huurindexering?

bosprocureur
Berichten: 6872

Re: huurindexering?

#16 , 21 sep 2023 09:54

Heeeerlijk, die eerlijk gezegd superingewikkelde formule.

Het is op dit forum not done om naar politiek te verwijzen, begrijpelijk.
Maar waarom houdt die fameuze huurcalculator, die zowat iedereen gebruikt, daar geen rekening mee?

Het kan toch ook niet de bedoeling zijn (rekening houdend met de tekst waarnaar bovenstaande link verwijst) gewoon te streven naar een nieuw huurcontract met bijhorende nieuwe huurder ?

Thomas Morus
Berichten: 5946
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 21 sep 2023 13:31

Als ze dat niet inbouwen in de huurcalculator gaan we nog wat meemaken...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LennieK
Berichten: 1873
Juridisch actief: Nee

#18 , 21 sep 2023 18:25

Deze wordt binnenkort aangepast; https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... calculator

Nog even geduld :D We zijn nog geen oktober he

Reclame

justice speaker
Berichten: 220
Juridisch actief: Nee

#19 , 22 sep 2023 12:11

De regeling is als volgt:
• EPC - score A+, A, B of C: de huurprijs mag geïndexeerd worden
• EPC-score D: de huurprijs mag maar voor de helft geïndexeerd worden
• EPC-score E of F: de huurprijs mag niet geïndexeerd worden
• Er is geen EPC of het EPC is ouder dan 10 jaar en niet meer geldig: de huurprijs mag niet geïndexeerd worden.
Het EPC dat ik van u ontving is verlopen. Bijgevolg zal ik wachten met de betaling van deze indexering tot ik van u een geldig EPC heb ontvangen en kan nagaan of de indexering verschuldigd is. Ondertussen blijf ik de huurprijs zoals verschuldigd in 2022 verder betalen.

Bron: huurdersplatform
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

bosprocureur
Berichten: 6872

#20 , 22 sep 2023 13:12

De regeling is als volgt:
• EPC - score A+, A, B of C: de huurprijs mag geïndexeerd worden
• EPC-score D: de huurprijs mag maar voor de helft geïndexeerd worden
• EPC-score E of F: de huurprijs mag niet geïndexeerd worden
• Er is geen EPC of het EPC is ouder dan 10 jaar en niet meer geldig: de huurprijs mag niet geïndexeerd worden.
Het EPC dat ik van u ontving is verlopen. Bijgevolg zal ik wachten met de betaling van deze indexering tot ik van u een geldig EPC heb ontvangen en kan nagaan of de indexering verschuldigd is. Ondertussen blijf ik de huurprijs zoals verschuldigd in 2022 verder betalen.

Bron: huurdersplatform
Ik denk dat het best is om even te wachten tot 1 oktober , nog een tiental dagen, om hier een helder antwoord te kunnen op geven.
Worden de tijdelijke maatregelen verlengd, of komt er iets anders in de plaats? Time will tell .

NatD
Berichten: 431
Juridisch actief: Nee

#21 , 22 sep 2023 14:03

@bosprocureur, de maatregelen worden niet verlengd, dat heeft Diependaele eind augustus al laten weten ...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08/29 ... weer-gein/

Thomas Morus
Berichten: 5946
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#22 , 22 sep 2023 14:20

@bosprocureur, de maatregelen worden niet verlengd, dat heeft Diependaele eind augustus al laten weten ...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08/29 ... weer-gein/
Klopt. Info is verouderd.
Iedereen mag terug indexeren.
Wat ook maar normaal is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6872

#23 , 22 sep 2023 14:36

Kersverse info van het alleenzaligmakend nr 1700 : zonder EPC, of met bijvoorbeeld , een D attest, niet indexeren, tenzij nieuwe informatie komt voor 1 oktober. Verwarring alom dus.

Mijn conclusie is en blijft dus : best een tiental dagen geduld, het zal geen kwaad kunnen.

Lanox
Berichten: 3530
Juridisch actief: Nee

#24 , 23 sep 2023 14:25

Verwarring alom dus.
Nochthans zijn de links uit #6 en #15 duidelijk. Tot 1 oktober zijn er beperkingen voor een EPC D, E of F. Nadien mogen ze terug indexeren met correctiefactor. Enige oplossing voor verhuurders die volle pot willen krijgen is EPC A, B of C hebben.

bosprocureur
Berichten: 6872

#25 , 23 sep 2023 14:35

Verwarring alom dus.
Nochthans zijn de links uit #6 en #15 duidelijk. Tot 1 oktober zijn er beperkingen voor een EPC D, E of F. Nadien mogen ze terug indexeren met correctiefactor. Enige oplossing voor verhuurders die volle pot willen krijgen is EPC A, B of C hebben.
Duidelijk? Voor een wiskundefreak wellicht wel.

Maar echt simpel is het m.i. niet voor Marina of Jan met de pet.
Zowel voor de huurder als voor de verhuurder lijkt me dat systeem een miskleun van jewelste.

En die tegenwoordig alomtegenwoordige huurcalculator helpt ook al niet.

NatD
Berichten: 431
Juridisch actief: Nee

#26 , 13 okt 2023 19:42

De huurcalculator van Test Aankoop zou al aangepast zijn aan de EPC labels.

https://www.test-aankoop.be/woning-ener ... indexering

Ik vermoed dat deze wel zal kloppen, als er wiskundigen zich geroepen voelen om het te testen, ga jullie gang ...

Evi (Odos)
Berichten: 359
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#27 , 15 okt 2023 18:50

https://www.vlaanderen.be/huurprijs-en- ... iefactoren

Hier staan de formules per EPC type uitgewerkt.
Ze zijn inderdaad belachelijk ingewikkeld en hopelijk worden de websites waar je kan laten berekenen inderdaad correct aangepast, anders zal het nog voor veel discussies gaan zorgen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Thomas_A
Berichten: 2386
Juridisch actief: Nee

#28 , 15 okt 2023 19:10

Ik ben nu allesbehalve slecht in wiskunde, maar die correctie (verschillend per EPC-waarde dan nog, nooit eerder iets van gezegd), is belachelijk.

Vooral dan nog het linken naar een Excel file om het zelf uit te rekenen… Als verantwoordelijke voor digitalisatie in een multinationale organisatie, schaam ik me in hun plaats.

Lanox
Berichten: 3530
Juridisch actief: Nee

#29 , 15 okt 2023 19:30

Ik ben nu allesbehalve slecht in wiskunde, maar die correctie (verschillend per EPC-waarde dan nog, nooit eerder iets van gezegd), is belachelijk.

Vooral dan nog het linken naar een Excel file om het zelf uit te rekenen… Als verantwoordelijke voor digitalisatie in een multinationale organisatie, schaam ik me in hun plaats.
... en zelfs dat is brol. Als je een beetje met die excel speelt, zal het niet lang duren of je vindt voorbeelden die gewoon niet werken.

Terug naar “Huren”