Vrijgave huurwaarborg

BellaC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vrijgave huurwaarborg

#1 , 02 jan 2024 15:33

Op 27/11/2023 vond de oplevering plaats van de huurwoning die ik destijds huurde. De echtgenote van de verhuurder was in opdracht aanwezig op dit moment alsook mijn moeder en haar vriend (op aanraden van een buur). De echtgenote en ik zijn heel het appartement rond gegaan, alles werd nagekeken en zelfs de kranen werden getest. Er werd een document door mij ondertekend, dat al preventief was getekend door de verhuurder, waarop geen opmerkingen van schade werden opgenomen. Dit document werd ter plaatse ook nog aangepast omdat hierin opgenomen was dat ik 1 sleutel zou overhandigen, maar ik er 2 zou overhandigen. Daarnaast werd het document ook nog aangepast naar aanleiding van een nazicht van de boiler waarvoor ik zoals afgesproken een afspraak voor had gemaakt. Dit werd ook zo opgenomen in het document dat ik mijn huurwaarborg zou vrij krijgen maar akkoord ging dat ik dan de factuur binnen 30 dagen zou betalen na ontvangst. En ik heb de echtgenote een half uur na sleuteloverdracht nog gehoord in verband met vragen rond het internet, maar niets vernomen over de schade. Diezelfde avond werd er ook al een nieuw contract opgesteld met de nieuwe huurders (27/11/2023). Op 29/11/2023 werd dit ook bevestigd door de eigenaar per mail. En de echtgenote heeft mijn document voor vrijgave van de huurwaarborg ook ter plaatse getekend in opdracht van met vermelding dat ik de volledige huurwaarborg zou terug krijgen. .

Op 5/12/2023 krijg ik een mail van de verhuurder dat hij van horen zeggen heeft (van diezelfde buurman) dat ik een groot voorwerp zou hebben laten vallen in de lavabo. Ik verwijs naar het moment van de sleuteloverdracht en het verloop hiervan. Dat er op dat moment geen schade werd vastgesteld en dat ik graag niet meer lastig gevallen wil worden door praatjes uit de wandelgangen.

Het nazicht van de boiler vondt plaats op 19/12/2023, ik ontving de factuur op 22/12/2023 en betaalde deze als ook op 22/12/2023. Waarop ik het bewijs van betaling en de mail van de firma die de werken zijn komen uitvoeren en vraag wederom naar mijn document voor de vrijgave van de huurwaarborg. Enkele dagen krijg ik geen reactie. Waarop de reactie volgde dat ze een offerte aan het opvragen zijn voor de herstelling van de lavabo.

Ik heb op internet gelezen dat een verhuurder 1 maand na de sleuteloverdracht een verzoek kan indienen bij de vrederechter voor een expert aan te stellen om een plaatsbeschrijving bij uittrede te maken. Wordt de huurder hier dan ook van op de hoogte gesteld?

Ik overweeg nu uiteraard om een verzoek in te dienen bij de vrederechter aangezien ik mijn plichten ben nagekomen in het kader van de overeenkomst en sleuteloverdracht op 27/11/2023 maar de verhuurder dus weigert om de huurwaarborg vrij te geven. Wat zijn mijn rechten in het verhaal en hoe kan mij dit nadelig uitkomen?

Thomas_A
Berichten: 2346
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2024 06:45

Je zegt dat de verhuurder je document voor vrijgave huurwaarborg al heeft getekend. Dan kan je daarmee toch verder?

Verder was er na het opmaken van de plaatsbeschrijving geen reden waarom jij al zou tekenen, maar je nog geen ondertekend exemplaar door de verhuurder meekrijgt.

Schade die nu nog zou vastgesteld worden, is niet relevant. Zeker niet gezien er al een nieuwe huurder is.

BellaC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2024 19:42

Hey Thomas,

Bedankt voor je reactie. Het probleem is dat de bank dit document niet wilt aanvaarden omdat de heer deze niet getekend heeft maar zijn echtgenote.

Inmiddels heb ik ook nogmaals aangedrongen om mij dit document te bezorgen via een aangetekend schrijven. Hij heeft mij een aangepast document doorgestuurd, hij heeft het document dus eigenhandig (zonder akkoord) zitten aanpassen. Dit lijkt mij toch ook niet echt wettelijk? Maar ze blijven dus proberen.

Er zit volgens mij dus niets anders op dan mijn verzoek in te dienen bij de vrederechter. Heb jij enig idee of ik de kosten die ik moet maken om mijn eigen geld terug te krijgen ook van hen kan terugvorderen?

Reclame

Terug naar “Huren”