Overlast door rokende buren op openbaar terrein

missnostalgic
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overlast door rokende buren op openbaar terrein

#1 , 26 sep 2023 00:05

Beste,

Ik zit met het volgende. Ik huur een appartement in een appartementsgebouw. Ik woon op de eerste verdieping boven een shop waar mensen iets kunnen kopen om te drinken en te eten tot 19.00 of 20.00 (zomers). Voor de shop staan een aantal banken waar de mensen overdag op kunnen zitten. Overdag ben ik naar mijn werk of als ik thuis werk heb ik de ramen zoveel mogelijk dicht tegen het lawaai en geuroverlast door rokende mensen. In ons gebouw wonen een aantal mensen die de gewoonte hebben om gedurende de avond regelmatig een sigaret gaan zitten roken op het bankje voor de shop (die dan dus gesloten is). Ik heb hier heel veel stankoverlast van (die sigaretten stinken echt enorm, ik weet echt niet waar ze die vandaan halen) en regelmatig ook geluidsoverlast omdat ze vaak op de speaker zitten bellen en zelfs als ze bier drinken ruik ik dat. Dit komt doordat het een nauwe straat is met een weerskanten gebouwen dus alle stank komt naar boven toe. Nu heb ik al een paar keer aan deze mensen gevraagd om ergens anders te gaan staan roken en bellen en even gaat het dan goed maar na een tijdje begint het weer. Ook wil de huisbaas niet meer dat ik die buren direct aanspreek omdat ik ze daarmee "lastig zou vallen". Wat kan ik hier tegen doen? Waarom roken ze niet in hun huis???? Ze mogen waarschijnlijk niet binnen roken van andere huisgenoten maar dan komen ze wel mij lastig vallen. Is dit iets waarmee ik naar de wijkagent of huurdersbemiddeling kan gaan? Of sta ik niet sterk omdat het een openbare weg is?

Groetjes,

Iris

eylis
Berichten: 8848

#2 , 26 sep 2023 09:54

Tja; het is wel een moeilijke situatie: de openbare weg is openbare weg.
Vooralsnog is het nog niet verboden daar te roken. Maar misschien is dit een tip: wat doen de straatrokers met hun peuken? worden die daar op de weg gegooid? tot s'morgens de shophouder het misschien opruimt? Dan zou ik beginnen met elke dag foto's te nemen van de rommel. En dan de wijkagent aan te spreken: dat die plaats gebruikt wordt als rookplek en dat er dageljks veel peuken liggen. En dat er overmatige rook- én geluidsoverlast is. Misschien dat hij op één of andere manier de zaak bespreeekbaar kan maken.

jef007
Berichten: 1689

#3 , 26 sep 2023 10:46

kan het niet beschouwd worden als "stoken"?
dat is toch ook verboden.

Reclame

missnostalgic
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2023 13:26

Er liggen inderdaad enorm veel peuken maar de eigenaar van de winkel interesseert dat echt totaal niet. Hij zit daar al 12 jaar en heeft nog nooit iets opgekuist of gerenoveerd, het ziet er allemaal uit als een afgeleefde rommel. Dus daar zal ik niet veel verder mee komen helaas. Maar bedankt voor het meedenken.
Maar is het niet zo dat je ook al is het openbare weg je de mensen niet lastig mag vallen juist omdat het openbare weg is? In je eigen huis mag je doen wat je wilt maar op de openbare weg toch juist niet, tenminste geen andere mensen lastig vallen.
Tja; het is wel een moeilijke situatie: de openbare weg is openbare weg.
Vooralsnog is het nog niet verboden daar te roken. Maar misschien is dit een tip: wat doen de straatrokers met hun peuken? worden die daar op de weg gegooid? tot s'morgens de shophouder het misschien opruimt? Dan zou ik beginnen met elke dag foto's te nemen van de rommel. En dan de wijkagent aan te spreken: dat die plaats gebruikt wordt als rookplek en dat er dageljks veel peuken liggen. En dat er overmatige rook- én geluidsoverlast is. Misschien dat hij op één of andere manier de zaak bespreeekbaar kan maken.

iota
Berichten: 830

#5 , 26 sep 2023 13:58

Roken op de openbare weg is niet verboden, maar sigarettenpeuken op de grond gooien en overlast veroorzaken wel. U kan een klacht indienen wegens overlast, als u kan aantonen dat daar sprake van is. Ik zou proberen die banken voor de winkel weg te krijgen, aangezien deze uitnodigen tot samenscholen. Of toch proberen ze buiten de openingsuren weg te krijgen. Staan die daar legaal? Wat vindt de gemeente ervan dat het daar een stort is? Waarschijnlijk bent u ook niet de enige buurtbewoner die daar last van heeft.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 sep 2023 10:55

Overlast als er openbare banken staan, dit vind je in veel steden en gemeenten, en ja daar roken en daar drinken men grote Blikken bier.
niks verboden aan .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22308
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 27 sep 2023 11:16

Wie heeft die banken daar neergezet? De gemeente of de uitbater van die winkel? Staan ze op privégrond of op openbaar terrein?

Terug naar “Huren”