Beste,
Sinds 1 augustus 2009 (begindatum van het jaarcontract) is mijn vriendin ingetrokken in haar nieuwe woonst, een studio op het derde verdiep van een huis in het centrum van Gent. Ongeveer twee weken later heeft zij samen met de verhuurder een plaatsbeschrijving opgemaakt.
Ik was zelf niet op deze plaatsbeschrijving aanwezig, en mijn vriendin is een zeer schuchter type. Hiervan heeft de verhuurder misbruik gemaakt - zo ontdekken we nu. In de plaatsbeschrijving staat vermeld dat alles correct werkt, maar na enkele weken in de studio gewoond te hebben ontdekt zij meer en meer lastige problemen, die niet in de plaatsbeschrijving zijn opgenomen.
- Er is bvb. geen ventilatie aanwezig in het toilet
- Er zijn geen noodkranen om het water af te sluiten ingeval van zwaar lek, dat kan alleen door ergens het water af te sluiten voor het hele huis (dus ook de andere studio's)
- De elektrische bedrading ligt op sommige plaatsen gewoonweg bloot
- De ventilatie van de boiler naar buiten is niet voldoende geïsoleerd
- De druk op de watertoevoer is veel te laag
- Er zijn te weinig stopcontacten in de keuken, het is haast onmogelijk om een koelkast aan te sluiten
- Er is geen spoor te zien van brandbeveiliging
- De kraan van de badkamer draait door
En zo zijn er nog wel dingen.
Mijn vraag is nu, kunnen we hier iets aan doen? Deze zaken moeten sowieso aangepast worden, maar staan niet in de plaatsbeschrijving. Hierdoor zou de verhuurder dus de kosten op ons kunnen verhalen. Is er een mogelijkheid dat de verantwoordelijkheid toch bij hem komt te liggen?
De verhuurder is namelijk al niet een van den snelsten inzake reparaties (gebeuren vaak pas enkele weken later en op een echte "doe het zelf/mislukte bricoleur" wijze). Hij is vrij oud en laat de zaken aanslepen, waardoor zijn huurders uiteindelijk hun problemen zelf moeten oplossen. Dit kost ons echter handenvol geld.
Ik weet dat de fout bij ons ligt, in die zin dat we maar slimmer hadden moeten zijn en de plaatsbeschrijving volledig en correct hadden moeten laten uitvoeren, maar gedane zaken nemen geen keer. Ik hoop nu maar gewoon dat de wet ons toch een been biedt om op te staan, want dat hebben we momenteel niet.