Klacht wegens discriminatie

Minerf
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

Klacht wegens discriminatie

#1 , 19 mar 2024 15:44

Ik heb van het Vlaams mensenrechten instituut een mail ontvangen dat een kandidaat huurder een klacht tegen mij heeft ingediend wegens “mogelijke” discriminatie.

Ik had december ‘23 een appartement te huur op Immoweb: 2e verdieping in Hoboken.
De mensen die hun interesse tonen zijn allemaal uitgenodigd met dezelfde tekst alleen datum en uur waren anders. Ik nodig ook uit in volgorde van het ontvangen van hun interesse.

Ik heb gedurende 6 weken het appartement getoond, ik geef altijd het document van unia mee om zich kandidaat huurder te stellen samen met de uitleg dat het correct en volledig moet ingevuld worden als ze kans willen maken het app te huren.

Ik heb in totaal zo een 15 tal mensen gehad die een al dan niet correct en compleet dossier indienden.

Hiervan heb ik 1 kandidate gekozen en de rest een beleefd bericht gestuurd dat het app verhuurd is.

Een maand later zegt de huurder op het 1e verdiep op. Het gaat om exact hetzelfde appartement dus ik gebruik hetzelfde annoncje maar met een ander verdiep.

Opnieuw nodig ik de geïnteresseerden uit met dezelfde tekst en andere datum en uur.

Dan krijg ik de mail van het VMRI dat er een klacht wegens discriminatie tegen mij is ingediend omdat: “ ik had een appartement te huur, de klager had zich kandidaat gesteld, ik heb hen laten weten dat het appartement verhuurd was en het offline gehaald om het dan nu weer te huur te zetten.”

Ik neem telefonisch contact op en laat aan het VMRI weten dat het wel degelijk een ander appartement is maar een exacte kopie.

De klager had dus wel een uitnodiging maar was nog niet komen kijken maar diende wel de klacht in.

Een week later komt de klager kijken naar het appartement op het 1e verdiep waardoor hij zelf kan zien dat er wel degelijk een andere unit verhuurd wordt.

De klacht wordt niet ingetrokken maar aangepast. Ook al was de initiële klacht gebaseerd op een foute interpretatie van de klager. Het VMRI vind ook na deze informatie de klacht nog steeds ontvankelijk is want: “verhuurders discrimineren”
Dit statement is mij meermaals op het hart gedrukt door het VMRI.

Ik vraag aan het VMRI op welke basis ik de klager zou gediscrimineerd hebben, maar hier krijg ik omfloerste antwoorden op.

Ik geef opnieuw aan de geïnteresseerden het document van unia mee met dezelfde uitleg dat het correct en compleet moet worden ingediend als ze kans willen maken om het appartement te huren

Verschillende kandidaten dienen opnieuw een al dan niet correct en compleet dossier in, ook de klagers.

Ondertussen heb ik een huurcontract getekend met de nieuwe huurder. Ik stuur naar de andere geïnteresseerden nu geen bericht meer want mijn ervaring leert me dat dit tegen mij gebruikt wordt…

2 weken na dat ik het dossier van de klager heb ontvangen krijg ik van het VMRI te horen dat het gaat om een klacht wegens discriminatie op basis van hun bron van inkomen:
1 pensioen en 1 invaliditeitsuitkering.

Tot op heden mag ik nog altijd niet weten hoe ze die conclusie getrokken hebben maar zet het VMRI mij onder druk om met de kandidaten tot een oplossing te komen mij gemeld dat ik het appartement aan de klager verhuur.


De manier van werken van het VMRI is voor mij compleet te zot voor woorden

Niet alleen wordt de klacht aangepast als ik ze kan ontkrachten, de VMRI die zegt neutraal te moeten zijn herhaalt meermaals dat dat niet moet naar verhuurders want die discrimineren…

Ik krijg geen inlichtingen over de precieze details en als ik gerichte vragen stel over de inhoud van de klacht krijg ik als antwoord de template uitleg over hun werking.

