Huurovereenkomst / agressieve verhuurder

Szarlotka1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huurovereenkomst / agressieve verhuurder

#1 , 22 sep 2023 15:13

4 vragen omtrent verhuurder / huurovereenkomst privé woning:

1) Heb op 15-06-‘21 een huurovereenkomst getekend voor app voor 3 jaar (korte duur). Volgens overeenkomst moest ik vanaf 05-07-‘21 maandelijks huur overmaken.

October ‘21 ontving ik eis van verhuurder om 2 weken huur (€375) nog bij te betalen voor de periode 15-06-‘21 t/m 31-06-‘21.

Heb verhuurder ingelicht dat ik niet mee eens was omdat deze eis niet vermeld in huurovereenkomst staat.

Okt ‘22 nog hetzelfde eis voor deze €375 verhoogd met 24% intrest en enkel keren €50 admin kosten. Verhuurder dreigt ook met incasso bureau.

Nov ‘22 eis binnen gekregen van incasso bureau met nog eens 12% intrest en €50 admin kosten. Bedrag is nu €790

Dec ‘22 uitnodiging tot betaling binnengekregen van gerechtsdeurwaarder voor €790 met dreigement om te dagvaarden.

Ik bleef bij mijn argument dat deze absurde eis wettelijk ongefundeerd is hoorden niks meer van tegenpartij.

Nu heb ik recentelijk (augustus ‘23) en onverwachts weer en dreigbrief binnengekregen omtrent deze openstaande post.

De maat is voor mij nu vol en ik wil weten wat voor actie ik kan ondernemen tegen verhuurder wegens ongeoorloofde lastigvallen / poging tot afpersen?

2) huurovereenkomst is voor een periode van 15-06-‘21 tot 15-06-24 wat eigenlijk 3 jaar en 1 dag is. Weer een fout van verhuurder.

Zal deze huurovereenkomst nu beschouwd worden als een huurovereenkomst van lange duur?

3) verhuurder heeft in oktober ‘22 huur willen indexeren met een terugwerkende kracht van 4 (and wait for it…) en een halve maand! Ik heb deze indexering genegeerd omdat een terugwerkende kracht van maximaal 3 maanden wettelijk toegestaan is - zit ik in mijn recht?

4) verhuurder heeft in augustus ‘23 huur geïndexeerd deze keer met een terugwerkende kracht van 3 maanden maar heeft de service kosten eenzijdig verhoogd met €10 en deze ongeoorloofde verhoging bij de nieuwe calculatie toegevoegd. Mag ik deze foutieve indexering ook negeren?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2023 15:36

"1) Heb op 15-06-‘21 een huurovereenkomst getekend voor app voor 3 jaar (korte duur). Volgens overeenkomst moest ik vanaf 05-07-‘21 maandelijks huur overmaken."

Moet dat niet zijn dat je voor de vijfde van de maand maandelijkse huur moest overmaken?
Het is wel logisch als je huurcontract begint op 15-06, dat je de laatste 2 weken van juni moet betalen ook. ...

Szarlotka1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2023 16:13

Hoi Nat


Eigenlijk op de 5de

Vreemd geval maar op het eind van overeenkomst zal er ook een volle maand betaald worden terwijl ik de helft van de maand zit

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6861

#4 , 22 sep 2023 18:26

Hoi Nat


Eigenlijk op de 5de

Vreemd geval maar op het eind van overeenkomst zal er ook een volle maand betaald worden terwijl ik de helft van de maand zit
Hoe kan dat ? U hebt dus een akkoord met de --agressieve-- verhuurder om de laatste maand halfweg de maand te verhuizen? Die laatste halve maand betaal je toch gewoon voor een halve maand ?

Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 sep 2023 18:45

Ik snap ook het probleem niet.

Het is toch logisch dat u die eerste halve maand moet betalen. Los dat inderdaad op door de laatste maand (terecht) maar half te betalen.

Om dat afpersen te noemen zegt mogelijk meer over u dan hem.

Hij was wel beter direct naar de vrederechter gegaan dan naar een nutteloze incasso.

justice speaker
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 sep 2023 20:21

Wanneer een huurcontract contractueel begint op de 15é van de maand dan loopt het tot de 14é van de maand daarop. U dient uw huur principieel te betalen voor de 15é van de maand.
Huur betalen van 15-06-‘21 t/m 31-06-‘21. is hier niet aan de orde gezien uw contract op de 15é is begonnen.
Verhuurder had het contract kunnen laten aanvangen op de 1é van de maand.
Ook een 3 jarig contract moet opgezegd worden door huurder of verhuurder met 3 maanden tegen de einddatum.
Bij een opzeg ten allen tijde begint de opzeg termijn op de 1e van de maand die volgt op de opzeg.
Dus de opzeg moet gebeuren VOOR de 15e van de maand en de opzeg start op de 1e van de maand die daarop volgt.
Indexering gebeurt op de verjaardag van het contract een eerste maal op 15/06/22 en de verhuurder mag inderdaad maximaal 3 maand teruggaan.
Service kosten zijn vastgesteld in het contract, ze zijn provisioneel of ze zijn forfaitair lasten.
provisioneel is een voorschot op de berekening van de factuur.
Forfaitair is een maandelijks vast bedrag ongeacht of de kosten stijgen of niet. Verhuurder kan dat laten aanpassen of wijzigen naar provisioneel via de vrederechter als u niet akkoord bent.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 24 sep 2023 23:07

Huur betalen van 15-06-‘21 t/m 31-06-‘21. is hier niet aan de orde gezien uw contract op de 15é is begonnen.
Wat bedoel je daarmee? De huurder moet betalen voor die periode, dat is contractueel overeengekomen. Als hij perse wilt wachten op de 6de van de maand dan had hij die periode moeten betalen tezamen met de huur van juli. De huurder is ondertussen al 27 maanden te laat.

@ TS

De vraag voor te indexeren is gebeurd, dus de indexering negeren is niet correct. Als de indexering foutief geformuleerd is, had u die moeten betalen met een terugwerkende kracht van 3 maanden. Aan uw uitleg begrijp ik dat de verhuurder een faire gast is en daarom vermoed ik dat het een herhaling was van een eerder bericht en dat u op die moment al 4,5 maanden achterstand had.

Service kosten staan los van de indexering, u dient de indexering van 2023 te betalen.

U kan terecht bij het OCMW voor budgetbegeleiding. Zij kunnen u helpen met de schulden bij de verhuurder af te lossen en ervoor zorgen dat je dergelijke fouten niet meer maakt. Elke andere verhuurder had u al uitgedreven inclusief alle kosten die daarbij horen, toch wat voorzichtiger zijn in de toekomst.

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 sep 2023 14:49

Je moet gewoon die eerste halve maand betalen aan het begin van de huurperiode en die allerlaatste halve maand aan het eind van de huurperiode. Veel moet daar niet over gediscussieerd worden me dunkt...

Terug naar “Huren”