. (prijs van papier en printen). Hierin is zelf het nazicht bij einde huur inbegrepen.
Veel immokantoren maken hier dikke winst op de kap van de huurders. Ze gebruiken telkenmale dezelfde PB, eventueel met wat aanpassingen, en rekenen het maximale bedrag aan de huurder.
Mijn werkwijze is uitgelegd in de huurovereenkomst die ze hebben getekend.
Infeite heb ik hieraan niet zoveel werk. Het is zoals ACTIVA schrijft: je hebt maar 1 keer veel werk bij een eerste opname. Daarna zijn het steeds maar aanpassingen, en heb je hoouit nog een kwartiertje werk.
Als uw appartement natuurljk niet is afgebroken door een huurder. :mrgreen:

Terug naar “Huren”