huurder wenst contract van korte duur dringend te beëindigen

davidbowie2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

huurder wenst contract van korte duur dringend te beëindigen

#1 , 06 nov 2023 18:20

Beste

Graag jullie advies, ik kopieer even een stuk uit het contract met mijn huurder:

"De huurovereenkomst wordt gesloten voor een duur van 1 jaar en vangt aan op 01 /01/2023 en
eindigt op 31/12/2023.
De huurovereenkomst kan alleen worden beëindigd indien één van beide partijen ten minste 3
maanden voor de eerste van de maand waarin de vervaldag valt, per aangetekende brief een
opzegging betekent.
De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een
opzeggingstermijn van 3 maanden. De verhuurder heeft in dat geval recht op een opzegvergoeding
van 2 maanden indien het huurcontract (na de opzegperiode) vóór 01/08/2023 eindigt, of een
vergoeding van 1 maand huur indien het huurcontract (na de opzegperiode) na 01/08/2023 eindigt."

Vandaag laat de huurder me weten dat hij asap (01/12) wil verhuizen, hoe interpreteren jullie dit contract? Moet hij nog minstens 3 maanden blijven EN 1 maand extra opzeg betalen of???? Misschien een belangrijk detail: de huurder heeft voor dit contact nog eens 2x een contract van korte duur gehad, 1tje van 5 maanden in 2021 en een contract van 1 jaar in 2022.

Thomas_A
Berichten: 2402
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2023 20:07

Waren dat 3 aaneensluitende contracten van bepaalde duur? Dus sinds 1 augustus 2021?

Het is niet toegelaten om meerdere contracten van bepaalde duur na elkaar te sluiten. Daardoor heeft de huurder nu een contract van onbepaalde duur dat startte op 1 augustus 2021.

Het is een beetje raar dat je dit niet weet, want de opzegvergoedingen komen daar wel correct mee overeen. Twee maanden huur voor 1 augustus, dus in het tweedejaars. Één maand huur na 1 augustus, dus in het derde jaar.

Thomas_A
Berichten: 2402
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2023 20:38

Je hebt dus gelijk: huurder moet 3 maanden opzeg geven en 1 maand schadevergoeding betalen.

Als het een echt contract van bepaalde duur was, zou de schadevergoeding trouwens anderhalve maand geweest zijn.

Reclame

davidbowie2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 nov 2023 08:14

Dankjewel voor reacties, het waren inderdaad 3 opeenvolgende contracten van bepaalde duur. Huurder wenst 1 maand opzeg te betalen, dat is geen probleem. De vraag die ik heb gaat eigenlijk over de opzegperiode, hij heeft een opzegperiode van 3 maanden, maar hij wil er nu uit, stel dat ik in januari een andere huurder vind, moet hij dan niet meer betalen voor januari en februari en enkel de maand december betalen of is het gebruikelijk dat hij de volledige 3 maanden huur betaalt, ondanks dat ik vanaf januari een andere huurder zou hebben?

Thomas_A
Berichten: 2402
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2023 08:55

Je kan hem aan die 3 maanden houden, maar dan kan hij ook kiezen om de sleutel bij te houden.

Een compromis is voor beiden interessant. Bv. december nog betalen en toch sleutel tegen 1/12 afgeven. Hij betaalt minder dan wettelijk voorzien en jij hebt wel een deel dubbele huur.

Franciscus
Berichten: 38694

#6 , 07 nov 2023 17:13

Uiteraard nakijken of de ingaande plaatsbeschrijving nog overeenkomst met de 'uitgaande' en dan pas voor akkoord tekenen en sleutels aanvaarden.

Terug naar “Huren”