Leuk huisje gevonden, maar "slecht" gevoel bij de

Kelly_pl
Topic Starter

Leuk huisje gevonden, maar "slecht" gevoel bij de

#1 , 07 aug 2009 12:45

We zijn gisteren naar een huisje gaan kijken dat uit de hand word verhuurd.
Nu hebben we zo al een paar vragen gesteld en we kregen volgende antwoorden.

De waarborg gaat op de huisbaas zijn spaarrekening de intresten op dat geld krijgen wij dan :?

Als we het willen huren moeten we zo snel mogelijk 600euro (1maand huur) voorschot betalen. Hiervan word er een papier in 2 exemplaren opgemaakt.
Het huis is wel op 1 oktober pas beschikbaar want ze zijn het huis een beetje aan het opfleuren.

Zijn de bovenstaande dingen gebruikelijk?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kelly_pl
Topic Starter

#2 , 07 aug 2009 13:11

Ook nog iets dat ik ben vergeten melden is het feit dat hij niet met de indexering omhoog gaat, maar elk jaar 1% omhoog gaat.
Wat hem volgens mij op lange termijn meer zal opbrengen dan gewoon te indexeren. :?

Vandebos

#3 , 07 aug 2009 13:13

Heb ook al in het verleden een maand huur als voorschot gevraagd als de datum van intreden nog een eind in de toekomst lag. Kwestie van geen huurder te hebben die je op 30 september belt dat hij wat anders heeft gevonden....

Voor de waarborg duidelijk maken aan de verhuurder dat volgens de huurwet hij dan wel de gerechtelijke intrest dient te rekenen. Dat het bijgevolg interessanter is om gewoon te werken via een huurwaarborg rekening.

Blijft hij halstarrig, dan kan je na, laten we zeggen een maand te huren, hem een as sturen waarin je hem verzoekt alsnog de waarborg op een huurwaarborgrekening te storten en dat je indien hij dit niet bevestigd aanspraak maakt op de gerechtelijke intrestvoet zoals je wettelijk is toegelaten. (kopietje van wetgeving toevoegen aan brief.)

Reclame

Kelly_pl
Topic Starter

#4 , 07 aug 2009 14:03

En het feit dat hij niet meegaat met de indexering maar wel per jaar 1% van de huishuur opslaat is dat ook iets dat wel meer word gedaan?

Vandebos

#5 , 07 aug 2009 14:54

Huurindexering is niet bij wet verplicht, wel legt de wet maximale indexeringen vast. Bij huurders waar ik geen problemen mee ervaar durf ik ook wel eens om de drie jaar de indexaanpassing "vergeten". (iedereen is op die wijze tevreden.)

Een jaarlijkse aanpassing van slechts 1% lijkt me dan ook niets om tegen te protesteren. (zeker als je ermee rekening houdt dat deze maximale barema's voor 2007 2.88%, 2008 4.02% en 2009 4.94% zijn.)

Ik zou dan zelfs eens denken vooraleer bezwaar te maken tegen de waarborg. Tenslotte is het nog steeds toegelaten deze op een eigen rekening te bewaren.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 08 aug 2009 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

jefke007

#6 , 08 aug 2009 12:17

Laat dat van die MAXIMUM 1% maar in het huurcontract vastleggen.

Met de huidige inflatie van minder dan 1% kan je huisbaas zich dat wel veroorloven.

Het zou mij verwonderen als hij die 1% ook zou toegestaan hebben, als je vorig jaar het contract zou ondertekend hebben, toen was de inflatie soms 6%.

Het zou perfect kunnen dat je huisbaas bv. dit jaar bv. de huishuur max
0,5% mag verhogen, of zelfs moet verlagen bij een negatieve i nflatie.

JohnD

#7 , 09 aug 2009 21:19

Ja maar hier word wel vergeten dat de eigenaar expliciet in het contract moet vermelden dat de huur niet jaarlijks indexeerbaar is. Want standard is elke huur jaarlijks indexeerbaar, zelfs zonder dat dit in het huurkontrakt vermeld word. Hij zou dus wel eens volledig wettig van de 2 walletjes kunnen snoepen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”