herziening huurprijs

ciskedr
Topic Starter

herziening huurprijs

#1 , 25 sep 2009 19:29

Ik heb het volgende voor:

Mijn vorige verhuurder heeft omwille van persoonlijke redenen (vechtscheiding = het is de ex-echtgenote die nu eigenaar is van mijn appartement) de huurprijs in de huurders voordeel naar omlaag gebracht: nl van 500 euro naar 450 euro.

Als huurder heb ik dit uiteraard aanvaard = huurcontract is dan hernieuwd in mei 2009 (niet vernieuwd) met dezelfde aanvangsdatum nl september 2006.

Probleem: de nieuwe verhuurder is erachter gekomen en wilt mij met terugwerkende kracht deze 500 euro terug aansmeren... Concreet wilt dit dus zeggen mei - september: 5 x 50 euro= 250 euro en de verhuurder wilt uiteraard dat ik dit blijf betalen in de toekomst...

Vraag: kan de verhuurder dit zomaar? Ik heb gelezen dat een herziening van de huurprijs mogelijk is als beide partijen akkoord gaan en begint vanaf de eerste maand na verjaring, in eerst geval ging ik akkoord maar wil dus niet akkoord gaan in tweede geval.Ik heb toch een huurcontract met 450 euro per maand? Ik stel deze vraag los van de indexering!

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door ciskedr op 26 sep 2009 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 25 sep 2009 21:19

Neen, enkel via een geding voor de vrederechter, hij moet dan wel een grondige reden hebben (bvb. kunnen aantonen dat de waarde van de woning in belangrijke mate gestegen is).
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 26 sep 2009 07:46

Klopt.

Vraagje heb je in september 2009 de index verlaging gevraagd waar je recht op hebt? of wordt je indexering pas uitgevoerd in jan 2010?

huurindex september 2008: 110.88
huurindex augustus 2009: 110.66

dat scheelt nog eens € 0.89

:D

Reclame

ciskedr
Topic Starter

#4 , 26 sep 2009 19:18

Nee dit is nog het beste van al!! De nieuwe verhuurder wilt dat ik mijn "achterstallige" index betaal vanaf september 2007, dit omdat de vorige verhuurder nooit index heeft gevraagd. Neem nu slordig weg dat het 12 x 20 euro + 12 x 30 = 600 euro. Hij zegt dat hij dit kan eisen volgens zijn advokaat. Hij liegt echt dat hij barst of zijn advokaat moet terug naar school.

Ten eerste moet een verhuurder schriftelijk de nieuwe geindexeerde huurprijs bekendmaken en ten tweede kan hij nooit verder als 3 maanden gaan. Maar ik laat hem doen en blijf gewoon mijn 450 euro betalen, tot ik een brief zie en zal dan volgens de wet mijn deel betalen.

Wat ik nog niet zeker wist was van de prijsherziening of de nieuwe verhuurder dit kon wijzigen naar de oude situatie, maar mits ik niet akkoord ga zal hij dit via vredegerecht moeten bedingen. Bedankt trouwens voor jullie advies!!!

Vandebos

#5 , 27 sep 2009 11:21

Als hij dit niet schriftelijk heeft gevraagd hoef je er geen rekening mee te houden.

Indien het wel schriftelijk was (dus ook mail, fax, gewone post of papier in brievenbus) dien je hem per as te bevestigen dat je zijn indexeringsverzoek hebt ontvangen doch dat dit niet voldoet aan de Belgische huurwetgeving. Dat je hem verzoekt je zo spoedig mogelijk een correcte berekening op de correcte wijze van bezorging over te maken. Dat je tot dan niet kan voldoen aan zijn onwettig verzoek.

Terug naar “Huren”