Stroom af rekening

huisjes
Topic Starter

Stroom af rekening

#1 , 14 sep 2009 00:43

Hallo iedereen.
Ik ben via via op dit forum gekomen.

Ik zit echt met me handen in het haar.
Vanf April 2005 ben ik in dit huis komen wonen. Ik huur dit huis van een boer. We hebben samen een huurders contract opgesteld. Ik zou betalen
Per maande 300 euro huur en 100 euro voor stroom. Ons contact zou voor een jaar gelden maar me verhuurder is nooit na dat jaar gekomen om dingen te veranderen dus gaat automatische werdt het huur contract 9 jaar geldig. In April 2006 ben ik maar eens gaan vragen hoe het met de stroom afrekening zat er werdt mij mondeling mede gedeeld dat ik 50 euro bij moes betalen. Dat heb ik deze man via bank overschrijving voldaan

In 2007 ben ik wederom weer zelf gaan vragen voor de stroom afrekening er werdt mij medegedeeld dat hij de afrekening nog niet had van zijn stroom leverancier.
23 maart 2008 kwam deze beste man dan een met de afrekening. Ik ben me kapot geschrokken. Ik moes 1,900 euro bij betalen over 19 maanden. We hadden dan afgesproken dat ik die 1,900 per maand met 100 euro zou af betalen daar is ook een contract van opgesteld dat ik tot December 2009 die 100 euro extra zou af betalen.
Ik ben gaan navragen waarom het zolang duurde voordat hij met de afrekening kwam volgens zijn zege omdat er iets niet klopte en heeft toen de stroom leverancier laten uit zoeken.

Ik ben daar eens achter aan gaan bellen en blijkbaar klopt er niks van wat mijn verhuurder mijn mede gedeeld heeft.

Nu zitten we op 13 september mijn verhuurder heeft volgens de stroom leverancier op 13 augustus 2009 zijn afrekening gehad.

Ik heb zelf alles handmatig uit zitten rekenen nu blijkt. Nu blijkt dat ik 500 euro al terug krijg plus ik heb die 1,900 euro volgens mijn gegevens al af betaald maar die beste meneer komt wederom niet met de eind afrekening.
Wat kan ik nu het beste doen.

Mag ik die 100 euro afbetaling per maand zonder hem kennis te geven achterhouden?. Omdat het volgens mij huidige berekeningen al is afbetaald.?

Mag ik eisen dat mijn verhuurder met alle officieel documenten komt vanaf 2005 van zijn stroom leverancier?

Ik hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven. Ik heb zoveel vragen omtrent stroom hier in dit huis maar krijg nooit een duidelijk antwoord of officieel papieren te zien.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 14 sep 2009 09:50

Om te beginnen lijkt mij 100 Euro per maand aan electriciteit alleen enorm. Persoonlijk betaal ik dat nog niet met gas erbij.

Je hebt hoedanook inzage in de originele fakturen, moest blijken uit je kontrakt dat die 100 € in feite voorschotbedragen zijn, met een jaarlijkse eindafrekening. Dit moet wel zo zijn want hij vraagt je om bij te betalen, wat natuurlijk niet kan als het hier om forfaitaire bedragen gaat.

Dus vraag je inzage in de originele fakturen en bekijk je of het wel kan wat die man je aanrekend. Hij is verplicht je die fakturen te laten zien krachtens het BW art 1728ter. Wil hij je geen kopij geven schrijf je alles duidelijk over en neem je tijd en neem eventueel een expert boekhouding mee.

Je moet wel snel zijn want er is een verjaringstermijn in die zaken van 5 jaar.

Als hij geknoeid heeft zit hij zelf met de handen in zijn haar, je betaalt ondertussen wel 0,0€ wel te verstaan.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

huisjes
Topic Starter

#3 , 14 sep 2009 10:02

Beste JohnD

Bedankt voor je reactie.

Ik betaal nu zelf 200 euro aan stroom per maand. Die 1900 euro bij betaling het ging om een verbruik bedrag van 3,700 wat ik met me gezin over 19 maanden verbruikt zou hebben. Ik ben akkoord gegaan met de afbetaling op voorwaarde dat ik inzicht kreeg in de stroom facturen. Maar op 1 of andere reden krijg ik die facturen niet te zien.

Ik heb inmiddels wel die 1.900 euro afbetaling al voldaan aan mijn verhuurder. Maar me verhuurder is zijn afspraak niet nagekomen. En volgens mij berekeningen aan de hand van mijn KWH meter verbruik ik geen eens 100 euro per maand aan stroom zit om een plus minus van 50 a 60 eurp per maand maar blijf nu wel inmiddels lam betalen

Reclame

JohnD

#4 , 14 sep 2009 10:49

Dus mijn schatting klopt. 100€ per maand is idd. abnormaal, en die 50 a 60€ lijkt me realistischer. Je kan alle teveel betaalde bedragen terugeisen, want het blijkt hier duidelijk niet om forfaitaire bedragen te gaan maar om forfaitaire "voorschotbedragen", wat een groot verschil is, dus met periodieke "afrekeningen". Of die afrekeningen nu jaarlijks of tweejaarlijks zijn maakt niet uit. Vermits de verhuurder vraagt om bij te betalen zijn het steeds "voorschotten" geweest die je betaald hebt.

Je hebt dus krachtens het bovenvermelde art v/h BW recht op inzage. Schrijf hem nog 1 AS met verzoek om inzage en stap dan naar de vrederechter als hij weigert je inzage te geven. De teveel betaalde sommen moet hij je vroeg of laat teruggeven.

