Loonfiches

kwispel
Topic Starter

Loonfiches

#1 , 07 aug 2009 14:43

een vriendin van me staat op ziekenkas, trekt 1100 euro per maand en zal er nog een tijdje moeten opstaan. Nu is de situatie bij haar thuis onhoudbaar, ze woont samen met haar ex en wil ze alleen gaan wonen.
Ze kan een waarborg leggen, maar ik hoor uit alle hoeken zeggen dat ze haar niks zullen verhuren omdat ze van de laatste maanden geen loonfiches kan voorleggen.
Is het normaal dat men bij huren tegenwoordig overal een loonfiche mag vragen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 aug 2009 15:07

In feite mag men de loonfiche niet vragen. De kandidaat huurder kan deze enkel vrijwillig voorleggen. Natuurlijk is het zo dat de verhuurders zelf kunnen kiezen aan de hand van welke maatstaven ze aan iemand verhuren. ( zolang dit niet botst met de anti-discriminatie wetgeving)

Mag ik het volgende adviseren? Als uw vriendin opnieuw een pand vindt dat haar interesseert en de verhuurders doen moeilijk wegens het gebrek aan recente loonfiches laat haar dan voorstellen dat ze onmiddellijk (als in de dag na het gesprek) de waarborg laat vastleggen bij de bank en bereidt is de eerste maand huur voor het betrekken van het pand te storten.

Verhuurders willen namelijk zeker zijn van één zaak: kan de kandidaat in kwestie de huur van het pand aan? Laten we eerlijk zijn, je geeft niet zomaar een goed met een waarde van minimaal € 125.000 in handen van eender wie...

De bereidheid om direkt een aantal financiële stappen te zetten kan de verhuurders overtuigen van haar ernst.

digits

#3 , 07 aug 2009 16:55

Misschien financieel niet altijd mogelijk, maar zelf voorstellen om 3 maanden waarborg ipv 2 maanden te betalen kan ook wonderen doen bij gebrek aan loonfiches.

Reclame

artemis

#4 , 07 aug 2009 17:43

Verhuurders willen namelijk zeker zijn van één zaak: kan de kandidaat in kwestie de huur van het pand aan?
Daar gaat het hem om, niet meer of niet minder.
Als ze iets zou willen huren van pakweg 7 à 800€ dan zal dat voor haar onmogelijk zijn. Als ze iets wil huren dat binnen haar budget past dan zou ik als verhuurder absoluut genoegen nemen met een bewijs van uitkering als inkomen.
Onze 2 langste (van de 3) huurders leven van een uitkering, waarvan 1 op ziekenkas. De huurprijs moet betaalbaar zijn rekening houdend met inkomen, of het nu om een loon of uitkering gaat.

Het vragen naar loonfiches is voor een verhuurder slechts een middel om te weten wat voor vlees je in de kuip krijgt en of de kandidaat-huurder solvabel is. Zelfs dat is maar een slag in het water natuurlijk want je weet nooit wat de toekomst brengt. Het is niet omdat iemand vandaag werk heeft dat die dat de volgende maand ook nog heeft. Mensen met een vast loon kunnen dan weer boven hun stand leven en schulden maken. Mensen met een uitkering kunnen een tijd geschorst worden als ze betrapt worden op zwartwerk - ook al meegemaakt...

Ik bedoel maar: het is niet omdat er naar loonfiches gevraagd wordt, dat een bewijs van uitkering niet evengoed aanvaardt zou worden (als de huurprijs binnen het budget valt welteverstaan). Het is denk ik meer een routine geworden om naar die loonfiches te vragen.

Terug naar “Huren”