Ik kan me niet verdedigen op deze manier.

Moest dit een rechtszaak zijn dan moest de klager zijn dossier aan mij kenbaar maken en had ik recht op verdediging.

Ook is er enkel op hun site info te vinden voor klagers, niet voor hoe omgaan met een beschuldiging of wat je rechten dan zijn.

Ik voel me gediscrimineerd door de klagers op basis van dat ik een vrouw ben, dat ze me daarom als gemakkelijk doelwit zien. Ook omdat ik Belgische roots heb en op basis van mijn inkomen, komende uit verhuur.

Ik voel me ook door het VMRI gediscrimineerd omdat ze niet neutraal zijn en op basis van mijn inkomen, komende uit verhuur.

Het ergst vind ik dat ik wel degelijk aan alle groepen die gediscrimineerd worden verhuur:
Zeer veel verschillende nationaliteiten,
Alleenstaanden, alleenstaande moeders met kinderen, uitkeringsgerechtigden, gepensioneerden, gehandicapten, lgbtq …

Ondertussen krijg ik van het VMRI ook de melding dat de klagers 2x “de nodige documenten en bewijzen” hebben geleverd.

Hun dossier is een zooitje van half doorkraste uitreksels die half onleesbaar en onscherp gefotografeerd zijn, waar verschillende bewijsstukken in missen.

Uit de Vlaamse huurwet haal ik:
Net zoals een huurder mag kiezen waar hij gaat wonen, heeft een verhuurder het recht om te kiezen aan wie hij verhuurt. Een verhuurder zoekt een huurder waarvan hij denkt dat hij goed voor de verhuurde woning zal zorgen en vindt het belangrijk dat deze huurder de huurprijs zal kunnen betalen.

Deze kandidaat is niet geïnteresseerd om zijn tijd in een ietwat deftig dossier te steken maar eist wel van mij dat ik mijn tijd in zijn dossier steek.
Als hij al zo een zooitje indient, om een appartement te kunnen huren, hoe gaat deze dan wel niet met mijn appartement omgaan?
Als ze al niet de moeite doen om aan 1 pagina tekst te voldoen hoe gaan ze dan omgaan met 20 pagina’s huurcontract?

Het VMRI blijft mij onder druk zetten om tot de door hun verkozen oplossing te komen. (Verhuren aan de klager)

De enige oplossing die ik wil bekomen is dat deze klacht niet ontvankelijk is verklaard…

Hoe kan ik me verdedigen? Zowel tov de klager als het VMRI?
Een beschuldigde heeft in hun procedure geen rechten, ik mag zeggen of bewijzen wat ik wil, ze vegen het van tafel.

Zelf zou ik dit dossier liefst voor de rechtbank brengen zodat ik schadevergoeding kan eisen.

Hebben jullie al ervaring met het VMRI en hun manier van werken?

Help?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 19 mar 2024 19:21

VMRI zal de "discriminatie" moeten bewijzen als het voor een rechtbank komt (artikel 870 gerechtelijk wetboek)

dat lijkt mij in dit geval onmogelijk.

indien u de mogelijkheid heeft zou ik een advocaat een strenge brief naar het VMRI laten schrijven met de uitdrukkelijke eis dat ze de nodige bewijzen van "discriminatie" voor leggen zo niet dat u verder niet meer gecontacteerd wilt worden en dat als men u blijft lastig vallen u zelf klacht zal indienen wegens belaging (art. 442bis van het Strafwetboek)

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 19 mar 2024 20:03

Ik kende het niet, maar ik heb eens gelezen op hun website wat dat ze doen en daaruit blijkt dat ze niets doen. Niet van wakker liggen!

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2024 20:21

Ik vind de procedures op de website van het VMRI net erg duidelijk.

Je vindt hen niet neutraal. Kan best: dat pretenderen ze ook nergens te zijn. Ze richten zich op slachtoffers en getuigen van discriminatie (binnen de Vlaamse bevoegdheden zoals wonen).

