huur

casperkurt
Topic Starter

huur

#1 , 23 aug 2009 15:08

hallo

ik heb een appartement gekocht nu is dat al reeds 9 maanden verhuurd maar wegens omstandigheden zou ik er zelf in moeten gaan wonen .
dus heb ik de huurder gebeld en gezegt dat ze eruit moest .
ik heb ook aangetekent een brief opgestuurd met de reden dat ik er zelf in ga wonen , en de datum
nu krijgt ze driemaanden de tijd
nu krijg ik gisteren een brief van de huurdersbond dat dit geen geldige reden is er zelf in gaan wonen .
wat kan ik nu het beste doen ?
en ik dacht dat je altijd zelf het recht hebt om er zelf in te gaan wonen , klopt dit ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 aug 2009 15:18

Eerst en vooral dient u te bekijken of het gaat om een contract van beperkte duur (3 jaar of minder) of een 3-6-9 contract.

Vervolgens of de vorige eigenaar het contract heeft geregistreerd en/of het contract wordt vermeld in de koopakte.

Bij een geregistreerd contract van beperkte duur kan u de huur niet zomaar opzeggen. Het doel van een dergelijke overeenkomst is immers beide partijen de garantie te bieden dat het contract tijdens de loopperiode wordt gerespecteerd.

Bij een 3-6-9 zal u voor eigen bewoning een opzeg van 6 maanden dienen te geven.

De opzeg van drie maanden is enkel geldig binnen de drie maanden na het verleiden van de akte en indien de akte niet is geregistreerd
Art. 9. Overdracht van het gehuurde goed.
Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder (op de datum van het verlijden van de authentieke akte), zelfs indien de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt. <W>
Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen (van de datum van het verlijden van de authentieke akte) tot vaststelling van de overgang van eigendom.
In de link in onderschrift vind u de volledige huurwetgeving in een handige brochure van de FOD Justitie terug.

JohnD

#3 , 24 aug 2009 11:55

Ik heb een appartement gekocht nu is dat al reeds 9 maanden verhuurd maar wegens omstandigheden zou ik er zelf in moeten gaan wonen.
U moet er niet in gaan wonen maar u kan er in gaan wonen omdat het uw eigendom is. In feite schuift u hier het probleem (volledig wettellijk wel maar onder de voorwaarden door VDB geschetst) door naar de huurder. M.a.w. de huurder kan nu maar opkrassen en naar een andere woning gaan zoeken. Vergeet niet dat de mogelijkheid die u wettellijk geboden word om de woning zelf te betrekken een uitzonderingsmaatregel is.
.. en ik dacht dat je altijd zelf het recht hebt om er zelf in te gaan wonen , klopt dit ?
Ja wat nog ? Enkel onder de omstandigheden die VDB aanhaalt. Tenslotte kan u ook zelf naar een woning gaan zoeken. En neem van mij aan dat als de huurdersbond zegt dat rhet geen geldige reden is dat dat dan ook zo wel zal zijn. Die mensen zijn ook niet van gisteren.
Last but not least, vergeet niet dat, voorzover het u toch lukt om de huurder wegens zelbewoning buiten te krijgen, u er binnen de 12 maanden zelf effectief moet wonen en dit gedurende 2 jaar. Zoniet gaat dat u 18 maanden huurschadevergoeding kosten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Terug naar “Huren”