Niet correct geregistreerd huurcontract

Speedys
Topic Starter
Berichten: 16

Niet correct geregistreerd huurcontract

#1 , 07 okt 2023 10:05

In 2015 heb ik een huurcontract getekend voor een periode van 9 jaar. Deze verloopt in 2024.
Nu wil ik namelijk verhuizen omwille van het werk en ben ik op zoek naar een nieuw pand.
Sommige panden zijn op korte termijn (minder dan 3 maand) beschikbaar.
Vooraleer ik een nieuw huurcontract teken wil ik toch duidelijkheid over het volgende.
Mijn huidig huurcontract is geregistreerd. Maar ik zie bij de rubriek Maximum termijn van de huurovereenkomst dat er maar 1 jaar is ingevuld i.p.v. 9.
Is mijn huidig contract nu geregistreerd of niet?
Moet ik nu 3 maand opzegperiode uitdoen na het opzeggen van mijn contract? Of kan ik er allertijden uit zonder kosten en een opzegperiode.

justice speaker
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 okt 2023 11:04

Of uw huurcontract geregistreerd is kan u nakijken op de site van myfin door in te loggen met token of itsme.
Indien niet geregistreerd kan u opzeggen zonder opzegvergoeding en zonder opzegtermijn.
U moet zien dat u geen opzegtermijn vermeld en uiterlijk op het einde van de maand van opzeg het pand verlaat. Spreek dus af met uw verhuurder voor sleuteloverdracht en uitgaande plaatsbeschrijving.
indien wel geregistreerd .U moet 3 maand opzeggen. De opzeg gaat in op de 1e van de maand die volgt op de maand van opzeg.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

mava105
Berichten: 22291
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 okt 2023 12:31

Of uw huurcontract geregistreerd is kan u nakijken op de site van myfin door in te loggen met token of itsme.
Indien niet geregistreerd kan u opzeggen zonder opzegvergoeding en zonder opzegtermijn.
U moet zien dat u geen opzegtermijn vermeld en uiterlijk op het einde van de maand van opzeg het pand verlaat. Spreek dus af met uw verhuurder voor sleuteloverdracht en uitgaande plaatsbeschrijving.
indien wel geregistreerd .U moet 3 maand opzeggen. De opzeg gaat in op de 1e van de maand die volgt op de maand van opzeg.
Met deze uitleg heeft Ts nog steeds geen deftig antwoord gekregen Ofwel is het nietr geregistreed of het is het wel. Beiden samen gaat niet.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6863

#4 , 07 okt 2023 13:40

Met deze uitleg heeft Ts nog steeds geen deftig antwoord gekregen Ofwel is het niet geregistreerd of het is het wel. Beiden samen gaat niet



TS geeft zelf aan dat het oorspronkelijk contract geregistreerd is; laten we daarvan uitgaan.
De oorspronkelijke (maximum?) duur van 1 jaar is overschreven, dus is het contract er automatisch eentje van 9 jaar geworden. Dus gewone opzegtermijn van drie maand, zonder vergoeding want het is al meer dan drie jaar oud. Verstuur wel tijdig, mag zelfs ruim op voorhand, uw aangetekende brief ( dezelfde opzeg ook geven met een gewone brief , en in de twee brieven naar mekaar verwijzen, is sterk aan te raden).
En een aangetekende brief verzenden, MET ontvangstbewijs, is super, en kost weinig meer.

justice speaker
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2023 15:56

Of uw huurcontract geregistreerd is kan u nakijken op de site van myfin door in te loggen met token of itsme.
Indien niet geregistreerd kan u opzeggen zonder opzegvergoeding en zonder opzegtermijn.
U moet zien dat u geen opzegtermijn vermeld en uiterlijk op het einde van de maand van opzeg het pand verlaat. Spreek dus af met uw verhuurder voor sleuteloverdracht en uitgaande plaatsbeschrijving.
indien wel geregistreerd .U moet 3 maand opzeggen. De opzeg gaat in op de 1e van de maand die volgt op de maand van opzeg.
Met deze uitleg heeft Ts nog steeds geen deftig antwoord gekregen Ofwel is het nietr geregistreed of het is het wel. Beiden samen gaat niet.
Ts geef aan dat hij zelf niet weet of het nu geregistreerd is, Hij zegt toch duidelijk is het nu geregistreerd of niet. Daarom verwijs ik hem naar myfin en geef hem de 2 mogelijkheden indien geregistreerd of niet. Denk niet dat daar iets fout mee is. Het kan zijn dat u daar overheen gekeken hebt, geen probleem.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Thomas_A
Berichten: 2343
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2023 16:03

Ik denk niet dat het gaat om een origineel contract van 1 jaar dat verlengd is. Wel dat er een verschil is tussen de looptijd in het contract zelf en de ingevoerde gegevens tijdens de registratie.

We hebben hier nog eens een case gehad waarbij een verschillende naam voor de verhuurder was ingevuld.

Mijn inziens zijn de gegevens op het contract geldig, niet de “metadata” die wordt ingevuld in de applicatie tijdens het registreren. Dit gebeurt namelijk door 1 partij, terwijl op het contract beide partijen getekend hebben.

Franciscus
Berichten: 38617

#7 , 07 okt 2023 18:54

En zorg dat u een afschrift heb (kopie) van het al of niet geregistreerd zijn bij Myfin.
Als de eigenaar direct registreert dan bent u in een veel zwakkere positie om dat aan te vechten.

Terug naar “Huren”