Je zit nu nog in de bemiddelingsfase. Je hebt vrijwillig meer uitleg gegeven. Het VMRI doet je voorstellen waarbij jij “nee, bedankt” kan zeggen. De medewerkers kunnen dit dan nog voor de Geschillenkamer met experten voorleggen. Als deze effectief overtuigd zijn dat er sprake is van discriminatie, zullen ze de klager juridische stappen aanraden. Wat deze ook al direct kon doen.
Ik voel me gediscrimineerd door de klagers op basis van dat ik een vrouw ben, dat ze me daarom als gemakkelijk doelwit zien. Ook omdat ik Belgische roots heb en op basis van mijn inkomen, komende uit verhuur.

Ik voel me ook door het VMRI gediscrimineerd omdat ze niet neutraal zijn en op basis van mijn inkomen, komende uit verhuur.
Niet nodig om dit in het belachelijke te trekken.

LeenW
Berichten: 12857

#5 , 19 mar 2024 20:31

Ik kan mij vinden in het advies van Drone, verder bemiddelen heeft op basis van uw uitleg weinig zin.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 19 mar 2024 22:00

Stop gewoon met argumenteren met VMRI ...

Op elke melding stuur je een kort antwoord dat betrokkene niet gediscrimineerd werd.
Geen verdere uitleg, want zoals je merkt wordt hun geklaag er aan aangepast.
Dat is gaan biechten bij de duivel, je geeft je verdediging bij voorbaat weg.

En hou alle papierrommel en andere communicatie goed bij ... ook aan wie je zoal verhuurd qua speciallekes




Je kan geen klacht "onontvankelijk" laten verklaren.
Dat is iets dat ze daar bij VMRI zelf beslissen
Feit dat ze er iets mee doen, betekent dat het voor hen "ontvankelijk" is - dat is dan ook hun bezigheid ...

Minerf
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mar 2024 06:52

Beste Thomas_A
Je vindt hen niet neutraal. Kan best: dat pretenderen ze ook nergens te zijn. Ze richten zich op slachtoffers en getuigen van discriminatie (binnen de Vlaamse bevoegdheden zoals wonen).
Dat is net een van de problemen, op hun site staat dit indd niet, na mijn gerichte vragen over hoe ik dan zou gediscrimineerd hebben krijg ik via mail:
Bij bemiddeling gaat het immers over twee gelijkwaardige partijen. Het VMRI neemt een onafhankelijke en neutrale rol op
Dat voelt heel wrang aan als je deze informatie pas krijgt omdat je blijft aandringen op een gefundeerde klacht en omdat ze meermaals hebben aangegeven dat ze verhuurders over 1 kam scheren vanuit hun standpunt: “verhuurders discrimineren”

Hierdoor voel ik me wel degelijk gediscrimineerd door het VMRI. Zeker gezien ze in hun mails pretenderen neutraal te zijn.
Niet nodig om dit in het belachelijke te trekken
dit gaat om hoe ik me voel, niet over iets belachelijk maken.

Ik heb wel vaker het gevoel van discriminatie bij het gedrag dat een beperkt set kandidaat huurders naar mij toe stelt.

Minerf
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mar 2024 07:04

Het VMRI bestaat nog maar 1 jaar, en hun processen zijn volgens hunzelf nog in opbouw… zo kan je ze zelf niet telefonisch bereiken, enkel terug gebeld worden.

Ik wou vooral weten wat anderen hun ervaringen zijn hiermee en hoe met hun om te gaan.

Ik til echt wel zwaar aan beschuldigingen gebaseerd op verzinsels, want dat is voor mij laster en eerroof.

Vooral ook, dit gaat niet weg! Dit blijft in hun database zitten en komt bij de volgende die gram wil halen weer naar boven. Daarom wil ik dat er bij komt dat de klager geen gelijk heeft.

