Beste forumleden,
Ik zit met het volgende probleem: Mijn moeder had een huurder die twee opeenvolgende huurcontracten van zes maanden had. Na haar overlijden word ik eigenaar van het pand (ze krijgt palliatieve zorgen en zal waarschijnlijk binnen de week sterven). De huidige huurperiode van de huurder eindigt op 31 augustus, wat het einde van zijn tweede huurtermijn van zes maanden markeert. De huurder zou echter nog een paar maanden willen blijven. Ik heb nogal impulsief gezegd dat we wel een oplossing zouden vinden.
Het liefst zou ik de huur nog 2-3 maanden te verlengen, met de expliciete voorwaarde dat de huurder daarna vertrekt. Mijn zorg is echter of het verstrekken van meerdere kortetermijncontracten na elkaar wettelijk wordt gezien als een overgang naar een huurcontract van onbepaalde duur. Dit wil ik zeker niet (ik wil stoppen met verhuren in het algemeen).
Kan ik wettelijk gezien een nieuw contract of contractverlenging aanbieden dat na 2-3 maanden eindigt zonder risico dat dit overgaat in een contract van onbepaalde duur? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Bedankt voor uw advies.