Hoe kan je het ontvangst van een goed laten vastleggen?

BrendaM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Hoe kan je het ontvangst van een goed laten vastleggen?

#1 , 20 nov 2023 18:13

Beste leden,

Een familielid heeft een geschil met een kennis. Die kennis heeft in het verleden een aantal spullen cadeau gedaan aan haar.

Nu eist die zijn spullen terug en komt geregeld naar haar appartement om haar te om stalken.

Het is een veroordeelde drugsverslaafde man die niet goed bij zijn hoofd is. Ik heb haar het advies gegeven om gewoon de spullen terug te geven omdat hij haar anders zal blijven stalken.

Ze wil ze teruggeven maar ze wil ook een soort ontvangstbewijs van hem krijgen om het wettelijk vast te leggen.

Wat kan ze het beste doen, en bij wie kan ze huervoor terecht?

Alvast bedankt.

Gtjs

LeenW
Berichten: 12864

#2 , 20 nov 2023 18:16

In principe is het "gegeven is gegeven".

Wil u het toch doen zoals u voorstelt, best een inventaris van de spullen opmaken en door beide partijen laten tekenen.

BrendaM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2023 19:42

Bedankt voor iw antwoord!

Gebeurt dit dan via een notaris, of gewoon een zelfopgemaakt document laten ondertekenen?

Ik moet er wel bij zeggen deze man is een beetje psycho.

Hij stuurde haar doodsbedreigingen dat als hij "zijn" spullen niet kreeg dat hij haar ging vermoorden.

Ik weet niet in hoeverre zo iemand nog rustig een document gaat ondertekenen. Kan een notaris hierbij ern oplosding zijn?

Ik heb haar aangeraden om omwille van haar veiligheid in een politiebureau af te spreken en daar de spullen te overhandigen.

Ze zei dat ze niet wil laten zien dat ze bang is van hem.

Ik weet niet hoe ik haar verder nog moet adviseren. Ze heeft ook een lichte verstandelijke beperking.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 23 nov 2023 19:56

ALS==DAN is een strafbare bedreiging voorzien is het strafwetboek.
Gezien gestuurd schriftelijk .==> aangifte doen bij politie.
Art 327 e.v. wordt gedreigd met een feit waar een criminele straf het gevolg 'kan' zijn.
Hoe of wat de schrijver is doet er in deze fase niet toe.
Maak een afspraak met vb de dienst slachtofferzorg bij de lokale politie en ga mee.

Ik vermoed wel dat die verdere actie zullen aanbevelen .

BrendaM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 nov 2023 21:02

Hij heeft het in een voicemail bericht ingesproken. Is dat ook geldig als een bewijs?

Ik zal haar aanraden een afspraak te maken.

Franciscus
Berichten: 38617

#6 , 25 nov 2023 20:45

Dat is zeker als begin van bewijs te gebruiken.

Terug naar “Huren”