En die gram halen is realiteit, niet alleen in deze case maar ik heb echt kandidaten gehad die me zeiden als je niet aan ons verhuurd dienen we klacht voor discriminatie in.

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 mar 2024 07:08

Zoals de collega’s hier a hebben gezegd: je hoeft hier niets mee te doen. De enige die hen de status geeft als partij die een oordeel kan vellen, ben jezelf. Zij ondersteunen de klager, ze zijn geen (vervanging van) de rechtbank.

Omgekeerd kan jij niet bepalen waar zij zich mee bezig houden en zijn ze je geen verantwoording verschuldigd waar zij zich mee bezig houden of hoe ze hun werk doen.

KJ86
Berichten: 2663

#10 , 20 mar 2024 10:12

Dat is mooi verwoord van Thomas_A


@ minerf
Verzinsels zou ik dat niet noemen, zo voelen die huurders dat aan. In onze contreien is discriminatie vaak een gevoel zonder dat je daarvoor harde bewijzen kunt aanbrengen. Discriminatie dat zit overal in onze maatschappij, het is een beschermingsmechanisme dat in ons onderbewustzijn is ingebakken. VMRI is weer een leuk initiatief op papier maar in de praktijk is dat weeral een lege doos die belastinggeld opslorpt.

Je mag dat niet als een persoonlijke aanval zien en ze liegen niet, verhuurders discrimineren, daar mag je zeker van zijn. Je kunt in een dergelijk selectieproces niet anders, want je kent de persoon niet maar je kan wel gemakkelijk beoordelen waar dat die persoon zich situeert in maatschappij. Er is niemand die armoede boven de middenklasse verkiest, zelfs de sociale huisvestingsmaatschappijen willen van armoede af door ze te verplichten om werk te zoeken.

Je hebt als verhuurder een verheven status en om die reden zal je altijd strenger beoordeeld worden. Dat geldt voor alles in onze maatschappij, niet de cipier die dat de ronde doet in de gangen, niet de directeur die de cipiers aanstuurt maar wel de heer Van Tichtelt wordt aangevallen. Hoge bomen vangen veel wind. Wees gerust, als je uw verplichtingen nakomt, kan niemand u iets maken. Om het in de de woorden van Greta Thunberg tet zeggen, het is gewoon bla......bla......bla.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 20 mar 2024 22:23

ik heb echt kandidaten gehad die me zeiden als je niet aan ons verhuurd dienen we klacht voor discriminatie in.
Neem alle gesprekken op ...

Minerf
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 mar 2024 03:24

Ondertussen heb ik via het decreet van de oprichting van het VMRI vernomen dat
- ze wel degelijk neutraal moeten zijn naar beide partijen, wat zoals aangegeven nergens te vinden is op hun site
- ze ook de beide partijen moeten inlichten over de inhoud , dus ook de partij over wie geklaagd is
- dat ze acteren op “gevoel” van discriminatie zijnde een emotie niet met psychologen maar met juristen een type beroep waar we over het algemeen van gewoon zijn dat ze op ratio/feiten werken
- dat ze over henzelf een duidelijke klachtenprocedure moeten hebben wat ook nergens terug te vinden is op hun site.

Ik ben ondertussen wel aan het geheel van de informatie geraakt, niet omdat ik het gevraagd heb vanuit het standpunt van het dossier wel omdat ik het gevraagd heb gebaseerd op GDPR om me alles over mij te geven.

Vreemd genoeg kwam dit nu wel met de excuses dat ze er nog niet toe gekomen waren om me op de gewone manier te informeren afgelopen 6 weken in alle hun communicatie naar mij toe en met de mededeling dat indien ik het nodig achtte ik me juridisch kon laten bijstaan…

Franciscus
Berichten: 38614

#13 , 22 mar 2024 13:34

Laten bijstaan door wie?

Minerf
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 mar 2024 16:10

Door mijn eigen raadsman

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 mar 2024 17:23

Gezien het probleem is opgelost, lijkt het me tijd voor een slotje.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huren”