huurwaarborg aan de eigenaars betaalt, na 3 jaar heeft de eigenaar een rekening geopend op mijn naam 100km verderop ...

Annemiek@1
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

huurwaarborg aan de eigenaars betaalt, na 3 jaar heeft de eigenaar een rekening geopend op mijn naam 100km verderop ...

#1 , 08 apr 2024 13:32

Beste,

17 Maart 2021 heb ik een waarborg gestort op de rekening van mijn eigenaar. 18-03-2024 heeft hij zonder mijn medeweten, in zijn bank 100km verderop, de waarborg gestort op een spaarrekening van de Fintro bank in Merlebeke, ik woon in Oostende.

Ik kreeg de mail dat ik dat moet ondertekenen, echter daar staat in, dat IK in contanten die waarborg op die rekening heb gestort ter plekke op 18 maart jl. Ik ben daar nooit geweest, ik ken die bank niet. Het is gestort bij de Fintro bank, echter heb ik daar helemaal geen rekeningen lopen. Wel bij de Fortis. Het blijkt dat Fintro een onderdeel is van Fortis en ze zo aan mijn gegevens konden komen om zomaar een rekening te openen.

Mijn punt is: als ik dit teken, lijkt het erop alsof ik pas 3 jaar, na ingang huur, een waarborg heb gestort. Nogmaals ik ben daar helemaal niet geweest. Ik heb dat gemeld aan de bank en die zegt:" dat zijn standaard formulieren van vroeger en dat is gewoon zo. "Ik antwoordde dat vroeger voorbij was, ik daar nooit ben geweest en dat deze formlieren aangpast kunnen worden met de werkelijke feiten. Dat weigeren ze. Wat moet ik hiermee doen? Ik heb het gevoel dat als ik teken, ik de verhuurder vrijwaar en ik de schuld krijg dat de borg pas 3 jaar later op een rekening is gestort. Bovenstaande is aanleiding van een gerechterlijke procedure alwaar ik de eigenaar voor de vrederechter heb gedagvaard ivm mankementen en derving huurgenot zowel materieel als immaterieel. Wat is wijsheid? Moet ik bovenstaande tekenen of niet?

Met vriendelijke groet,
Anneniek

LYNX XX
Berichten: 2529
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 apr 2024 13:48

https://www.vlaanderen.be/huurprijs-en- ... urwaarborg

https://woon-plus.be/de-huurprijs-en-hu ... :~:text=De

De wet is duidelijk : u bepaalt hoe en op welke bankrekening ( wel geblokkeerd en op uw naam ) de waarborg wordt gestort.

Indien de bankrekening niet voldoet aan de wettelijke bepalingen = niet tekenen.

Annemiek@1
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 apr 2024 14:03

@lynx xx Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Ik ben nu gerust gesteld. Met vriendelijke groet, Annemiek

Reclame

E10ne
Berichten: 71

#4 , 08 apr 2024 17:36

Ten einde de stipte nakoming van deze overeenkomst te waarborgen, stort de huurder - voor de ondertekening van huidige overeenkomst - een bedrag gelijk aan drie maand huur op een geïndividualiseerde en geblokkeerde rekening op zijn naam en bij zijn bank naar keuze.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 apr 2024 07:28

Wat staat er in uw huurcontract over de huurwaarborg?

U hoeft dit nu niet te tekenen, maar het geeft u wel een bescherming dat het geld op een gereglementeerde waarborgrekening staat. Mijns inziens is dit een betere situatie dan u ervoor had.

Nog beter was geweest om dit 3 jaar geleden niet rechtstreeks naar de eigenaar over te schrijven.

Franciscus
Berichten: 38614

#6 , 09 apr 2024 12:55

U kan gezien uw rekening blijkbaar? die naar een filiaal in uw buurt overbrengen.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 09 apr 2024 13:19

De eigenaar is verschoond. Hij heeft het nodige gedaan om zich in regel te stellen. Je mag dat met een gerust hart tekenen.
Het verandert niets aan de situatie want je hebt het bewijs dat je de borg drie jaar geleden naar de eigenaar gestuurd hebt. Claimen dat je de borg pas na drie jaar gestort zou hebben, kan dus niet.

LYNX XX
Berichten: 2529
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 apr 2024 13:35

En wat met het principe geblokkeerde rekening op naam van de huurder.
Verhuurder beslist zo maar om van bank te veranderen ?? Privacy en wet ?

Vraag mij zelfs af of de verhuurder bij einde contract de huurwaarborg niet van de bankrekening kan halen zonder toestemming huurder ? En wat met de opbrengsten van de spaarrekening ?

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 09 apr 2024 14:07

TS kan mi intresten claimen van verhuurder voor de drie jaren dat het niet op rekening op zijn naam stond.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

KJ86
Berichten: 2663

#10 , 09 apr 2024 18:05

De verhuurder kan moeilijk het geld terugstorten. Hij is verwikkeld in een rechtszaak met die huurder. Als je in dat stadium belandt, is het vertrouwen volledig weg. De vrederechter kan eventueel een procedure uitstippelen waarbij dat de huurder en verhuurder tezamen naar een bank gaan.

Annemiek@1
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 apr 2024 15:51

Dank u wel iedereen. Update, de vrederechter met zijn gevolg en deskundigen komen dinsdag a.s. hier ter plekke om alles uit te pluizen. Ik hou jullie wel op de hoogte. Super bedankt.

Terug naar “Huren”