Verzoekschrift indienen tegen NV om huurwaarborg vrij te geven

gvincent
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verzoekschrift indienen tegen NV om huurwaarborg vrij te geven

#1 , 04 nov 2023 19:03

Om vrijgave van een huurwaarborg te bekomen zou ik graag een verzoekschrift indienen bij het vredegerecht. De verweerder is echter een vennootschap. Moet ik in dat geval ook een attest van bevolking + gezinssamenstelling toevoegen?

De zaakvoerder van de (Belgische) NV blijkt tot mijn verbazing immers officieel in het buitenland te wonen - vreemd aangezien hij het hele jaar door in en rond zijn appartementcomplex te vinden is...

Als hij in het buitenland woont kan ik die attesten niet verkrijgen. Hoe zou ik dan nog een verzoekschrift kunnen indienen?

Thomas_A
Berichten: 2401
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2023 22:01

Wie is de verhuurder volgens het contract? Indien een vennootschap, maakt het niet uit wie daar de zaakvoerder of bestuurder van is. Laat staan waar die wonen.

gvincent
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 nov 2023 10:14

In het contract staat dat de verhuurder een NV is, "vertegenwoordigd door [naam van verhuurder] in zijn hoedanigheid van Zaakvoerder".

Ik dacht ook dat het niet uitmaakt, tot ik in deze toelichtingsnota (op het einde van punt 5.2) het volgende tegenkwam:
https://www.rechtbanken-tribunaux.be/si ... gsnota.pdf :

"Ten slotte moet je het verzoekschrift voorzien van datum en handtekening. Indien je dit niet doet, kan de vrederechter het verzoekschrift nietig verklaren. De laatste pagina van het verzoekschrift vermeldt welke bijlagen je moet en welke je mag bijvoegen. De verplichte bijlagen zijn het getuigschrift van de woonplaats en de geboortedatum en eventueel het attest van gezinssamenstelling, die beide door het gemeentebestuur moeten worden afgegeven.

Indien de op te roepen partij een vennootschap is, voeg je best ook een uittreksel uit de Kruispuntbank van Ondernemingen als bijlage bij het verzoekschrift."

Dat "verplichte" gecombineerd met die "ook" suggereert dat die bijlagen er toch bij moeten gevoegd worden? Of is dit gewoon verwarrend geformuleerd?

Reclame

gvincent
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 nov 2023 19:09

Ik zal de vraag anders formuleren: heeft iemand hier ooit een verzoekschrift inzake huur ingediend tegen een onderneming zonder getuigschrift woonplaats bij te voegen? Is dit gelukt?

Terug naar “Huren”