OPGEROEPEN DOOR VREDERECHTER

maggy0123
Topic Starter

OPGEROEPEN DOOR VREDERECHTER

#1 , 09 aug 2009 17:37

Als verzoeker ben ik door het Vredegerecht opgeroepen ivm
de vordering van achterstallige huur van mijn huurder.

Wat als :
- de tegenpartij niet komt opdagen ? Kan er dan een uitspraak worden gedaan
- kan de vrederechter de zaak uitstellen ?

Ik wil echt zo snel mogelijk een ontbinding van het huurcontract (3 maanden achterstallige huur, maar mijn lening moet ik uiteraard wel betalen, anders wordt mijn woning verkocht, terwijl mijn huurder momenteel "gratis" woont ...)
Wat kan ik doen en waarop moet ik letten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 aug 2009 19:41

Op basis van welk wetsartikel gebeurt de oproep tot verzoening? (art 732 ger w of art 1344bis/septies ger w)

Het kan zowiezo nooit kwaad om volgende documenten te voorzien:

- kopie huurcontract en plaatsbeschrijving.
- overzicht van de achterstallige betalingen
- overzicht van alle gedane betalingen
- kopie van al de aangetekende brieven die u hem heeft gezonden, inclusief een kopie van de postfiche ervan.
- kopie van al de brieven die u van hem heeft ontvangen.
- kopie van alle andere correspondentie ( mails, faxen, gewone brieven postduif,..)

Voor uzelf:

Maak een kort overzicht van wat u wilt zeggen voor de vrederechter, probeer deze hier punt per punt op te plaatsen. (tijdens discussies vergeet iedereen wel eens wat en dan kan deze steun onbetaalbaar zijn)

Maak een overzicht van eventuele afspraken die u kan aanvaarden.

Verzoening:

Dit is wat het woord zegt, de vrederechter treed hier op als moderator, niets anders. Hij zal geen mening uiten, de ene of andere partij terechtwijzen. Als jullie hier een akkoord bereiken zal dit wel in een vonnis worden opgenomen.

Zitting ten gronde:

Daar komt al de voorbereiding bij kijken van hierboven bij kijken. U dient de vrederechter ervan te overtuigen dat de huurder in kwestie zich niet zal houden aan afspraken, uw eigen financiële verplichtingen kunnen aangehaald worden als bijkomend element doch normaal gezien zal de vrederechter hier weinig of geen rekening mee houden aangezien ze niet bijdragen tot de oplossing van het geding waarvoor u voor hem staat.

Veel hier zo niet over gezegd worden aangezien het niet duidelijk is over welk type van verzoekschrift het hier gaat en wat de feitelijke inhoud is van het verzoekschrift.

Beetje meer info (zelfs via pb indien gewenst) kan geen kwaad...

JohnD

#3 , 09 aug 2009 21:12

En voor de verzoening ten gronde best een advokaat nemen natuurlijk, want voor hetzelfde geld staat de tegenpartij misschien wel met een advokaat, en dan nog een pro-deo en kan hij nog in beroep gaan zonder advokaatskosten. Dus uitspraak bij voorraad vragen aan die advokaat en gerechtskosten ten laste van de verliezende partij, want advokaten durven dat nogal wel eens vergeten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Pedro

#4 , 10 aug 2009 07:40

Als verzoeker ben ik door het Vredegerecht opgeroepen ivm
de vordering van achterstallige huur van mijn huurder.

Wat als :
- de tegenpartij niet komt opdagen ? Kan er dan een uitspraak worden gedaan
- kan de vrederechter de zaak uitstellen ?

Ik wil echt zo snel mogelijk een ontbinding van het huurcontract (3 maanden achterstallige huur, maar mijn lening moet ik uiteraard wel betalen, anders wordt mijn woning verkocht, terwijl mijn huurder momenteel "gratis" woont ...)
Wat kan ik doen en waarop moet ik letten ?
De verzoening behoort tot de diverse procedures om de vrederechter, die uitsluitend bevoegd is op het gebied van huurovereenkomsten, te betrekken bij een huurgeschil. De procedure is kosteloos en wordt ingeleid op de griffie van het bevoegde vredegerecht.

De aanvrager kan alleen optreden, zonder advocaat. De griffie roept met een gewone brief beide partijen op om op een bepaalde dag voor de rechter te verschijnen. Op die dag hoort de rechter de partijen, hij geeft zijn mening en de verzoening of minnelijke schikking is geslaagd als een overeenkomst wordt bereikt. De partijen kunnen het standpunt van de rechter steeds verwerpen, aangezien het niet afdwingend van aard is. Als er overeenstemming is, wordt dit in een proces-verbaal geacteerd en deze overeenkomst krijgt in zekere zin de waarde van een wet tussen beide partijen. Als echter geen overeenstemming wordt bereikt of als de wederpartij niet is verschenen (verstek), blijft er alleen nog de weg open van een eigenlijke gerechtelijke procedure.

