Problemen kotbaas Gent (heel dringend)

saar140
Topic Starter

Problemen kotbaas Gent (heel dringend)

#1 , 29 aug 2009 22:42

Mijn vriend zijn huurcontract van een kot in Gent loopt af op 31/08/2009.
Wij zijn gisteren heel zijn kot gaan leeghalen en hebben ook het kot gekuist.

Vandaag is hij te weten gekomen dat hij de gordijnen van zijn kot ook zou moeten wassen, als dit niet gebeurd krijgt hij zijn waarborg (600€) niet volledig terug.
Hij zou 200 € 'boete' moeten betalen omdat hij zijn gordijnen niet zou gewassen hebben.. Nu vind ik dat toch wel heeeeel overdreven.. Kan hij eigenlijk wel zoveel vragen?

Daarnaast is hij ook nog eens op de vingers getikt omdat hij z'n opzeg (hij neemt volgend jaar een ander kot, doordat hij al wat problemen had met zijn kotbaas) niet via aangetekende brief had gedaan, maar gewoon telefonisch met hem had afgesproken dat hij daar niet zou blijven. In dat zelfde telefoongesprek mocht mijn vriend ook gewoon zijn sleutels in de brievenbus steken. Dit werd reeds afgesproken op 25 juni 2009.
Ook hiervoor zou hij een boete moeten betalen..
Is hij verplicht om dit met een aangetekende brief te doen, ik heb zelf al op 2 verschillende koten gezeten, en heb dit nog nooit gehoord..

Daarnaast zijn door het jaar ook nog heel wat andere problemen geweest:
- geen verwarming (doordat een raam in een gemeenschappelijke douche was blijven opstaan, was volledig de kotbaas volledig de schuld van de studenten, en hij was de hele avond niet bereikbaar om het probleem te verhelpen)
- een tweede keer geen verwarming (kotbaas wist zelf niet waarom)
- geen water (het water was afgesloten voor een paar uur, zonder dat de studenten vooraf op de hoogte waren gebracht)
- een fiets van mijn vriend dat in de privéwoning werd gezet door de kotbaas
- geen druk op de waterkraan op z'n kamer (kotbaas verwacht ook nog dat m'n vriend de waterkranen zou ontkalken !!!!! Ookal was dat totaal niet gedaan wanneer hij in het kot kwam)

Welke stappen kan hij het best ondernemen?

Alvast bedankt voor jullie advies :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 30 aug 2009 10:38

Naar het schijnt, en zoals reeds vermeld links en rechts op dit forum, valt heel het kotgedoe blijkbaar niet onder de huurwet.

Ik bedoel daar mee niet dat die verhuurtak het Wilde Westen is; maar dat er mogelijk andere regels gelden als in de normale huurwet.

Een aantal tips die ik kan geven zijn toch de evenredigheidsregel wat betreft de eisbare vergoedingen (sommen die afgetrokken mogen worden van de huurwaarborg), het principe van de bewijsbaarheid (iets dat niet kan bewezen worden is waardeloos) en het AS dat als een bewijs van kennisgeving mag beschouwd worden en waarop normaliter de partij aan wie het AS gericht werd, dient te reageren, voorzover dit noodzakelijk in datzelfde AS. Bvb.: u of de eigenaar schrijven een AS; het niet reageren op een eis in dat AS kan soms voor een rechtbank als een stilzwijgend akkoord beschouwd worden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 30 aug 2009 11:29

- Nergens, in geen enkele wetgeving aangaande huur staat vermeld dat een opzegging via AS dient te gebeuren. (enkel dat er een kennisgeving dient te gebeuren). Natuurlijk is het wel het slimste om dit zo te doen. Die schamele € 5 geeft je een onweerlegbaar bewijs.

Kijk eens wat er in je contract staat? Staan daar ook de boetes in beschreven?

Wassen gordijnen lijkt me logisch. Wel dien ik er het volgende bij te zeggen, zodra goedkope gordijnen een paar jaar oud zijn heb je het risico dat ze uit elkaar vallen bij het reinigen...
Voor de reiniging echter € 200 vragen lijkt me relatief duur.

Je kan in elk geval bezwaar aantekenen na de verrekening van de huisbaas. Ik veronderstel dat de huurwaarborg cash is betaald?

Maak aan deze brave burger in je bezwaar duidelijk dat je het niet eens bent met de afrekening, dat je een faktuur wenst te zien van de droogkuis van de gordijnen, dat je bij gebrek aan een correcte afrekening verhaal zal halen bij het vredegerecht zoals voorzien via een procedure 1344bis G W vanaf 01/08/2008. Dat je bij gebrek aan een nieuwe afrekening binnen de 15 dagen na kennisname van dit schrijven, conform artikel 53bis van het strafrecht verplicht zal zijn een verzoekschrift te deponeren bij het vredegerecht.

Reclame

Bartie

#4 , 30 aug 2009 17:33

Maak aan deze brave burger in je bezwaar duidelijk dat je het niet eens bent met de afrekening, dat je een faktuur wenst te zien van de droogkuis van de gordijnen, dat je bij gebrek aan een correcte afrekening verhaal zal halen bij het vredegerecht zoals voorzien via een procedure 1344bis Ger W vanaf 01/08/2008. Dat je bij gebrek aan een nieuwe afrekening binnen de 15 dagen na kennisname van dit schrijven, conform artikel 53bis van het Gerechtelijk Wetboek verplicht zal zijn een verzoekschrift te neer te leggen bij het vredegerecht.
Wat vitterij, maar toch... :wink:
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Vandebos

#5 , 30 aug 2009 19:09

Maar je hebt gelijk...

Terug naar “Huren”