Volgens iemand van de huurdersbond die de wetgeving ter zake kent, blijken deze alinea's toch niet letterlijk in de huurwet te staan ... dus de cursieve tekst bestaat niet in de huurwet !!
Opzeg door verhuurder
"De vergoeding moet niet betaald worden op het ogenblik van de betekening van de opzegging om geldig te zijn.
Opgelet ! Deze bepaling van de huurwet is ook niet verplichtend. Dit betekent dat de overeenkomst het recht van de verhuurder kan uitsluiten of beperken om het huurcontract zonder motief te beëindigen en voorzien bijvoorbeeld dat hij de opzegging niet mag geven vóór het verstrijken van de tweede driejarige periode. "
en bij opzeg door huurder
"Om geldig te zijn moet deze vergoeding niet betaald worden op het ogenblik van de betekening van de opzegging. De betaling gebeurt tijdens de eindafrekening tussen de partij en bij het verstrijken van het contract."
Deze clausules staan dus blijkbaar niet in de wetgeving. Het zijn dus in feite slechts vrije interpretaties van de wetgeving, interpretaties door diezelfde wetgever en uitgegeven in de welbekende informatiebrochure.
Kan jij dat bevestigen ? en wat bedoel je met .. "Bovendien worden schadevergoedingen van verhuurder--> huurder praktisch nooit geregeld buiten het vredegerecht om .. "
Het heeft ook geen nut deze letterlijk in de wet op te nemen. Van niemand kan verwacht worden dat hij een schadevergoeding betaalt voor het verbreken van een overeenkomst voordat hij deze verbreekt.
De in de brochure van FOD justitie vermelde tekst geeft een advies van hoe de huurwet op bepaalde punten dient geïnterpreteerd te worden. Je kan er dan ook zeker van zijn vrederechters dit advies zullen volgen.
Wat ik met de laatste alinea bedoel is dat een huurder meestal zijn verhuurder voor het gerecht zal moeten dagen om zijn gelijk te behalen. Zonder hier een oordeel over te willen vellen verkeren zeer veel verhuurders nog steeds onder de indruk dat bezit van het pand in kwestie hen een vrijgeleide geeft om niet alleen over de eigendom zelf maar ook over de contracten die eraan verbonden zijn te kunnen oordelen naar eigen inzicht zonder rekening te houden met de wetgeving die hieromtrent van toepassing
is. Ik veronderstel dat de schreeuw " Ik doe met mijn kot wat ik wil!!" je bekend in de oren klinkt?
Nogmaals dit is geen beoordeling van huurders of verhuurders; als verhuurder van meerdere panden ken ik maar al te goed die bijna instinctieve reactie. Ik hoop dat uit mijn bijdragen aan dit forum blijkt dat ik absoluut geen ambitie heb om bij te dragen aan het idiote welles/nietes spelletje dat sommige organisaties wat betreft huurders/verhuurders op de spits willen drijven om aan eigen invloed te winnen.
Er zijn aan beide zijden van het hek misbruiken en persoonlijk doe ik niets liever dan de benadeelde partij
te helpen de andere, desnoods onder dwang van een vonnis, het juiste pad te kiezen. Of het dan gaat over een huurder van een kerstal, een eigenaar van een straat of een syndicus met 1000+ eenheden kan me eerlijk gezegd niets schelen.
EDIT: vetgedrukte woordjes bijgevoegd..