Vrederechter zal zien:
Contract van beperkte duur niet opgezegd of verlengd zoals de huurwet het voorziet ---> omgezet naar 3-6-9 vanaf begin contract. Deze regels dienen dus gevolgd te woren.
Contract is ingegaan op 01/05/08 opzeg gegeven op 27/06/09. gaat dus in op 01/07/09 om te eidigen op 30/09/09.
Contract is in 2de jaar dus wettelijk mag een opzegvergoeding van 2 maanden worden gevraagd.
Dit is wel op voorwaarde dat het contract werd geregistreerd voordat de opzeg werd gegeven.
Jullie kunnen dus wel onderling wat anders overeenkomen, doch bij betwisting zal de wet gevolgd dienen te worden.
Het akkoord voor de korting van € 110. Staat dat op papier? getekend? Met de opschortende voorwaarde erbij?
Vrijdag advies dan gevraagd aan de Bolivarplaats.
Ze zeiden me dat ik de totale huurprijs kan eisen tot het einde van het contract (eind april 2010). Totale huurprijs incl. kosten omdat de levering van goederen en diensten (elektriciteit, water, tv-abo, internet-abo) niet afgesloten is en de mogelijkheid van levering nog aanwezig is.
Het contract van bepaalde duur is voor dezelfde huurprijs (welliswaar indexering bij de "verjaardag" van het huurcontract) en zelfde voorwaarden schriftelijk verlengd voor 1 jaar wat de totale huurtermijn zet op 2 jaar (01.05.2008-30.04.2010) wat dus minder is dan 3 jaar. Bij mij weten is dit een geldige verlenging van een contract van bepaalde duur en dient dus de wettelijke regeling voor bepaalde duur (betaling tot einde contract) gerespecteerd te worden.
De tijdelijke voorwaardelijke vermindering van de huurprijs staat op papier en is samen ondertekend met de verlenging van het oorspronkelijke huurcontract van 1 jaar (was één van de voorwaarden om de vermindering te krijgen). Ik denk dat alles behoorlijk sluitend is.
De jurist die het advies gaf zei me vrijdag dat ik een aangetekende brief moet versturen met daarin dat ik de verdere uitoefening van het huurcontract eis en moet verwijzen naar de wetgeving betrekkende huurcontracten bepaalde duur. In de brief dan een termijn van 10 dagen te geven om te reageren. Indien niet gereageerd wordt een verklaring afleggen bij de griffie van de vrederechter die beide partijen dan zal oproepen bij de vrederechter.
Met betrekking tot het al dan niet registreren van een huurcontract van bepaalde duur zeiden ze mij dat het niet registeren van het contract geen probleem zal geven daar het niet verplicht is om te doen bij huurcontracten van minder dan 3 jaar. Een infobundel over de nieuwe (vanaf 1 jan 2007) wetgeving over de registratieplicht bevestigd dat er geen straffen staan op het niet registeren van huurcontracten van minder dan 3 jaar (integenstelling tot bij huurcontracten van langer dan 3 jaar is de straf dat de huurder tenalletijden kan vertrekken).
Op de vraag of emotionele argumenten en de internering van mijn flatgenote een rol spelen bij een eventueel verschijnen voor de vrederechter zei men dat dit geen rol zal spelen want de vrederechter moet gewoon de wet volgen. Wat natuurlijk niet weglaat dat er eventueel een afbetalingsplan zal moeten toegestaan worden.