advocaat/bewindvoerder aansprakelijk stellen

depthjoy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

advocaat/bewindvoerder aansprakelijk stellen

#1 , 17 okt 2023 20:10

Ik heb het volgende voor. Ik verhuur mijn studio aan een jongen die onder bewindvoering staat. De glazenachterdeur is kapot geschopt = helemaal gebarsten en die jongen zegt dat het zijn ex is die dat gedaan heeft. Maar ik zeg hem, tja dat kan wel maar jij bent mijn huurder dus ben jij aansprakelijk voor deze schade.

De advocaat/bewindvoerder weigert om die schade te herstellen en als ik hem vraag of de huurder een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering heeft, dan weigert hij om hierop in te gaan. De huurder heeft zelf geen flauw idee of hij een verzekering heeft.

De studio staat nu te koop dus ik wil die deur en de andere schade herstelt hebben. En ik wil dus de advocaat aansprakelijk stellen omdat de huurder geen burgerlijke verzekering heeft en hij mij de schade weigert te vergoeden;

Hoe kan ik de advocaat aansprakelijk stellen, en ik wil het zonder advocaat doen want ik geloof niet dat een advocaat zijn best zal doen om een collega aansprakelijk te stellen; Dat is als je eigen nest bevuilen dus ik vertrouw het niet.

bosprocureur
Berichten: 6861

#2 , 17 okt 2023 20:15

Om te beginnen, is er een ingaande plaatsbeschrijving gemaakt?

En om te vervolgen, dekt uw brandverzekering dan geen glasschade ?

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2023 22:41

Schade wordt toch vastgesteld na einde huurcontract door opmaken van uitgaande plaatsbeschrijving en vergelijken met ingaande.

Huurder moet volgens mij nu helemaal niks doen. Hij heeft geen zaken met de verkoop van de studio.

Betwist hij de schade na afloop contract: via vrederechter. Bewindvoerder heeft daar niks mee te maken.

Reclame

depthjoy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2023 10:01

Ja er is een ingaande plaatsbeschrijving en het raam was intact.
De huurder kan zelf geen enkel contract aangaan, het is de bewindvoerder die ervoor moet zorgen dat de jongen wettelijk met alles in orde is en als huurder is hij verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering te hebben dus is het logisch dat de bewindvoerder hier in de fout is en ik zie niet in waarom ik moet wachten om dit te laten herstellen totdat de huurder eruit is;

Freec
Berichten: 77
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 okt 2023 10:38

Het pand moet zich terug in oorspronkelijke situatie (ingaande plaatsbeschrijving) bevinden bij het verlaten van het pand (uitgaande plaatsbeschrijving). Wat tussen die periodes is, is niet van toepassing.

U kan pas klagen over die deur, als hij het pand verlaat, en niet hersteld heeft tegen dan.

bosprocureur
Berichten: 6861

#6 , 18 okt 2023 10:41

' Heb ook zoiets aan de hand. Privacy hé, plus de agenda van de bewindvoerder m/v .

Maar om tot de kern terug te keren, het is normaal de huurder die aansprakelijk is, en uw huurder is vertegenwoordigd door de bewindvoerder. Dus die aanspreken, maar ook alvast uw eigen brandverzekeriing.

En ook, het gaat hier niet alleen over die glasschade, maar ik neem aan dat je het in die staat niet kan verhuren; dus ook een vergoeding daarvoor vragen (krijgen is misschien een ander hoofdstuk :) )

Franciscus
Berichten: 38617

#7 , 18 okt 2023 13:52

Verhuurt via een SVK of rechtstreeks aan 'bewindvoerder' ?
In eerste geval is SVK uw aanspreekpunt.

mava105
Berichten: 22284
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 18 okt 2023 16:35

Vergeet niet de bewindvoerder uit te nodigen voor de rondgang van de studio en de overhandiging van de sleutels. Als hij ook het huurcontract heeft ondertekend, moetr hij ook de PB en de meterstanden ondertekenen.

Terug naar “Huren”