opzeggingsvergoeding verlengd huurcontract korte duur

verhuurdersadvies
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

opzeggingsvergoeding verlengd huurcontract korte duur

#1 , 14 dec 2023 11:50

Ik ga een appartement verhuren in het Vlaamse gewest.
Graag zou ik gebruik willen maken om te starten met een contract van korte duur, dit ook 1x te verlengen en nadien te laten overgaan in een 9 jarig contract.
Het liefst verwoord ik mijn contracten in Jip en Janneke taal zodat het begrijpbaar is voor alle partijen.

Stel dat ik een contract van 1 jaar heb, en ik voorzie een verlenging van terug 1 jaar alvorens over te schakelen naar een 9 jarig contract.
Hoe zit het met de opzeggingsvergoedingen?
1ste jaar: 1,5 maand.
Het contract wordt verlengd met een jaar
2de jaar: is dit een verlenging, en zitten we dus in het 2de jaar van hetzelfde contract, dus 1 maand opzeggingsvergoeding
OF, wordt dit gezien als een nieuw contract, waarbij dus terug 1,5 maand telt?

Mijn clausule is nu zo opgemaakt, maar ik zie het graag duidelijker verwoord:

2. Duur
Deze huurovereenkomst is gesloten voor een duur van 1 jaar met aanvang
op 01/01/2024 en eindigend op 31/12/2025 .
Deze huurovereenkomst van korte duur kan eindigen met een opzeggingstermijn door de verhuurder of de huurder van ten minste drie maanden vóór het einde van deze huurovereenkomst. Deze opzeggingstermijn neemt een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.
Indien het huurcontract wordt stopgezet tegen de vervaldag is er geen opzegvergoeding te betalen.
Wordt het huurcontract stopgezet in de loop van het eerste jaar, voor het verstrijken van het eerste jaar, is er een opzegvergoeding verschuldigd van 1,5 maand.
Gebeurt dit niet, dan wordt het contract automatisch verlengd met wederom 1 jaar. Wordt het huurcontract stopgezet in de loop de 2de periode van 1 jaar het, voor het verstrijken van het 2de jaar, is er een opzegvergoeding verschuldigd van 1,5 maand.
Gebeurt dit niet, dan worden de regels van het negenjarig huurcontract van kracht, beschreven in art 2b.
Het huurcontract wordt dan omgezet in een negenjarige huurovereenkomst, te rekenen vanaf de aanvangsdatum van het oorspronkelijke korte huurcontract.

2b – 9-jarig contract:
De verhuring wordt toegestaan voor een termijn van 9 jaar. Beide partijen kunnen een einde stellen aan deze huurovereenkomst volgens de voorwaarden van de wet van 9/11/2018.
De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Deze opzeggingstermijn neemt een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.
In geval de huurder voor het verstrijken van de eerste periode van drie jaar de huurovereenkomst wenst te beëindigen zal hij aan de verhuurder een vergoeding betalen.
Deze vergoeding is gelijk aan 1 maand daar de huurovereenkomst een einde neemt gedurende derde jaar. Vanaf het vierde jaar van de huurovereenkomst is geen vergoeding meer verschuldigd door de huurder en volstaat een opzeggingstermijn van drie maanden.
De huur wordt aangegaan vanaf 01/01/2024 en verstrijkt op 31/12/2033.
De overeenkomst verstrijkt op het einde van de overeengekomen periode door middel van een opzegging die de ene of de andere partij ten minste 6 maanden op voorhand betekent. Bij gebrek aan betekening van opzegging binnen deze termijn wordt de huurovereenkomst telkens opnieuw verlengd voor een periode van 3 jaar, tegen dezelfde voorwaarden.
Opzegging gebeurt steeds door of aangetekend schrijven of door een brief die door de huurder en verhuurder wordt ondertekend voor ontvangst.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2023 13:00

Inderdaad Volg gewoon de wettelijke regels.

Reclame

Terug naar “Huren”