problemen:terruggave sleutels + huurwaarborg

zippo
Topic Starter

problemen:terruggave sleutels + huurwaarborg

#1 , 15 sep 2009 23:27

Tot 31 augustus (de laatste dag van onze opzegperiode) waren we huurders van een woning.
Voor de teruggave van de sleutels namen we contact op met de eigenaars,maar zij waren niet bereid deze sleutels te aanvaarden.Daarom heb ik deze aangetekend verzonden evenals de vraag onze huurwaarborg vrij te geven (deze staat op een geblokeerde rekening) . 2 weken later hebben we nog steeds geen reactie gekregen van de eigenaar,tot vandaag.Nu kregen wij een aangetekend schrijven waarin de eigenaar ons de datum meegeeft wanneer de uittredende plaatsbeschrijving zal plaatsvinden.
Gezien onze slechte verstandhouding met de eigenaar maak ik me nu wel heel wat zorgen.zo heeft hij bijvoorbeeld al 15 dagen de tijd gehad om de woning te beschaden en de schade op ons te verhalen (de woning is namelijk ondertussen ook verkocht ) . Heeft de eigenaar eigenlijk nog wel het recht om 15 dagen nadat onze huurovereenkomst ten einde liep toch nog een plaatsbeschrijving te laten uitvoeren,en wat kunnen we hier tegen doen?
Ook zou ik willen weten of zowel de huurder als verhuurder aanwezig moeten of mogen zijn wannner de uittredende plaatsbeschrijving gebeurd? want op de datum die de verhuurder voorstelt kan ik mij jammer genoeg niet vrij maken,hoewel ik toch wel aanwezig zou willen zijn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 sep 2009 23:55

U zorgt dat uzelf aanwezig bent. Mijn excuses voor de assertiviteit, maar afwezig zijn op een uittredende plaatsbeschrijving van een pand waar u een slechte verhouding hebt met de verhuurder is niet om problemen vragen maar erom smeken met de billen bloot en een affiche van 20m² groot met een pijl erop waar die verhuurder moet mikken met zijn gepunte laars...

Nu eventjes serieus:

Normaal gezien wordt een dergelijke datum afgesproken tussen beide partijen. Gelet op het feit dat de woning ondertussen verkocht is en de relatie met de voormalige verhuurder weet ik niet of het aangewezen is te luid te protesteren tegen de gegeven datum.

Op deze link vindt u de contactgegevens van de huurdersbond in uw regio terug. U hierbij aansluiten kost vergelijkingsgewijs niets ( € 13/jaar gemiddeld dacht ik ). Neem morgen met hen contact op en leg uw situatie uit. Vraag hen of ze u eventueel kunnen helpen met een objectieve derde die u vergezeld naar de plaatsbeschrijving. (meestal doet me hiervoor beroep op ofwel een deurwaarder, een landmeter of een expert zoals enkelen hier op het forum. Hun verloning kan echter navenant zijn.

Tijdens de plaatsbeschrijving zelf neemt u foto's van alles. neem een copie van de intredende plaatsbeschrijving mee en vergelijk met wat hierop stond. Aarzel niet om zelf ook aantekeningen te maken. Het resultaat van de plaatsbeschrijving hoeft niet ter plaatse getekend te worden, verzoek de verhuurder u een kopie samen met de kostenraming te bezorgen. Dan heeft u de tijd om ze te bestuderen en met behulp van uw eigen aantekeningen, foto's en de intredende plaatsbeschrijving te weerleggen.

zippo
Topic Starter

#3 , 16 sep 2009 10:50

het probleem is eigenlijk dat ik gisteren pas de aangetekende brief heb gekregen dat de plaatsbeschrijving vandaag zou doorgaan.
Voor mij is het dus onmogelijk verlof aan te vragen vandaag,en bijgevolg zal ik dus niet aanwezig kunnen zijn.
In elk geval zal ik contact opnemen met de huurdersbond om verder te kijken wat mij te doen staat.

Reclame

JohnD

#4 , 16 sep 2009 12:37

het probleem is eigenlijk dat ik gisteren pas de aangetekende brief heb gekregen dat de plaatsbeschrijving vandaag zou doorgaan.
Voor mij is het dus onmogelijk verlof aan te vragen vandaag,en bijgevolg zal ik dus niet aanwezig kunnen zijn.
In elk geval zal ik contact opnemen met de huurdersbond om verder te kijken wat mij te doen staat.
Er is uiteraard niet de minste twijfel dat geen enkele vrederechter dit ooit als een geldige afspraak zal beschouwen. Een verhuurder die een afspraak maakt 2 dagen nadat hij zijn AS heeft verstuurd ? Dat is op zich reeds een goed teken van onwil van die verhuurder. Hij maakt het in feite de huurder quasi omnmogelijk om op de afspraak aanwezig te zijn, laat me dat duidelijk stellen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#5 , 16 sep 2009 12:47

Zal inderdaad op vredegerecht uitdraaien.

Terug naar “Huren”