Hoe was het vroeger ?

Sinds 10 januari 2003 moeten « inzake de huur van woningen, de hoofdvorderingen inzake de aanpassing van de huurprijs, de invordering van achterstallige huurgelden of een eis tot uitzetting uit het onroerend goed ter minnelijke schikking voor de vrederechter worden gebracht » (artikel 1344 septies van het Gerechtelijk Wetboek). Voordat een hoofdvordering werd ingeleid, moest er dus eerst een verzoeningspoging zijn. Die verplichting leidde echter zelden tot overeenstemming tussen de partijen (minder dan 1 keer op 10). Bovendien werd die verplichting vaak aangegrepen door de huurder om de procedure te vertragen door niet te verschijnen op de verzoening of door van kwade trouw te zijn. Zo kon hij langer in het gehuurde goed blijven zonder huur te betalen. Het is duidelijk dat de eigenaars niet erg enthousiast waren over deze wet. Voor sommigen onder hen betekende het verhuren van hun enig onroerend goed een investering die met een hypothecair krediet was gefinancierd waarbij dus het lange uitblijven van huurgelden tot gevolg had dat ze hun maandelijkse hypothecaire aflossingen niet langer konden betalen.

Veel advocaten hebben gewezen op de perverse effecten van deze procedure. Zonder in de details te willen treden was het al zo dat een aantal vrederechters niet toestonden dat bij de mislukking van de voorafgaande verzoening de procedure werd gerekt.

Hoe is het nu ?
Voor het einde van juli 2008 (wet van 18 juni 2008, verschenen in het Belgisch Staatsblad van 14 juli 2008) is de verplichting om alle hoofdvorderingen bedoeld in artikel 1344 septies van het Gerechtelijk Wetboek afgeschaft. Het nieuwe artikel 1344 septies van het Gerechtelijk Wetboek dat het vervangt, preciseert : « Dit artikel is van toepassing op elke hoofdvordering ingeleid bij verzoekschrift, bij dagvaarding of bij vrijwillige verschijning betreffende de huur van woningen. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 731, eerste lid, 732 en 733 poogt de rechter de partijen te verzoenen. Indien de partijen niet tot verzoening komen of in geval van verstek, wordt de procedure ten gronde behandeld. Het vonnis vermeldt dat de partijen niet tot verzoening kwamen.

De voorafgaande verzoeningsprocedure is dus afgeschaft. In de memorie van toelichting van de wet staat onder meer het volgende te lezen : « Wat betreft de grond van de zaak lijkt het ons niet gepast een verzoeningspoging in deze materies verplicht te maken. De facultatieve mogelijkheid tot verzoening is naar onze mening te verkiezen boven een verplichte verzoening. In veel gevallen is een verzoeningspoging immers nutteloos... En voor de aanvrager leidt dit bijgevolg tot onnodige bijkomende kosten ».

Vandebos

#5 , 10 aug 2009 10:05

Wat niet belet dat vele griffies nog steeds van hun vrederechters de opdracht hebben de verzoeker te trachten een art. 732 in de maag te splitsen ipv de courante oplossing. (hetgeen is toegelaten op basis van dat art 732.)

Vandaar de vraag of het hier ging om een 732 of een 1344.

maggy0123
Topic Starter

#6 , 10 aug 2009 13:00

Oh sorry, gaat om een verzoekschrift op grond van art. 1344bis G.W.
Bedankt alvast voor de reactie.

Nog een bijkomend vraagje : heb ik recht op schadevergoeding ?
Het gaat hier om een contract van bep. duur (2 j) en dit is pas ingegaan dit jaar !

Vandebos

#7 , 10 aug 2009 13:44

Welke verzoeken heeft u geplaatst in het verzoekschrift? Het zijn enkel deze waarover de vrederechter zich zal mogen uitspreken.

In geval van 1344 zeker zorgen dat u die bundel dokumenten klaar hebt, de rechter zal u erom verzoeken zodat hij deze kan raadplegen tijdens het vormen van zijn vonnis. U krijgt die dokumenten later terug.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 aug 2009 15:26

Welke verzoeken heeft u geplaatst in het verzoekschrift? Het zijn enkel deze waarover de vrederechter zich zal mogen uitspreken.
Gerechtelijk Wetboek Art. 807. Een vordering die voor de rechter aanhangig is, kan uitgebreid of gewijzigd worden, indien de nieuwe, op tegenspraak genomen conclusies, berusten op een feit of akte in de dagvaarding aangevoerd, zelfs indien hun juridische omschrijving verschillend is.

U kan uw vordering dus nog aanpassen. De conclusie is een door u ondertekend stuk waarin u uw vordering stelt. U moet die aan de tegenpartij overmaken. Bij ontbinding van de overeenkomst kan u een wederverhuringsvergoeding vragen van drie maanden huur.

scorpioen

Terug naar “Huren”