Gezien het vermoeden van enorme fraude raad ik je aan een advokaat onder de arm te nemen, indien hij geen reaktie geeft op je AS.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#5 , 14 sep 2009 11:10

Waar kan je je verbruik aflezen? (ik dacht te mogen opmaken dat je ergens je eigen KWH verbruik kon aflezen?)

Aangetekend de verhuurder 10 dagen de tijd geven om de gevraagde fakturen voor het jaar 2007 ter beschikking te stellen..

huisjes
Topic Starter

#6 , 14 sep 2009 12:05

@Vandebos mijn Kwh meter hangt in de meter kast van me verhuurder en is gekopelt aan zijn hoofd meter. Ik heb hem al een aangetekende brief gestuurd. Maar me verhuurder heeft toen mijn brief bij de postbode geweigerd.

Ik snap niet wat ik nog kan doen.

huisjes
Topic Starter

#7 , 14 sep 2009 12:07

@JohnD Ja maar zulke dingen moet je kunnen bewijzen. Die facturen zouden al een hoop inzage geven. Maar ik krijg ze niet.

JohnD

#8 , 14 sep 2009 12:24

@JohnD Ja maar zulke dingen moet je kunnen bewijzen. Die facturen zouden al een hoop inzage geven. Maar ik krijg ze niet.
Zoals VDB zegt, vraag inzage per AS. Het is ondertussen duidelijk dat hij weigert. Er zal je dan niets anders opzitten dan naar de vrederechter te stappen. Maak het dus de moeite waard en vraag inzage in alle electriciteitsfakturen van de voorbije 5 jaar.

Ook is het goed dat hij je AS schrijven geweigerd heeft: ziehier waarom. Er zijn nl. verhuurders die zouden durven beweren dat je inzage gekregen hebt. Jij kan niet het tegengestelde bewijzen.

Ik heb het geval gehoord van een advokaat van een huurder. De huurder kreeg nooit inzage in originele fakturen en bleef die opeisen. De zaak komt voor de vrederechter en de verhuurder staat er met alle fakturen. De verhuurder beweerde doodleuk dat hij inzage geegeven had maar dat de huurder nooit opdaagde. Deze laatste kon dat niet bewijzen en had nu wel al de fakturen ter inzage, maar mocht wel de kosten van het geding betalen.

De verhuurder die jouw AS geweigerd heeft is een duidelijk bewijs dat hij je de fakturen niet wil laten inzien.

Vandebos

#9 , 14 sep 2009 13:01

Opnieuw AS sturen. In gebreke stellen en 10 dagen de tijd geven na kennisname AS om afspraak te regelen om fakturen te kunnen inkijken.

Zodra brief terugkomt of je ziet op de post dat de tien dagen voorbij zijn ---> vredegerecht wegens oncontroleerbaarheid van gemene kosten,
verzoeken aan vrederechter dat de verhuurder op laste van een dwangsom binnen de 45 dagen een afzonderlijke teller laat plaatsen,
verzoeken dat de vrederechter u bij vonnis toelaat bij de stroomvoorziener de rekeningen van de jaren dat u het pand huurt mag opvragen zodat er een objectieve afrekening kan worden opgemaakt,
Verzoeken dat de kosten van het geding verhaald worden op de verwerende partij aangezien dmv niet afgehaalde AS duidelijk bewezen is dat deze weigert mee te werken om de huurder een duidelijk beeld van zijn stroomgebruik te verschaffen.

huisjes
Topic Starter

#10 , 14 sep 2009 15:57

@Vandebos

Mag ik zomaar gezien die afbetaling zelf stop zetten?? Aangezien volgens mijn berekeningen al af is betaald???

Vandebos

#11 , 14 sep 2009 16:43

Opnieuw een AS waarbij je de eigenaar verwittigt dat volgens jou alle achterstallen betaald zijn en dat je de betalingen stopt op tegenbericht. Als hij dat schrijven niet gaat afhalen...tja... spijtig voor hem.

huisjes
Topic Starter

#12 , 15 sep 2009 09:26

@Vandebos

Het aanschrijven is zojuist verstuurt.
Maar ik heb nog 1 vraagje als mijn verhuurder bij zijn stroom leverancier een jaar contract heeft en hij krijgt om de 12 maanden een afrekening aan welke periode moet mijn verhuurder zich houden om met mij af te rekenen. Is al weer 19 maanden geleden dat me verhuurde met de laatste afrekening kwam.

Vandebos

#13 , 15 sep 2009 09:39

Eigenlijk is er geen termijn, in een geding kan een vrederechter wel bepalen dat de redelijke termijn voor het vereffenen van de rekening verstreken is.

Feit blijft dat je altijd recht hebt op inzage in de rekeningen die je gepresenteerd worden.

huisjes
Topic Starter

#14 , 15 sep 2009 09:44

@Vandebos

Bedankt voor je reactie

Dan is het toch een beetje te gek voor woorden om eerst na 1,5 jaar steeds te komen en dan 1 keer 19 maanden en nu bijna over de 19 maanden. Dus me verhuurder kan ook zeggen ik wacht tot 24 maanden of wanneer hij wilt. Of uit komt.

j.demoor

#15 , 15 sep 2009 10:26

“Art.1728ter. § 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen. Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd...§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.”(Burgerlijk Wetboek).

‘We hebben samen een huurders contract opgesteld. Ik zou betalen Per maande 300 euro huur en 100 euro voor stroom.’ kan inhouden dat ’100 euro voor stroom’ een ‘vast bedrag’ is. Onderzoek daartoe de tekst van uw contract.

Indien ’100 euro voor stroom’ geen vast bedrag ,doch slechts een voorschot is,eis dan aangetekend van de verhuurder overlegging van de stukken die van uw werkelijke uitgaven doen blijken en deel hem mee dat u inmiddels slechts ’100 euro voor stroom’ per maand betaalt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”