huurcontract ivm huisdieren

stefinocrook
Topic Starter

huurcontract ivm huisdieren

#1 , 09 sep 2009 11:32

Ik woon sinds augustus in een nieuw studentenwoonpark.
Hier heb ik de nodige contracten moeten tekenen en hieronder viel ook
dat er geen huisdieren mochten gehouden worden. Mijn vraag was
valt een slang ook onder de noemer van huisdier? Dit vermits deze
steeds in een gesloten verblijf zitten. Moest dit zijn, waar kan ik dan de wettelijke grondslag vinden zodat ik dit als document naar de huisbaas kan toesturen.

mvg stephen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 sep 2009 11:58

- op studenten koten is de reguliere huurwetgeving niet van toepassing.

- reptielen, insecten, arachnoiden en dergelijke vallen inderdaad moeilijk te catalogeren als huisdieren en ontsnappen in de letterlijke zin van het woord aan de definitie.

Maar:

Gelet op de fysieke en psychologische dreiging die uitgaat van van een dergelijk "dier" mocht het toch ontsnappen ( en daar zijn meer dan voldoende voorbeelden van) zie ik absoluut geen enkele wijze waarop je een dergelijk dier zou mogen houden zonder de specifieke toestemming van de beheerder van het woonpark.

Ik vrees dat je hier zonder gronden staat mocht de huisbaas eisen dat het reptiel verwijderd wordt uit het kot.

stefinocrook
Topic Starter

#3 , 09 sep 2009 12:04

Ok bedankt voor je snelle reactie. In principe is de huisbaas er niet tegen maar we bevinden ons in een studentenwoonpark met 150 koten. De huisbaas verstaat dat wij graag dit reptiel willen houden maar wil consequent zijn ivm huisdieren. Als hij voor ons een reptiel toelaat moet hij anderen ook toelaten een hond of kat te houden. Maar als ik een rechtsgeldig document kan te pakken krijgen dat reptielen niet onder de noemer huisdieren vallen kan zowel hij als ik zich indekken. Op deze manier kan hij dit toelaten zonder een uitzondering te moeten maken. Nu is enkel nog de vraag, staat dit ergens in de wet?

Reclame

Terug naar “Huren”