Mag de verhuurder betalingswijze huur veranderen

JLauw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mag de verhuurder betalingswijze huur veranderen

#1 , 12 nov 2023 17:07

Mijn vraag is: mag de verhuurder de betalingswijze van huur veranderen, terwijl dit in het huurcontract is gestipuleerd. Momenteel betaal ik mijn huur via een bestendigde/doorlopende opdracht (zo vermeldt in het contract), en de verhuurder wenst dit te doen via domiciliering.

Kanttekening:

Contract is 3 jaar geleden overgenomen door een nieuwe huiseigenaar, zonder enige aanpassing aan het contract. Heb toen enkel de begunstigde en rekeningnummer aangepast op deze bestendigde opdracht. Nu willen ze, het immobiliënkantoor die de begunstigde behartigt mij de huur laten betalen via domiciliering via een buitenlandse financiële instelling. Mag dit wel als het immobiliënkantoor een rechtspersoon is en een Belgisch BTW-nummer heeft. Moeten zij hun financiële transacties niet laten verlopen via een rekening bij een Belgische financiële instelling?

Thomas_A
Berichten: 2394
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2023 18:38

Ik zie geen probleem met een nieuw Europees rekeningnummer. We leven niet meer allemaal onder de kerktoren.

Er is voor u geen meerwaarde bij een domiciliëring in plaats van een bestendige opdracht. Tenzij dit in het contract staat, zou ik het dus ook weigeren. Zou me sterk lijken dat ze daarvoor naar de vrederechter stappen en dat die u dat verplicht.

JLauw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2023 19:46

Ik zie geen probleem met een nieuw Europees rekeningnummer. We leven niet meer allemaal onder de kerktoren.

Er is voor u geen meerwaarde bij een domiciliëring in plaats van een bestendige opdracht. Tenzij dit in het contract staat, zou ik het dus ook weigeren. Zou me sterk lijken dat ze daarvoor naar de vrederechter stappen en dat die u dat verplicht.
Ik heb reeds reviews gelezen over deze buitenlandse instelling waaruit blijkt dat deze nogal een dubieuze reputatie heeft van niet terug betalen van geannuleerde transacties van gebruikers, het niet transfereren van de betalingen naar de begunstigde tot extra kosten dubbel van de rekening halen zonder daar een toelating voor gegeven is. Ik wil uit veiligheid wegblijven van zulks system waar een derde partij die samenwerkt met zo een onbetrouwbare financiële instelling de huur van mij inent. Kan ik eisen dat dit immobiliënkantoor hun wettelijk verplicht rekening bij een Belgische financiële instelling, aangezien ze een besloten vennootschap zijn met BTW nummer, te gebruiken voor de betaling van mijn huur. Het is minder rondslomp, sneller en veiliger.

Reclame

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 nov 2023 21:55

Waarom het moeilijker maken dan het is?

Zolang u betaalt op de rekening van de verhuurder, maakt het voor u niet uit of dit een betrouwbare instelling is of niet. U betaalt via uw eigen betrouwbare instelling en heeft daardoor bewijs dat u voldaan heeft aan uw verplichtingen. Dat de verhuurder nadien niet aan zijn geld kan omdat hij zelf een minder betrouwbare instelling heeft gekozen is zijn eigen probleem.

Verhuurder kan u vragen om af te wijken van het contract of het contract samen aan te passen. U kan dat weigeren. Case closed.

JLauw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 nov 2023 22:49

Waarom het moeilijker maken dan het is?

Zolang u betaalt op de rekening van de verhuurder, maakt het voor u niet uit of dit een betrouwbare instelling is of niet. U betaalt via uw eigen betrouwbare instelling en heeft daardoor bewijs dat u voldaan heeft aan uw verplichtingen. Dat de verhuurder nadien niet aan zijn geld kan omdat hij zelf een minder betrouwbare instelling heeft gekozen is zijn eigen probleem.

Verhuurder kan u vragen om af te wijken van het contract of het contract samen aan te passen. U kan dat weigeren. Case closed.
Dat is net het probleem, ik betaal niet de verhuurder of het immobiliënkantoor dat de verhuurder behartigd direct: het is een platform dat ze ertussen hebben gezet dat die buitenlandse, met slechte reputatie, financiële instelling gebruikt. Nogmaals elke vennootschap in België is verplicht om een rekening te hebben bij één van de door de Nationale Bank goedgekeurde financiële instelling (op dit moment zijn dit maar een 7-tal, geloof ik). Dus, het excuus dat hun rekening, waar ik tot op heden mijn huur stort, wordt stopgezet is in mijn ogen een broodje aap. Het immobiliënkantoor op zich zelf heeft me de aflopen 2 jaar al 2 maal op onwettige manieren me in de luren willen leggen: één maal met teveel aan achterstallige huurindexaanpassing op te eisen, terwijl zij gefaald hebben mij op tijd dit te verwittigen en één maal een ongegronde opzeg van de huur die volgens het Vlaamse Huurdecreet, Federale Huurwet en het huur contract onwettig was. Ik ga en wil nu niet nog eens de miserie van op zulks manier van huur betalen niet op mijne nek halen.

Thomas_A
Berichten: 2394
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 nov 2023 05:33

Dan kan u uiteraard het hier gegeven advies negeren en uw zin doen…

Betaalt u nu trouwens op de rekening van het immokantoor of de verhuurder? In de meeste gevallen is het immokantoor aanspreekpunt voor de huurder, maar wordt de huur rechtstreeks op de rekening van de verhuurder betaald.

Bakkie015
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 nov 2023 20:57

Heeft u het over rentio toevallig ?

Terug naar “Huren”