Immobiliën vragen om beide namen op het huurcontract te zetten, terwijl ik mijn domicilie niet wil veranderen.

Iris_BBB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Immobiliën vragen om beide namen op het huurcontract te zetten, terwijl ik mijn domicilie niet wil veranderen.

#1 , 09 feb 2024 17:03

Mijn vriend is opzoek naar een nieuwe huurwoning. Zelf heb ik mijn eigen woning (waar mijn ouders verblijven). Ik schipper tussen mijn en zijn woning. We zijn samen naar een ideaal appartement gaan kijken, bij de motivatiebrief hebben we beide onze loonfiches doorgestuurd komen als goede kandidaten naar voren. We zijn transparant geweest t.o.v het immobiliënkantoor en hebben de situatie uitgelegd. Dat ik niet mee op het huurcontact wil staan wegens mijn domicilie. Maar dat ik wel mee bijdraag in de kosten, dit de nutsvoorzieningen en niet de huur. Dit kan mijn vriend alleen perfect alleen betalen.

In eerste instantie leek dit geen probleem voor het immobiliënkantoor maar nu stellen ze zich vragen over de situatie, deze heb ik telefonisch beantwoord. Volgens het immobiliënkantoor kan ik mee het huurcontact tekenen zonder mijn domicilie te veranderen, klopt dit?
Na zelf wat opzoekingswerk gedaan te hebben lijkt me dit toch riskant. Het huurcontact moet geregistreerd worden bij het FOD, waardoor ik als medehuurder 2de verblijfstaksen moet betalen.

Ik begrijp dat het immokantoor opzoek is naar financieel betrouwbare huurders en voorzichtig zijn. Is er een mogelijkheid om hen te overtuigen? Dit in de vorm van een borg of andere zaken?

Alvast bedankt.

Sirkii
Berichten: 5459

#2 , 09 feb 2024 17:12

Tweedeverblijftaksen betaal je enkel als er niemand gedomicilieerd is. Een persoon volstaat. Als je daar het grootste deel van je tijd verblijft en er (bijna) al je spullen hebt pleeg je domiciliefraude als je r je dolicilie niet zet.

Domicilie en meetekenen contract staan los van elkaar. Zo heb ik als ouder enige tijd geleden meegetekend voor het eerste appartementje dat mijn dochter huurde. Deze bijkomende waarborg door mijn handtekening resulteerde in een toewijzing aan haar. Ik heb daar natuurlijk nooit gewoond.

Thomas_A
Berichten: 2434
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 feb 2024 18:38

Je wil je loonbrief laten meespelen in de overweging van de verhuurder om aan jullie te verhuren. Dan is zijn vraag ook logisch dat je mee het huurcontract tekent en dus ook hoofdelijk aansprakelijk bent.

Je mag dat natuurlijk weigeren. Dan zal deze ook beslissen op basis van het loon van je partner alleen en die vergelijken met eventuele andere kandidaten.

Tekenen huurcontract en domicilie staan los van elkaar.

Reclame

Terug naar “Huren”