Overlast -> huurverlaging?

Silke1994
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Overlast -> huurverlaging?

#1 , 15 jan 2024 14:48

Toch even hier vragen voor ik contact neem met de eigenaar. Ik huur reeds 5 jaar een appartement. Sinds vandaag zijn ze begonnen met werken, het kantoorgebouw onder mij wordt verbouwt tot 2 appartementen. Ze begonnen al om 08:30 met enorm lawaai en geboor waar mijn hele vloer van ging beven. Schrok me een ongeluk. Nu ben ik tijdelijk niet in staat tot werken en dus de volledige dag thuis... ben uit wanhoop mijn appartement uitgevlucht om de hele middag ergens een koffie te drinken. Een dure grap om dit dagelijks te doen en niet meteen een fijn (en haalbaar) vooruitzicht de komende maanden.

Mag ik hier huurverlaging voor vragen zodat het toch ietwat gecompenseerd wordt? Hoeveel vermindering kan ik eventueel vragen?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Freec
Berichten: 77
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2024 17:47

Ik dacht ne euro per decibel :lol:

Is het gelijkvloers van dezelfde eigenaar?

Silke1994
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2024 20:28

Ik dacht ne euro per decibel :lol:

Is het gelijkvloers van dezelfde eigenaar?
Zelfde eigenaar ja.

Reclame

mava105
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 jan 2024 09:27

Dat lawaai hoort bij een afbraak. Men kan natuurlijk niet blijven afbreken, want dan staat er geen gebouw meer. Mogelijk is binnen een paar dagen de grote hinder voorbij als de opbouwwerken beginnen. Vraag gewoon aan de verhuurder welke compensatie hij heeft voorzien hiervoor. Ook een vrederechter zal eerder afwachtend reageren, wel wetende dat de afbraakwerken ooit zullen stoppen. Je kan een tijdelijke huurvermindering vragen van een paar weken.

lukasi
Berichten: 1153

#5 , 16 jan 2024 12:04

Pas om 8:30 starten de zware breekwerken ???
Zij geprezen , ken veel firma's die starten om 6:30
dus ergens houden ze rekening met de medebewoners.

Silke1994
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jan 2024 08:59

Zal het nog even aanzien dan. Nu zijn ze gestart met vloeren uitbreken, muren uitbreken staat op de planning.

Fijn dat ze niet om 06.00 starten, maar boven een bouwwerf wonen voor enkele maanden is nu niet bepaald fijn. Kon ook volgende vinden, vandaar mijn vraag:

Het Burgerlijk Wetboek voorziet in drie hoofdverplichtingen: het onroerend goed aan de huurder ter beschikking stellen; dit in zodanige staat onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het werd verhuurd; het rustig genot aan de huurder verzekeren.

KJ86
Berichten: 2664

#7 , 17 jan 2024 14:44

Geluid van werken binnen de uren dat het politiereglement voorziet brengen het rustig genot niet in gedrang. Sommige gemeentes zijn strenger dan andere, denk maar aan de kustgemeentes waarbij dat niets mag in de zomervakantie.
Het komt er op neer dat je dergelijke zaken moet gedogen want ander staat de wereld stil. Je snapt dat zoiets niet kan!

basejumper
Berichten: 4641
Locatie: Diest

#8 , 17 jan 2024 19:01

Is toch geen evidente. In dit geval is 'de verstoorder' ook uw verhuurder. Maar in veel appartementsgebouwen heb je geregeld een verkoop van één appartement aan een nieuwe eigenaar die dan verbouwingen begint en voor overlast zorgt. Dat is dezelfde verstoring van uw 'huurgenot' maar daar zou je bezwaarlijk je huisbaas een huurverlaging kunnen voor vragen. Vraag is of je dat hier wel kan omdat hij toevallig ook jouw verhuurder is. Quid bvb je buren die potentieel huren van een andere eigenaar. Moeten die dan compensatie vragen aan hun verhuurder die geen overlast bezorgt? Of moeten zij jouw verhuurder een vergoeding vragen voor de overlast die hij hen bezorgt? verbouwingen in iets oudere flatgebouwen zijn legio. Dat hoort er waarschijnlijk bij...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LennieK
Berichten: 1872
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jan 2024 09:51

Stel dat jij nu eigenaar was geweest van jouw appartement, had je dan recht op een vergoeding of compensatie omdat de mensen onder jou aan het verbouwen zijn? Neen me dunkt, dus ook niet als huurder...

Wat niet weg neemt dat goede afspraken goede vrienden maken uiteraard :D

(je kan misschien gaan telewerken in de bib of zo? Dan heb je ondertussen geen verwarming nodig in jouw appartement, weeral kosten gespaard ;) )

Terug naar “Huren”