Drie opeenvolgende kortetermijncontracten?

Mezzanine
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Drie opeenvolgende kortetermijncontracten?

#1 , 12 jul 2024 14:26

Beste forumleden,

Ik zit met het volgende probleem: Mijn moeder had een huurder die twee opeenvolgende huurcontracten van zes maanden had. Na haar overlijden word ik eigenaar van het pand (ze krijgt palliatieve zorgen en zal waarschijnlijk binnen de week sterven). De huidige huurperiode van de huurder eindigt op 31 augustus, wat het einde van zijn tweede huurtermijn van zes maanden markeert. De huurder zou echter nog een paar maanden willen blijven. Ik heb nogal impulsief gezegd dat we wel een oplossing zouden vinden.

Het liefst zou ik de huur nog 2-3 maanden te verlengen, met de expliciete voorwaarde dat de huurder daarna vertrekt. Mijn zorg is echter of het verstrekken van meerdere kortetermijncontracten na elkaar wettelijk wordt gezien als een overgang naar een huurcontract van onbepaalde duur. Dit wil ik zeker niet (ik wil stoppen met verhuren in het algemeen).

Kan ik wettelijk gezien een nieuw contract of contractverlenging aanbieden dat na 2-3 maanden eindigt zonder risico dat dit overgaat in een contract van onbepaalde duur? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Bedankt voor uw advies.

bosprocureur

#2 , 12 jul 2024 17:37

U kan misschien beter de zaken omdraaien?

Om verdere vertraging + de onzekerheid of het pand effectief vrijkomt,te vermijden, vraag de huurder om nu op te zeggen tegen 1 november 2024, of een datum die u kiest.
Maak direct een opzeg gereed, handtekening van de huurder, akkoord van de eigenaar (ev. vertegenwoordigd door uzelf); en dan aanvaardt u grootmoedig die opzeg, met uw handtekening op zijn exemplaar.

Mezzanine
Topic Starter

#3 , 13 jul 2024 19:55

Heel erg bedankt voor het antwoord Bosprocureur en Thomas A! Een derde contract gaat dus niet, maar die creatieve oplossing van Bosprocureur spreekt me wel aan.

Dit versta ik niet helemaal:
Ook in de situatie van Bosprocureur zit je dan al met een contract van lange duur. Huurder kan dan inderdaad opzeggen of je kan een onderling akkoord afsluiten.
Als we die opzeg regelen zoals Bosprocureur zegt, is het probleem dan niet van de baan? Ik bedoel, kan hij dan nog van mening veranderen en naar de vrederechter gaan om toch te blijven na november omdat hij nu zogezegd een contract op lange termijn zou hebben? Dat het technisch een contract een lange termijn is, maakt op zich natuurlijk niets uit als zijn opzeg voor november bindend is.

Reclame

Mezzanine
Topic Starter

#4 , 14 jul 2024 12:55

Nee, dan lijkt het me in orde.

Zorg gewoon dat je onderling akkoord voor opzeg op tijd ondertekend is, want vanaf 1 september is het een contract van lange duur.

Vanaf die dag kan hij perfect weigeren op te zeggen, of je nu een nieuw contract ondertekend hebt of niet.
Alright, dat ga ik doen. Heel erg bedankt voor de hulp!

@Bosprocureur ook nog eens bedankt voor het idee!

justice speaker

#5 , 18 jul 2024 10:58

Mijn mening is wat ook de wet voorschrijft. Sinds de invoer van het Vlaamse huurdecreet is bepaald dat elk kortlopend contract van minder dan 3 jaar opgezegd moet worden met 3 maanden voor einddatum. Indien u wil verlengen moet u eerst het 1e contract opzeggen en daarop aansluitend een nieuw contract van bepaalde duur afsluiten Huurder heeft reeds 2 maal een kortlopend contract gehad, als het eerste contract van 6 maanden niet is opgezegd dan blijft dit van kracht met de bepalingen uit het Vlaams huurdecreet dat het door gebrek aan opzeg automatisch een contract van 9 jaar is geworden.. Er zijn mogelijkheden om een contract stilzwijgend te verlengen, maar dat moet vermeld staan in het contract en moet u indien u niet langer wil verhuren het contract op tijd ook opzeggen.
Het enige wat u kunt doen is hopen dat uw huurder de regels niet kent en onderling een schriftelijke overeenkomst te maken zoals reeds vermeld. Bij een procedure gaat het u geld kosten.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”