Verhuurder weigert EPC te overhandigen/indexering

rubendt
Topic Starter
Berichten: 6

Verhuurder weigert EPC te overhandigen/indexering

#1 , 13 okt 2023 17:37

Dag allen,

Vorig jaar probeerde onze (ik woon in een cohousing) huisbaas de huur te indexeren terwijl dit wettelijk verboden was.

De situatie is als volgt. Bij intrede van de woning hebben we geen EPC-attest ontvangen, iets waar we in eerste instantie niet bij stil stonden maar waar we iets later toch naar vroegen.

De verhuurder deed hier nogal vreemd over. We zijn er ondertussen achter gekomen dat het attest al vervallen was nog voor ons huurcontract van start ging.

Hij had dat vervallen document eens mee maar liet het ons maar half lezen. Hij beweert nu (vandaag) dat hij ons een dubbeltje bezorgde maar mijn huisgenoten ontkennen dit.

Hijzelf zegt dat het attest dat vervallen is onder de D-klasse valt. Nu heeft hij ons via mail laten weten dat er een indexering is op de huurprijs vanaf 1 oktober 2023, nadat hij vorig jaar de huur niet kon indexeren, omdat de EPC-waarde (die er eigenlijk niet is aangezien het document vervallen is) te slecht was. Wij moesten hem nota bene hier zelf van op de hoogte brengen, want hij probeerde vorig jaar de huur te indexeren. Na veel vijven en zessen heeft hij dan die indexering niet laten doorgaan, dat was ook helemaal niet wettelijk.

Nu beweert hij dat hij 'contact heeft opgenomen met Brussel' en dat ze hem daar verteld hebben dat hij mag afgaan op het vervallen EPC-document om de indexering door te voeren. Een document dat we nota bene nooit ontvangen hebben, en waarvan ik dus in twijfel trek of dit wel rechtsgeldig is? Ik kan me niet voorstellen dat dit een juiste manier van werken is. Toen ik hem zei dat ik dit in twijfel trok, begon hij passief agressief te reageren, vermoedelijk verbergt die man iets...

Kan iemand me vertellen of wat de man zegt klopt?

bosprocureur
Berichten: 6878

#2 , 13 okt 2023 18:07

Misschien, heel misschien, bent u hiermee geholpen :

https://www.vlaanderen.be/energiepresta ... vlaanderen


In principe zou u moeten terugvinden of uw adres over een geldig EPCcertificaat beschikt, en de EPCwaarde.

Ik heb het getest, het werkt soms, maar in te veel opzoekingen vond ik nog geen certificaat terug, hoewel het er zeker is. Waarschijnlijk kinderziekten ?

Thomas_A
Berichten: 2395
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2023 18:18

Het is me niet direct duidelijk wat het probleem nog is.

Er was geen geldig EPC, dus er is uiteindelijk geen indexatie gebeurd vorig jaar.

Dit kan was een tijdelijke maatregel, vanaf 1 oktober mag er wel terug geïndexeerd worden. Weliswaar volgens een aangepast formule.

https://www.vlaanderen.be/huurprijs-en- ... -september

Reclame

Terug naar “Huren”