Benadeeld door sociale woonmaatschappij of niet?

Leven.2023
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Benadeeld door sociale woonmaatschappij of niet?

#1 , 10 feb 2024 11:49

Beste allemaal,

Ik wil graag een situatie met betrekking tot onze sociale huisvesting hieronder schets ik wat er is voorgevallen:

Wat vinden jullie hiervan?


Wij wonen in socialeappartement met 3slpk:

In oktober 2022 heb ik contact opgenomen met ons een sociale assistent van de woningmaatschappij X om ons in te schrijven voor ruil een huis, waarbij ik expliciet melding maakte van mijn zwangerschap was ongeveer 6 maanden zwanger.



Destijds kreeg ik te horen dat: " Op dit moment wordt de rationele bezetting van het appartement nog niet overschreden. Dit wil voor ons dan ook zeggen dat er geen reden is om jullie te verhuizen. Als je je op dit moment opnieuw wil inschrijven, dien je hier een kost van 150 euro voor te betalen om opnieuw op de wachtlijst te komen. Je zal dan ook opnieuw de standaard wachttijden moeten doorlopen en krijgt geen voorrang. Ook bij een eventuele toewijzing dien je dan opnieuw een kost van 150 euro te betalen.

 

Een andere optie is volgende. Van zodra jullie kindje geboren is, wordt de rationele bezetting wel overschreden en kunnen jullie je opnieuw inschrijven zonder de kosten te moeten betalen. Jullie dienen dan wel in te schrijven voor een woning met 4 slaapkamers. Woonmaatschappij X rekent per kind een slaapkamer....."


 
Toch wou ik me inschrijven en ik wou ons perse op die wachtlijst zetten en was bereid om die 150 euro te betalen, maar nee ik kreeg dit als antwoord:
"Als je  nu opnieuw wil inschrijven betaal je 150 euro.
Ik zou dus aanraden om te wachten tot de baby er is, dan heb je toch 150 euro uitgespaard."

Wij hebben dan gewoon gewacht tot ik bijna beviel heb ik terug contact genomen met sociale assitente, kreeg dit als antwoord: " Het appartement waar jullie nu wonen is groot genoeg voor 5 personen. Als jullie kindje geboren is, gaan jullie officieel gezien niet te klein wonen.


Dit wil dus zeggen dat als je in aanmerking wenst te komen voor een andere woonst, je 150 euro dient te betalen voor een nieuwe inschrijving en vervolgens de standaard wachttijden opnieuw dient te doorlopen. Je zal dus ook geen voorrang krijgen op andere kandidaten.

Moesten jullie dan na de wachttijd een toewijzing krijgen, dienen jullie opnieuw 150 euro te betalen.

 
Ik was zwaar terleurgesteld en weer werd mij iets anders verteld ik verwees haar naar de mail 1ste mail, en kreeg dit als antwoord: "Goed dat je hier nogmaals op terugkomt, je hebt gelijk!

De maximale bezetting bedraagt 5 personen, maar Woonmaatschappij X rekent inderdaad per kind een slaapkamer. Dit wil zeggen dat je de aanvraag kan doen van zodra jullie kindje geboren is. De aanvraag is dan kosteloos. Moest je de aanvraag nu doen dan moeten jullie de kosten wel betalen en de wachttijd doorlopen, ik raad dus aan om te wachten tot de geboorte en nadien contact met me op te nemen zodat ik de aanvraag kan bezorgen.

 

Excuses voor de verwarring, ik was even mis."

Na de geboorte, is de sociale assistent bij ons thuis geweest en hebben de papieren inorde gemaakt voor de nieuwe inschrijving voor huis, dit was maart 2023 maand later kreeg ik een brief van de woningmaatschappij X dat er een plaatsbeschrijving staat van goed wordt gedaan. Dit wordt gedaan door externe bedrijf, dat was een mevrouw gekomen, ik vroeg ze waarvoor kwam? Ze zei ik kom bij mensen die toewijzing hebben gekregen of gaan krijgen. Ondertussen zijn we 9 maanden verder en heb nog niets gekregen, in die tussentijd hebben we in januari nieuwe sociale assistente die andere was weg heeft de woningmaatschppij verlaten.

In tussentijd nam in elke keer contact met nieuwe assitente vroeg om haar de status van ons wachtlijst, en vroeg altijd om de statuts van die ene plaatsbeschrijving van saat van goed, daar kreeg ik nooit antwoord op alleen dat wij moesten wachten. Tot deze week vroeg ze naar mij ik snap je vraag niet betrekking plaatsvescshrijving. Ik heb heel deze stituatie gestuurd met wat is voorgevallen met vorige sociale assistent.

Wat vinden jullie hiervan?

Alvast bedankt sorry voor de lange tekst

Marcus Aurelius
Berichten: 3824
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2024 16:45

Ook hier wens ik weerom te verwijzen naar de sociale dienst van het OCMW en/of het CAW. Ook de dienst huisvestig van de gemeente kan u mogelijk meer uitleg verstrekken.

https://www.helderrecht.be/nl/vraag/hoe ... schrijving

https://www.vlaanderen.be/sociaal-woonb ... nuari-2024
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Huren”