Momenteel huur ik een appartement, met een huurcontract van korte duur. Ik huur het appartement nu een goeie 2 jaar en zou mijn huur willen opzeggen. In het contract staat een clausule (art. 16) dat bij vroegtijdig opzeggen van de huurovereenkomst er een boete betaald moet worden van 1 maand huur+btw
en dat ik pas van mijn huurlast verlost ben op het moment dat er een nieuwe huurder is gevonden, anders ben ik verplicht huur te betalen tot einde contract (na 3 jaar).
Aangezien ik binnen anderhalve maand al wil verhuizen en er dus baat bij heb dat er zo snel mogelijk een nieuwe huurder gevonden wordt, heb ik reeds een
opdracht tot herverhuur gegeven aan het immokantoor waarmee de verhuurders van het appartement samenwerken.
Nu las ik vandaag een artikel dat er een nieuwe wetsvoorstel van Mevr. Schelfhout gestemd is en reeds van kracht is, dat de huurder geen 'bemiddelingskosten' meer hoeft te betalen van 1maand huur+btw. Ben ik dankzij deze wetswijziging nu vrijgesteld van het betalen van deze kosten, ook al staat dit zwart op wit in mijn contract?
Als ik het wetsvoorstel lees vind ik hier geen duidelijk antwoord op.
Alvast bedankt !