Huurcontract nadat een van de huurders vertrekt

kotek
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huurcontract nadat een van de huurders vertrekt

#1 , 28 okt 2023 16:10

Ik verhuur een woning aan een koppel. Een van beiden (de vrouw) heeft besloten om te verhuizen. De man blijft in de woning wonen. Het koppel is momenteel nog gehuwd, maar hebben besloten om te scheiden. Het huurcontract werd door beiden ondertekend.

Mijn vraag is wat ik nu kan doen? Ik heb al het een en ander opgezocht op het internet, maar ik geraak er niet helemaal aan uit.

1. Blijvende huurder is akkoord met het vertrek van de partner. In dat geval zou ik een addendum kunnen toevoegen, waarin de naam van de vertrekkende huurder geschrapt wordt. Ik vraag me dan wel af:
1.1 Hoe het zit met de huurwaarborg op de geblokkeerde rekening?
1.2 Daarnaast dringt een nieuwe plaatsbeschrijving zich ook op denk ik. Anders zou de vertrekkende partner aansprakelijk gesteld kunnen worden voor schade die na het vertrek plaatsvond. Wie betaalt dit?
1.3 Blijft de datum waarop het huurcontract stilzwijgend verlengd wordt/afloopt dan dezelfde (huurder zitten nog maar in hun 2de jaar huur). Maw, kan ik nog steeds (drie jaar na de initiële start van het huurcontract) het contract kosteloos beëindigen en een nieuwe huurder zoeken?

2. Blijvende huurder is niet akkoord met het vertrek van de partner en schrapping in het huurcontract. Ik las dat het huurcontract niet opgezegd kon worden wanneer slechts 1 van de 2 huurders dit wil. Met andere woorden, de vertrekkende huurder kan zonder goedkeuring van de partner niet zomaar uit het huurcontract stappen. Ik las wel dat een rechter zich kan uitspreken over de zaak en zou kunnen oordelen dat echtscheiding een geval van overmacht is. In dat geval zou de rechter kunnen besluiten dat het huurcontract beëindigd mag worden, ook als de andere partner dat niet wil. Mijn vraag:
2.1 Volgens het huurcontract heb ik recht op een verbrekingsvergoeding (1.5 maand in het 1ste jaar, 1 maand in het 2e jaar, een halve maandhuur in het 3de jaar). Heb ik daar nog steeds recht op wanneer het huurcontract beëindigt wordt door echtscheiding?
2.2 Ben ik na het beëindigen van het contract verplicht om de partner die wil blijven wonen een nieuw huurcontract aan te bieden? Maw, kan ik na de verbreking van het contract door de rechter (owv echtscheiding), een nieuwe huurder zoeken?

3. Ik (verhuurder) wil niet meer verder verhuren aan slechts 1 van de 2 huurders. Ik ging anderhalf jaar geleden, op basis van de verstrekte financiële gegevens, akkoord met het verhuren van de woonst aan dit koppel. De situatie is nu zodanig veranderd dat ik mij niet meer gerust voel om verder te verhuren aan de blijvende partner. Ik zou het huis dus graag terug op de markt zetten en een nieuwe huurder zoeken. Wat kan ik doen?
3.1 Hoe geraak ik van dit huurcontract vanaf? Volgens mij kan ik het huurcontract niet verbreken tijdens de eerste 3 jaar tenzij ik daar zelf zou gaan wonen (of bv een van mijn kinderen). Bovendien zou ik, zelfs wanneer ik dit zou kunnen, een verbrekingsvergoeding moeten betalen.
3.2 Kan ik het contract laten bestaan zoals het is? Dat wil zeggen dat ik de ene partner niet toesta om het contract aan te passen. Wanneer de blijvende huurder niet meer wil/kan betalen, kan de vertrekkende partner alsnog aansprakelijk gesteld worden voor de huurachterstand.

4. Hoe zoek ik een oplossing waar iedereen beter van wordt? Ik heb niet veel zin in juridisch getouwtrek of nodeloos extra kosten te creëren voor geen van de 3 partijen? Bovendien heb ik (momenteel) een fijne verstandhouding met beide huurders. Hoewel zij onderling niet meer overeenkomen, ben ik van mening dat het beter is zoveel mogelijk zaken in samenspraak te kunnen regelen. Voor mij is het wel belangrijk dat ik zeker ben van mijn huurinkomsten. Er loopt immers een lening die ik moet afbetalen.
4.1 Is er een manier om het contract teniet te doen en allemaal onze eigen weg te gaan. Beide huurders verhuizen en ik zoek nieuwe huurders?$
4.2 kan ik van de resterende huurder extra garanties vragen mbt het zeker ontvangen van de huur? Bv vragen om per 3 maanden te betalen tot het verstrijken van de eerste 3 jaar, waarna het huurcontract sowieso ontbonden kan worden?

Franciscus
Berichten: 38669

#2 , 28 okt 2023 19:16

Als het contract na 1.1.2019 is dan is het Vlaamse woondecreet van toepassing.
https://www.vlaanderen.be/publicaties/h ... nuari-2019

kotek
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2023 06:00

Bedankt voor uw antwoord. Dit is een heel duidelijk document.
Ik vind daarin echter geen antwoord op de vraag of ik als huurder het recht heb de overeenkomst te vebreken omdat de financiele situatie van de huurder veranderd is. Daar waar er vroeger 2 verdieners waren, is dit nu maar 1.

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om op dit punt nog wat verduidelijking te brengen?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2394
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 okt 2023 07:46

Nee, dat is niet voorzien. De huurders beslissen zelf dat 1 van hen blijft verder huren en de andere geschrapt wordt van het contract.

kotek
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 okt 2023 19:07

Ok, dus ondanks dat de financiële situatie aanzienlijk veranderde, kan een aanpassing in het huurcontract van 2 naar 1 huurders dus niet weigeren?

Vreemd ergens wel aangezien het niet hebben van voldoende financiele middelen zowat de enige parameter is waarop ik als huisbaas mensen mag weigeren, dacht ik.

Of is het zo dat ik kan weigeren om het contract te aan te passen? Waarna de rechter het wel zal ontbinden owv overmacht door scheiding? Ik vraag me dan wel af of een contract dat ontbonden werd door de rechter niet impliceert dat ik na ontbinding vrij ben om nieuwe huurders te zoeken? Het huidige contract bestaat dan immers niet meer.

Alvast bedankt.

Thomas_A
Berichten: 2394
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 okt 2023 19:39

Nogmaals: nee.

Dit is een belangrijke wijziging in het Vlaams huurdecreet van 2019.

Terug naar “Huren”